سفر استراتژیک روحانی به عراق/ تمنای آزادی درنامه علی مطهری

سفر استراتژیک روحانی به عراق، تمنای آزادی درنامه علی مطهری به ابراهیم رئیسی، حذف رنگ و نماد در انتخابات و باغ‌کشی در تهران، از مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز دو شنبه- ۲۰ اسفندماه است.

به گزارش ایمنا، در پی انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه صبح امروز (۲۰اسفندماه) مراسم تودیع و معارفه رئیس قوه قضاییه با حضور مقامات و مسئولان عالی کشوری، لشکری و قضایی برگزار خواهد شد. جلوس حجت‌الاسلام رئیسی بر کرسی ریاست قوه قضائیه سبب شد تا کارشناسان و آگاهان به ارائه دیدگاه‌های خود بپردازند و مقامات قضایی سابق کشور که از این حوزه آگاهی کامل دارند از حضور رئیسی در این جایگاه با توجه به سوابقی که دارد استقبال کردند.

روزنامه آرمان امروز نیز صفحه نخست خود را به گفت‌وگوی آیت‌ا... موسوی تبریزی با جماران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «رئیسی از درون قوه قضائیه شروع کند» . همچنین حجت‌الاسلام مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر ضرورت توجه به اصول فصل ۱۸ قانون اساسی، گفت: من فکر می‌کنم اجرای دقیق فصل یازدهم قانون اساسی که در رابطه با قوه قضاییه و حدود وظایف و اختیارات این قوه است و مجموعا ۱۸ اصل از اصل ۱۵۶ تا ۱۷۴ را شامل می‌شود، می‌تواند سیاست کلی پنج ساله و نقشه راه حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در دوره جدید قوه قضاییه باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: قانون اساسی ما خوشبختانه قانون اساسی بسیار پیشرفته و مترقی است و حقیقتا در فصل یازدهم همه بایدها و شاخص‌های قوه قضائیه مطلوب، که هم منطبق با آموزه‌های دین و عدالت اسلامی و هم منطبق با شاخص‌های مطلوب بین‌المللی نیز هست را پیش‌بینی کرده است. البته در اجرای این اصول طبعا الزامات و اقدامات ویژه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد که بخش عمده‌ای از این مسائل مهم و محورهای کلیدی در رهنمودهای مقام معظم رهبری در حکم آقای رئیسی قید شده است.

روزنامه ایران نیز در صفحه نخست با اشاره به افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در تیتر عکس یک خود نوشت: «کالاهای اساسی بدون نگرانی از گرانی». در ادامه این مطلب آورده شده است: اسفندماه برای ایرانیان با بوی عید می‌آید. مردم را به کوچه و بازار می‌کشاند تا برای دید و بازدیدهای نوروزی رخت نو و تنقلات بخرند. اما تکاپوی شب عید امسال متفاوت از سال قبل است. قیمت اغلب کالاها با افزایش نرخ ارز، بالا رفته و این موضوع خرید کردن را برای مردم به ویژه اقشار کم درآمد سخت‌تر کرده است.

البته در مورد کالاهای اساسی نظیر گوشت، برنج و حبوبات شرایط اندکی بهتر است. چراکه دولت به کالاهای اساسی، ارز ۳۸۰۰ تا ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌دهد و کالاهای تنظیم بازاری عرضه می‌کند. اگرچه در سیستم توزیع این کالاها هنوز ضعف‌هایی دیده می‌شود و صف‌های طولانی برای آن شکل می‌گیرد ولی قیمت‌ها فرق چندانی با سال قبل ندارد. برای مثال در بازار شب عید ۱۳۹۷ قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی برای مصرف کننده بین ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان بود و الان هم هر کیلوگرم ران و سردست گوسفندی تنظیم بازاری به ‌قیمت ۴۲ هزار تا ۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

برنج شمال هم امسال حداکثر ۱۴ هزار تومان است. سال گذشته نیز قیمت‌ها حدود ۱۱ هزار تومان تا ۱۴ هزار تومان بود، آنچه گفته شد نمای کوچک اما آشنایی از بازار شب عید امسال بود. افرادی که در کوچه و خیابان شهر قدم می‌زنند، می‌گویند که امسال ۲ تا ۳ برابر سال گذشته هزینه‌های شب عیدشان بیشتر شده است و خیلی‌ها هم فقط برنامه خرید مایحتاج فرزندان خود را دارند. اگرچه دولت به جد در حال مدیریت بازار و تزریق کالاهای اساسی با نرخ‌های دولتی است اما شرایط برای دهک‌های پایین جامعه سخت شده است و این اقشار برای حفظ قدرت خرید خود، امسال نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.

روزنامه تجارت صفحه نخست امروز خود را به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اختصاص داد و در تیتر عکس یک خود نوشت: «ممنوعیت استفاده از رنگ و نماد در انتخابات» در ادامه این تیتر آورده شده است: نمایندگان در ماده ۳۵ این طرح ماده (۶۲) قانون را بدین شرح اصلاح کردند: هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع اخذ رأی از محل شعبه اخذ رأی، محیط پیرامون آن توسط اعضای شعب امحا گردد. مسئولیت انجام این امر بر عهده رییس شعبه و مأموران نیروی انتظامی ‌است. متخلفان از این ماده به جزای نقدی درجه ۶ قانون مجازات اسلامی‌ و محرومیت دائم از عضویت در شعب مزبور محکوم می‌شوند. در تبصره این ماده آمده است: استفاده از نمادهایی نظیر لباس یا رنگ خاص جهت تبلیغات نامزدها در شعب اخذ رأی توسط اعضای شعبه و یا سایر افراد ممنوع می‌باشد و مسئولان شعب و نیروی انتظامی ‌موظف به رعایت این حکم می‌باشند. با تصویب مجلس تبلیغ نامزدهای انتخابات مجلس از جایگاه‌های رسمی‌ و دولتی ممنوع می‌شود. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی له یا علیه نامزدهای انتخابات مجلس از طریق صداوسیما و جایگاه نمازجمعه، جلسات، تجمعات، مراسم و با هر وسیله دیگری که جنبه رسمی ‌و دولتی دارد را ممنوع کردند.

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش یک امروز خود را  به  تغییر کاربری ۱۶ هکتار زمین سبز اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «باغ‌کشی در تهران با متری یک میلیون» در ادامه این تیتر آورده شده است: دو هزار و ۹۲ درخت در ۱۲ منطقه پایتخت، با موافقت نهایی مدیریت شهری برای تغییر کاربری ۶۲ قطعه زمین سبز، از محیط زیست تهران حذف می‌شود. جزئیات مجوزی که اخیرا به شکل کلی برای احداث «برج‌باغ» ‌ها در اراضی مشجر صادر شده است، نشان می‌دهد شهرداری تهران در ازای صدور پروانه ساختمانی روی ۱۶ هکتار از ذخایر سبز شهر -که در حالت بهینه باید از هر نوع ساخت و ساز به نفع منافع آتی شهر و شهروندان محافظت شوند- درآمدی کمتر از یک درصد بودجه سالانه اداره پایتخت را کسب کرده است.

نامه علی مطهری به ابراهیم رئیسی به عکس یک و صفحه نخست روزنامه اعتماد رسید و در تیتر یک خود نوشت: «از: علی مطهری، به: ابراهیم رئیسی تمنای آزادی» اعتماد در سرمقاله امروز خود نیز که توسط نجفی توانا نوشته شده ضمن تحلیل این نامه از دغدغه و احساس وظیفه در قبال مسائل قوه قضائیه افزود: نامه‌ای که اخیرا آقای علی مطهری به حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی نوشته است، نشانه دغدغه و احساس وظیفه نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به عدالت قضایی و سازوکارهای آن است.

در همین راستا به برخی محورهای مورد تاکید نایب‌رئیس مجلس در این مطلب اشاره کرده و آن‌ها را تبیین می‌کنم. بحث ورود دادستانی به مواردی، چون نطق نمایندگان در مجلس شورای اسلامی یکی از موضوعات مورد اشاره آقای مطهری است.

لازم به ذکر است که نمایندگان مجلس بر اساس اصول ۸۴ الی ۶ قانون اساسی حق ورود به تمام مسائل کشور را دارند و در زمان ایفای وظیفه نمایندگی مصون از تعقیب قضایی هستند بنابراین اقدامات تهدیدآمیز از سوی دادستانی و شکایت علیه نمایندگان در تعارض و تنافی با استقلال دو قوه مقننه و قضائیه و به نوعی مداخله در امر وکالت نمایندگان در خانه ملت محسوب می‌شود.

روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه نخست امروز خود به افزایش تجارت ایرات و عراق پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «هدف گذاری ایران و عراق برای تجارت ۲۰ میلیارد دلاری» در  ادامه این مطلب عنوان شده است: با افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق، این کشور درحال تبدیل شدن به اصلی‌ترین بازار صادراتی ایران است و حتی در ماه‌هایی از سال، صادرات ایران به عراق از صادرات کشورمان به چین هم بیشتر شد.

این در شرایطی است که همسایه غربی ایران با توجه به پشت سر گذاشتن چند جنگ مختلف اکنون نیاز به بازسازی در تمام حوزه‌ها دارد و ایران اقتصادی‌ترین گزینه برای حضور در این کشور است.

بر همین اساس وزیر صنعت معدن وتجارت ایران چندی پیش با اشاره به اینکه اکنون حجم مبادلات ایران با عراق بیش از ۱۰ میلیارد دلار است، بر لزوم افزایش این رقم تا ۲۰ میلیارد دلار تا دو سال آینده تاکید کرد.

همچنین با هدف توسعه تجارت با عراق، معاون اول رییس جمهوری ایران، در ابلاغیه‌ای به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و بانک مرکزی اعطای تسهیلات ارزی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به عراق را به دو سال افزایش داد.

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود به برسی ظرفیت‌های افزایش ۳ میلیارد دلاری صادرات به عراق پرداخت و در تیتر یک خود نوشت «فرصت افزایش ارزآوری از عراق» در ادامه این مطلب نوشته شده است: « آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می دهد که عراق در حداقل یک دهه گذشته، یکی از اصلی ترین واردکنندگان محصولات غیر نفتی از ایران بوده است به طوری که این کشور در بین شرکای تجاری واردکننده از ایران از سال ۸۷ تاکنون (۱۰ ماه ۹۷)، در سه سال، اول ؛ در شش سال، دوم و در دو سال، رتبه سوم را داشته است. این در حالی است که در این ۱۱ سال، دو دوره تحریم های بی سابقه آمریکا علیه ایران اتفاق افتاد.

با وجود این و با توجه به روابط تاریخی، اقتصادی و به خصوص امنیتی ایران و عراق که خود را در مبارزه با داعش در سال های اخیر نشان داد، به تازگی مقامات عراقی بارها بر این نکته تاکید کرده اند که هیچ گاه جزئی از طرح تحریمی آمریکا علیه ایران نخواهند بود. موضوعی که به یک نقطه عطف در مقابله ایران با تحریم های آمریکا تبدیل شده است. طراحان تحریم ها در آمریکا امید زیادی به تحریم و سپس محاصره ارزی ایران داشتند. با وجود این، سفر اخیر مقامات بانک مرکزی کشورمان به عراق  و توافق های صورت گرفته، منجر به شکل گیری نقشه ارزی جدیدی برای ایران شده است. همزمان و در آستانه سفر مهم رئیس جمهور کشورمان به عراق، شبکه تحلیل گران اقتصاد مقاومتی در نامه ای به رئیس جمهور، بسته همکاری توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور را پیشنهاد داده است که افزایش سه میلیارد دلاری صادرات ایران به عراق و اشتغال‌زایی ۱۵۰ هزار نفری در سال را به دنبال دارد.»

سرویس اجتماعی روزنامه همدلی صفحه نخست را امروز از آن خود کرد و به برسی انتقال آب دریای کاسپین به فلات مرکزی سمنان پرداخت در تیتر عکس یک خود نوشت: «کاسپین دریا نیست، دریاچه است» در ادامه این مطلب عنوان شده است: پروژه انتقال آب دریای کاسپین به فلات مرکزی از جمله سمنان، موضوعی است که علیرغم هشدار کارشناسان حوزه آب و محیط زیست و با وجود فراز و نشیب های متعدد در دولت های مختلف، دولت محیط زیستی روحانی عزم خود را برای اجرای آن جدی کرده است و اکنون در روزهای نزدیک به پایان سال بیشتر از هر زمان دیگرسر و صدای انتقال‌اش به سمنان دوباره به گوش می‌رسد، به نحوی که چند روز پیش استاندار سمنان از تصویب انتقال آب کاسپین به کویرمرکزی خبر داد و از آن  به عنوان یک عیدی به مردم سمنان نام برد و گفت: انتقال آب به فلات مرکزی ایران عیدی خوبی در آستانه نوروز از سوی دولت و مجلس بود.

البته سازمان محیط زیست نیز برای اجرای این پروژه بیکار ننشست و با برکناری پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی، که مخالف طرح انتقال آب کاسپین به سمنان بود، گامی جدی برای این انتقال آب برداشت. پروین فرشچی تنها کارشناسی نیست که درباره مخاطرات طرح انتقال آب خزر به سمنان هشدار داده است. پیش از او شمار زیادی از کارشناسان زیست محیطی و مدیریت منابع آب هشدارهایی مشابه داده‌اند. چندی پیش، بیش از ۵۰۰ تن از استادان و محققان دانشگاه‌های مختلف کشور با امضای نامه ای، نسبت به پیامدهای منفی انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی هشدار داده اند. «شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران» نیز در بیانیه‌ای که ۲۹ بهمن و در پایان نشستی در تهران منتشر کرد، نسبت به طرحی که «به منافع ملی و آیندگان بی‌توجه است» و «مدیریت پایدار را به سخره گرفته است» هشدار داد.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست خود را به نشست مقدماتی جلسه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «احتمال تغییر شکل توزیع یارانه‌ها در سال آینده»؛ محمد شریعتمداری افزود: ارزیابی سیاست‌های یارانه‌ای کشور در حوزه‌های گوناگون اعم از یارانه‌های آشکار و پنهان، الکترونیکی و ماشینی کردن کلیه فعالیت‌های مربوط به توزیع یارانه‌ها در شورا مورد تاکید قرار گرفت. ارزیابی اعمال سیاست‌های ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی و ارتباط آن با کاهش میزان فقر در جامعه نیز بررسی شد.

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به  دادگاه این روزهای باند هدایتی مشهور به عابر بانک فوتبال ایران اختصاص داد با اشاره به دفاعیات وکیل «سیدمهدی موسوی‌نژاد» در تیتر یک خود نوشت: «پولشویی با افتتاح ۲۴۰ حساب بانکی برای یک کودک در یک روز!» در ادامه این مطلب نوشته شده است: نماینده دادستان در پاسخ به دفاعیه وکیل «سیدمهدی موسوی‌نژاد» گفت: این فرد در یک روز ۲۴۰حساب به نام فرزند هشت ساله خود افتتاح کرده است که این دلیل بر پولشویی است نه نافی آن! هر کسی که خلافی مرتکب شود شمشیر عدالت بر فرق او کوبیده می‌شود.

مجموعه بانکی باید پاسخگوی این افتضاح باشد که چگونه می‌شود در یک روز ۲۴۰ حساب آن هم برای یک کودک باز کرد. قطعاً یک سر این پولشویی رخ داده از این طریق، مجموعه بانک‌هایی است که بدون نظارت اجازه رخ دادن این واقعه را می‌دهند.

کد خبر 370065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.