بازنگری و تجدید نظر در طرح جامع مسکن استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشنامه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان برای تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده است که در بند اول آن در خصوص بازنگری و تجدید نظر در طرح جامع مسکن تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد اظهار کرد: حتما برنامه‌های استان‌ها درخصوص رفع معضل حاشیه‌نشینی به معاونت معماری و شهرسازی ارائه شود تا در صورت لزوم با انجام اصلاحاتی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای بررسی و اخذ مصوبه مطرح شود.

وی افزود: از تمامی مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور می‌خواهم که در خصوص بازنگری و تجدیدنظر در طرح جامع مسکن، مطالعات جامعی انجام دهند و نتایج را ظرف مدت زمان یک ماهه به ما اعلام کنند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، با تاکید بر اینکه بازنگری طرح جامع باید با نیازسنجی به مسکن انجام شود، اضافه کرد: برنامه ریزی در خصوص تامین مسکن از طریق نیازسنجی در طرح جامع مسکن انجام می‌شود.

صادق‌مالواجرد از ابلاغ بخشنامه های مشترک معاونت معماری و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن در ارتباط با برنامه ریزی حوزه مسکن خبر داد و گفت: برنامه ریزی تا مقیاس طراحی شهری و طراحی الگوهای مسکن مطابق با اقلیم و بستر، ضروری است و باید از مشاوران ذی‌صلاح در این خصوص بهره گرفته شود.

وی توجه به بافت‌های تاریخی و ارزشمند را از دیگر موارد مهم برشمرد و افزود: باید تعامل مناسبی بین مدیران معماری و شهرسازی با شهرداران و همچنین مدیران میراث فرهنگی در استان‌ها ایجاد شود تا بتوان مشکلات این بافت‌ها را به حداقل کاهش داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توجه ویژه شورایعالی شهرسازی و معماری ایرانی در سنوات اخیر مبنی بر لزوم صیانت از بافت‌های تاریخی و واجد ارزش در مصوبات شورای‌عالی مشهود است، افزود: نحوه اقدام در این خصوص مبنی بر حفاظت توام با ایجاد سرزندگی است که به عنوان نکته حیاتی باید مورد توجه قرار گیرد؛ در این راه تعامل بین مدیران شهرسازی، شهرداری‌ها و میراث فرهنگی جهت تهیه طرحهای پاسخگو به نیازهای ساکنین ضروری است.

صادق‌مالواجرد اعلام کرد: چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد. انتظار می‌رود در زمینه پاسخگویی به نیاز مسکن بلوغی حاصل شده باشد و به نیاز مسکن دهک یک و دو پاسخی در خور داده شود.

وی با تاکید بر اینکه تامین مسکن دهک یک و دو در نیازسنجی و بازنگری طرح جامع باید مدنظر مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور باشد، خاطرنشان کرد: تلاش کنیم تا عقب‌ماندگی‌های بخش مسکن را بر اساس این نیاز جبران کنیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بر لزوم توجه ویژه به حاشیه نشینی و برنامه‌ریزی‌های مربوطه و ساماندهی و کنترل این معضل تاکید و تصریح کرد: با نادیده گرفتن عوامل حاشیه‌نشینی و اعلام اینکه این نوع سکونت در خارج از محدوده‌های شهرها هستند، نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد، پاسخگویی لازم است و این مستلزم توجه به معضلات مبدا مهاجرت و جذابیت‌های مقصد است.

وی در بیان حاشیه نشینی های گسترده، چابهار را مثال زد و گفت: در چابهار شاهد هستیم که مساحت حاشیه از شهر بیشتر شده است. وقتی این اتفاق می‌افتد حتما مشکلاتی هم در نبود توجه به برنامه‌ریزی‌های آمایش سرزمین و هم رعایت نشدن قوانین کنترلی و بازدارندگی‌های تصرف اراضی ملی و جود دارد که نیاز است به جد مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 370066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.