محمدی: حس تعلق به شهر در حاشیه‌ها وجود ندارد

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۳۰ سال ۹ نقطه اصفهان عنوان سکونتگاه غیر رسمی داشته و حس تعلق ساکنان آن از بین رفته و امروز با امکانات ضعیفی که ایجاد شده نمی‌توان احساس تعلق را به سادگی در این مناطق ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی شامگاه گذشته -۱۹ اسفند- در برنامه "اینجا اصفهان" در خصوص شهر زیست‌پذیر اظهار کرد: شهر زیست‌پذیر شاخصه‌های بسیاری دارد از جمله اینکه یک شهر به لحاظ کالبدی و فیزیکی شامل دسترسی‌ها و تسهیلاتی است که مدیریت شهری به منظور تسهیل در ارتباطات و تردد شهروندان ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان در یک شهر زیست‌پذیر فضاهای مبتنی بر نیازهای فرهنگی و اقتصادی خود را مدیریت می‌کنند، افزود: چنین شهری باید به لحاظ محیط ‌زیستی و المان‌های سلامت انسانی از استانداردهای لازم برخوردار باشد، همچنین به لحاظ تعاملات اجتماعی بتواند بر ناهنجاری‌های ارتباطی بین شهروندان خود فائق آید.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در شهرهای کوچک مشکلات کمتری وجود دارد، تصریح کرد: در این شهرها انسان‌ها به هم نزدیک هستند و یک دیگر را می‌شناسند، اما زمانی که شهری چون اصفهان تعریف کلانشهر پیدا می‌کند و انسان‌ها نسبت فامیلی با هم ندارند، در این شرایط افراد باید روابط و رفتارهای خود را به گونه‌ای مدیریت کنند تا بتوانند کنار افرادی که نمی‌شناسند در آرامش زندگی کنند.

بهره‌برداران زاینده‌رود وابسته به آب نباشند

وی در خصوص لزوم سازگاری فضای سبز اصفهان با کم‌آبی گفت: سالی با سختی‌های بسیار محیط زیستی اعم از آلودگی هوا و کمبود آب طی کردیم و متاسفانه یکی از مشکلات اصلی مردم حوضه آبریز زاینده‌رود و شهرهای آن این بوده که از دیرباز به نبود و یا کمبود آب فکر نشده و همه  بهره‌برداران این حوضه آبریز را به آب وابسته کرده‌اند.

محمدی با بیان اینکه برای امور مختلف برنامه‌ریزی خاصی بدون اتکا به آب وجود نداشته است، اظهار کرد: در این شرایط نیز هنوز باور نداریم که باید به سمت صنایع غیر آب بر حرکت کنیم و توسعه را با این رویکرد در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته با خرید پساب شهرهای اطراف، فضای سبز اصفهان را زنده نگه داشتیم، گفت: با وجود چنین مشکلاتی نسبت به توسعه فضای سبز هم اقدام کردیم تا شهروندان احساس آرامش داشته باشند.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان شهری فرهنگی و گردشگری است، افزود: تنها کمتر از نیمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته و می‌توان گفت طی ۱۰۰ سال گذشته برنامه ریزی جدی برای این امر صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد:  در دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان با تدوین سند ۲۰۲۰ در حوزه گردشگری چشم اندازی را تعریف شد که در صورت تحقق شرایط خوبی برای گردشگری اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

محمدی با تاکید بر اینکه در شورای شهر توجه خاصی به صنعت گردشگری شده است، تصریح کرد: یک سند راهبردی و لازم‌الاجرا برای مدیریت شهری و دستگاه‌های مربوط به موضوع گردشگری تدوین شده که امیدواریم اصفهان جایگاه خود را در گردشگری دنیا پیدا کند.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان یکی از مهاجرپذیرترین شهرهای کشور است، ادامه داد: مهاجرپذیر بودن به تنهایی چیز بدی نیست و زمانی مهاجرپذیری آسیب است که روی آن مدیریتی نباشد همچنین میزان مهاجرت، سقفی نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش یک میلیونی جمعیت ظرف مدت ۲۰ سال فاجعه‌بار است، اظهار کرد: باید فرآیندهای ارتباطی و بارگذاری‌های جمعیتی را برای مناطقی که به شهر گره می‌خورند تعریف کنیم؛ اگر کمربند سبز اصفهان که جزء مصوبات ۳۰ سال قبل اصفهان بوده اجرا می‌شد این حجم الحاقی مناطق حاشیه‌نشین را نداشتیم.

کمربند شهر اصفهان بسته شود

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست اصفهان با بیان اینکه وقتی کمربند شهر باز است، طبیعتا سکونت‌گاه‌های غیررسمی شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اگر کمربند سبز ایجاد شود قطعاً آخرین نقطه شهر نام حاشیه ندارد و ارزش شهری دارد و بنابراین استقرار در آنجا راحت و ارزان نیست که هر کسی بتواند در آنجا ساکن شود.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مهاجرپذیری شهرها نتیجه ارزان قیمت بودن شهر است، افزود: این موضوع باعث ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی شده است، طی۳۰ سال ۹ نقطه اصفهان به عنوان حاشیه مطرح بود و آنها را جزء شهر ندانستیم، حس تعلق آنها را به شهر از بین بردیم و به تازگی با سال‌ها یدک کشیدن نام حاشیه آنها را با دادن امکاناتی اندک جزء شهر محسوب کردیم و با ایجاد چنین امکانات ضعیفی نمی‌توان احساس تعلق را در آنجا تقویت کرد.

محمدی با اشاره به وجود ناهنجاری‌های مختلف در شهرهای بزرگ گفت: امروز ناهنجاری‌های مختلف را به راحتی در سطح شهر می‌بینیم، حداقل نیم میلیون حاشیه‌نشین در اصفهان وجود دارد و این خود عامل تولید نقاط بحرانی شهری با ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی است.

نقاط بحرانی شهر اصفهان رو به رشد است

وی اضافه کرد: امروز نقاط بحرانی شهرمان رشد کرده در حالی که این امر مربوط به سال‌های اخیر نیست، بلکه مربوط به بیش از سه دهه اخیر بوده که با سوءمدیریت و نبستن کمربند شهری و عدم تعریف فرآیند خدمات شهری چنین مناطقی شده است.

محمدی ادامه داد: مدیریت شهری نتوانسته خدماتی اعم از خدمات فرهنگی، بازارهای کسب‌وکار و حمل‌ونقل مناسب را در مناطق حاشیه نشین ارائه دهد و در این شرایط طبیعتا انتظار آسیب‌های اجتماعی در این مناطق وجود دارد.

رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با تاکید بر اینکه نگاه ما به معتادان متجاهر نگاه سطحی نیست، گفت: دلایل خاصی برای وجود افسردگی در اصفهان است و برنامه‌ریزی‌هایی برای تولید نشاط شده و برای معتادان متجاهر هم مرکز جامع توانمندسازی افراد آسیب‌دیده را داریم، برای اولین بار شهرداری اصفهان قصد توانمند کردن و برگرداندن این افراد به جامعه را دارد.

کد خبر 370067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.