۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
حیات دوباره طبیعت در جروکان

نوای دلنشین و یکصدای پرندگان در میان درختانی که پس از گذشت چند ماه خزان، طراوت و سرسبزی دوباره می یابند، نوید فرارسیدن بهاری دیگر را می‌دهد که در آن آبی آسمان پررنگ تر شده و طراوت هوای مطبوع بهاری به مشام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنوز که باد سرد زمستان صورت ها را به گونه ای نوازش می دهد که گویی نمی خواهد رخت از شهر بربندد خود باید به استقبال بهار رفت؛ در فضایی محصور با پلاستیک هایی محکم در برابر باد زمستان و نرم در برابر تابش خورشید، پلاستیک ها را که کنار می زنی عطر بهار را استشمام و رنگ این فصل زیبا را به چشم می بینی، در کوزه هایی رنگارنگ که ردیف به ردیف صف کشیده اند و تو را به استقبال بهار فرا می خوانند.

نشانه‌های حیات دوباره طبیعت در گلخانه های شهر نمایان است؛ استقبال شهروندان که کوزه ها را برانداز می کنند و از میان زیبایی ها به دنبال زیباترین می گردند حال و هوای این فضا را دوچندان سبزتر و بانشاط تر کرده است؛ رنگین کمانی از گل‌های بنفش، نارنجی، زرد، قرمز، صورتی و سفید دسته دسته در گلدان ها نشسته اند و چشم به مشتریان دوخته اند.

از در ورودی گلخانه جروکان که وارد شوی دشتی پر از گل‌های رنگارنگ است، چندین ردیف از کوزه‌های نشاگیری شده با طیف رنگی خاص در کنار هم قرار دارد، از گل های جعفری زرد و نارنجی بلند قامت گرفته تا گل های مروارید ریز نقش به رنگ سفید و بنفش و قرمز که عطر مست کننده آن در محیط بیرون گلخانه نیز پراکنده شده است.

جروکان در غرب اصفهان واقع شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود رودخانه زاینده رود، سالیان متمادی محل کاشت گل و گیاهان بوده است. این مرکز تحقیقاتی گل های پارک ها و فضای سبز شهر را تامین می کند.

سعید بلندنظر، مدیر مرکز جروکان از فعالیت‌های این گلخانه می‌گوید: یکی از فعالیت‌های سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر اصفهان، تامین گل و گیاه از جمله درخت، درختچه و گونه‌های مختلف گل‌های فصل برای مناطق و پارک‌های سطح شهر است و این گلخانه مرجعی برای تهیه گل‌های مصرفی شهر و زیر مجموعه‌های شهرداری اصفهان است که وظیفه تهیه گونه‌های گل فصل را بر عهده دارد. 

وی با اشاره به فضای سه هکتاری این مرکز، ادامه می‌دهد: گلخانه‌های موجود در این مرکز طی چند سال گذشته اضافه شده است و از این سه هکتار در حدود ۱۱ هزار متر آن زیر پوشش گلخانه‌ای قرار دارد؛ گل‌های فصل در این گلخانه‌ها در نوبت‌ها و فصل‌های مختلف تهیه می‌شود.

در این مرکز، گلخانه‌های مجزا با شرایط متفاوت برای گونه‌های مختلفی از گل‌ها وجود دارد، فضای برخی از گلخانه‌ها با شیت‌هایی به رنگ سبز پوشیده شده تا علاوه بر حصار پلاستیکی، میزان تابش نور برای برخی از گونه‌های حساس کمتر شود.

مدیر مرکز جروکان می‌گوید: در فصل زمستان گیاه، توان تولید در فضای باز را ندارد، اما شرایط گلخانه از جمله دما، رطوبت و شرایط گلخانه‌ها فضای مناسبی برای تولید گل و گیاه فصل فراهم می‌کند.

بلند نظر ادامه می‌دهد: در این مجموعه با احتساب هر کوزه، یک میلیون و ۲۵۰ هزار گونه‌ گل فصل تولید می‌شود؛ در طول سال‌های ایجاد این مرکز سعی شده تا تولیدات گل و گیاه به روش های مختلف هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی و با مدیریت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزایش و ارتقا پیدا کند.

جروکان؛ مرجع و برند تولید گونه‌های جدید گل 

وی تاکید دارد: افزایش کیفیت گونه‌های گل موجب دید بصری زیباتری می شود، سالهای قبل فقط گل‌های شب بو و بنفشه به عنوان گل‌های شب عید شناخته می‌شد این در حالی ست که سالهای اخیر، شهروندان گونه های بیشتر و متفاوتی را در سطح شهر دیده و برای کاشت آن درخواست می‌دهند.

مدیر مرکز جروکان اضافه می‌کند: هدف گذاری این مرکز برای امسال بالای یک میلیون و پانصد هزار گونه گل است و در چشم انداز آن تولید دو میلیون گونه نیز در نظر گرفته شده است؛ چنانچه به این چشم انداز در میزان تولیدات خود برسیم، باز هم نیاز مناطق و پارک ها به گل و گیاه رفع نمی‌شود، در نتیجه هدف گذاری بعدی این مرکز تولید گونه‌های مقاوم  به کم آبی و با ماندگاری بالا است.

وی می افزاید: گونه های جدیدی که به یمن وجود شرایط گلخانه ای و تحقیقات چندساله در این مرکز جای خود را در فضای سبز شهر باز کرده است، موجب دید بصری زیباتر، آشنایی و فرهنگ سازی مردم سطح شهر با گونه‌های جدید شده است؛ تولید گونه‌های مختلف گل، این مرکز را به عنوان مرجع و برند تولید گونه‌های جدیدگل مطرح کرده است.

مدیر مرکز جروکان با بیان اینکه جروکان یک مرکز تحقیقاتی برای تولید انواع گل های فصلی نیز است، می افزاید: در این مرکز از بذرهایی با نام استفاده می‌شود، این بذرها در آزمایشگاه‌های کشورهای مختلف تولید کننده گل تولید شده و فرمول مخصوص به خود دارد.

بلندنظر ادامه می‌دهد: استفاده از بهترین بذرها برای تولید گونه‌های خاص و کشت آزمایشی به منظور برآورد میزان سازگاری با شرایط محیطی منطقه برای تولیدات انبوه و کاشت در فضای سبز شهر از جمله فعالیت‌های مهم این مرکز است؛ تولید کمی این گونه های خاص نیز برای بهره گیری از فضای موجود و با استفاده از فناوری‌های جدید و امکاناتی به منظور دستیابی به ارزش افزوده و با بهره وری بالاتر نیز از جمله فعالیت‌های مد نظر در این مرکز است

وی خاطرنشان می‌کند: سازمان پارک‌ها مرجع کیفی تولید گونه‌های گل فصل در سطح شهر است، با تدابیر در نظر گرفته شده از برگ‌های این گیاهان و گل‌ها پس از گذران فصل طراوت خود در همین مکان، خاکبرگ تولید و پس از مخلوط با کودهای حیوانی و مصنوعی، ترکیب مناسبی برای کاشت بعدی و تغذیه گونه‌های گل‌های فصل فراهم می‌شود.

کد خبر 370060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.