۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
خاله سوسکه بیرون از شهر قصه

یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچکس نبود، در سالهای دور، در شهری زیبا یه خاله سوسکه قشنگی بود که یه روز پیراهنی از پوست پیاز، روسری از پوست سیر، چادری از پوست بادمجان و یه جفت کفش خیلی قشنگ از پوست سنجد دوخت و پوشید و بیرون رفت. رفت تا به بقال رسید. بقال گفت: خاله سوسک پا کوتاه! سوسک سیاه کجا میری؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، داستان‌های قدیمی همیشه جذاب بودند و از یکی بود آن‌ها تا قصه ما به سر رسید آن‌ها را دنبال می‌کردیم قصه‌های دیروز نمایش‌های امروز کودکانی هستند که با ذوق کودکانه شان در سالن می‌نشینند و از یکی بود نمایش تا قصه ما به سر رسید داستان دنبال می‌کنند و گاهی هم با خاله سوسکه همراه می‌شوند و می‌گویند"بگو خاله قزی، چادر یزدی، کفش قرمزی، کجا می‌ری؟ "

امیر شیخ‌جبلی، کارگردان نمایش موزیکال خاله سوسکه در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دغدغه تولید تئاتری ایده آل و با کیفیت در ژانر کودک و نوجوان در کنار دیگر تولیدات گروه تئاتر نگار سبز زنده رود همیشه در اولویت برنامه‌های ما بوده و بهره گیری و اقتباس از ادبیات فولکلور در این حوزه نیز به طور خاص مورد توجه من بود.

کارگردان نمایش خاله سوسکه ادامه داد: کودکان به داستان‌هایی با حضور حیوانات علاقه بیشتری دارند به خصوص حیواناتی که می‌توانند همانند انسان‌ها فکر و عمل کنند چراکه اینگونه نمایش‌ها تا به حال توانسته مخاطب بیشتری را جذب کند و جذابیت بیشتری برای کودکان دارد.

وی با اشاره به اینکه داستان خاله سوسکه را به دلیل جذابیتی که می‌توانست برای کودکان ایجاد کند انتخاب کردیم گفت: سعی کردیم تا در روایت این قصه از نوشته‌های م. آزاد استفاده کنیم که به لحاظ موضوع با مخاطب خردسال و کودک پیوند نزدیک‌تری داشته باشد و در استفاده از شیوه اجرایی نیز ضمن توجه به مضمون و ساختار شاهد نتیجه مطلوب‌تری باشیم.

شیخ جبلی با بیان اینکه این اثر نمایشی در فضایی خلاق روایتی از این قصه‌ی کهن رابا ساختاری فانتزی و شاد روایت می‌کند، ادامه داد: داستان این نمایش ماجرای خشکسالی مزرعه و اصرار ننه سوسکی و عزم خاله سوسکه برای دیدار عمو رمضون در همدان است که خاله سوسکه در این سفر طول و دراز با مشکلات و سختی‌های بسیار روبرو می‌شود.

کارگردان نمایش خاله سوسکه درباره طراحی لباس این نمایش گفت: در طراحی لباس نیز ایده‌های جذاب و خلاقی به کار گرفته تا بازیگران در موقعیت‌ها و صحنه‌های مختلف ضمن معرفی بهتر نقش به جهت انتقال مفاهیم از طریق نقش نیز تأثیر بیشتری بر مخاطب بگذارند.

وی درباره چگونگی انتخاب بازیگران در این نمایش اضافه کرد: به دلیل حضورحداکثری کودکان آموزش دیده بازیگری، سعی شد در شیوه و روش اجرا از این حضور در جهت افزایش بار کیفی اثر استفاده شود و شاخصه‌های کیفی اثر نیز پر رنگ‌تر جلوه کند و قطعاً در بازیگردانی و طراحی حرکت و ایفای نقش با چالش جدی در کارگردانی روبرو بودیم که با موفقیت مشکلات رو پشت سر گذاشتیم.

شیخ‌جبلی با بیان اینکه در تئاترهای کودکانه‌ای که قاعدتاً با موسیقی همراه است باید با آهنگسازانی همکاری کرد که برای موسیقی مورد توجه بچه‌ها ارزش قائل باشند، اظهار کرد: برای آهنگسازی تئاتر خاله سوسکه از تجربیات ارزشمند آقای پویا فرهنگ پژوه استفاده کردیم تا نمایش را در موقعیت‌های مناسب برجسته‌تر و مشخص‌تر کرده و در عین حال باعث تحریک احساسات و به اوج رساندن آن با استفاده از ملودی‌هایی خاص و در خدمت اثر شود.

کارگردان نمایش خاله سوسکه با بیان اینکه تئاتر کودک قوی‌ترین معلم اخلّاق و بهترین انگیزه به سوی بهتر زیستن و پرورش نبوغ و خلاقیت در دنیایی سرشار از هیجان و تخیل است، گفت: من در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و تولید تئاتر در قالب‌های مختلف صحنه‌ای، پانتومیم، خیابانی و... برای مخاطبینی رده‌های مختلف سنی کودک و بزرگسال تجربه دارم و مدتی است که در حوزه کودک فعالیت می‌کنم و بیش از پیش تئاتر کودکان دغدغه‌ام شد.

وی ادامه داد: تلاش کردم تئاتر کودک را ساده شده تئاتر بزرگسال ندیده، بلکه ویژگی ها و امتیازات خاص خود آن را مدنظر قرار بدهم تئاتر برای کودک نیازمند ابتکار و خلاقیت بوده و اصلی بنیادی در این گونه نمایشی را تشکیل می‌دهد.

شیخ‌جبلی افزود: با توجه به همین خلاق بودن تئاتر کودک در تئاتر خاله سوسکه که طراحی صحنه آن را خانم الهه جابرزاده انصاری به عهده داشت سعی گردیده تا به لحاظ شکل، رنگ و تنوع صحنه‌ها، ایده‌هایی خلاق به بار نشسته که در عین جذابیت، کارکردی مناسب در صحنه داشته و مکمل دیگر عناصر در خدمت اثر ونه فقط به عنوان تزئین در پس زمینه صحنه خودنمایی کند.

 به گزارش ایمنا، تئاتر موزیکال «خاله سوسکه» به کارگردانی امیر شیخ جبلی از ۱۲ تا ۲۴ اسفندماه ۹۷ ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اصلی مجتمع فرشچیان اصفهان به روی صحنه می‌رود. این اثر در گروه تئاتر نگار سبز زنده رود و مرکز مهارت آموزی و آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی سایه تولید گردیده است.

کد خبر 370062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.