۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
سبزهایی کوچک با نقش‌هایی بزرگ

پارک‌های جیبی یا مینی پارک‌ها، فضاهای سبز کوچک با تأثیرات بسیار بزرگ در ساختار شهری هستند که امروزه وجودشان یک نیاز محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در شهرهایی که همیشه در حال گسترش هستند، فضاهای سبز اغلب فراموش می‌شوند ولی پارک‌های جیبی نشان می‌دهند که واقعا هیچ بهانه‌ای برای نبود فضای سبز وجود ندارد. در طراحی این فضاهای کوچک که معمولا به عنوان پارک‌های محلی طبقه‌بندی می‌شوند باید امکان انجام فعالیت‌های متنوع در نظر گرفته شود. بنابراین، مینی پارک‎ها می‌توانند به عنوان فضای بازی، محیطی برای گذراندن زمان‌های کوتاه استراحت و صرف ناهار و یا حتی برای برگزاری رویدادهای کوچک مورد استفاده قرار گیرند. مهم‌تر از همه، این پارک‌ها باید پناهگاهی آرام  و ساکت برای فرار از دغدغه‌ها و شلوغی‌های شهر و محل سکنی و آرامش باشند. موفق ترین و بهترین پارک جیبی باید بتواند تعادلی بین ایجاد محیطی آرام برای فرار از شلوغی‌های شهر و در عین حال فضایی پویا برای فعالیت و بازی برقرار کند. در ادامه با تعدادی از مینی‌پارک‌های معروف دنیا آشنا می‌شویم.

پارک Greenacre، منهتن، نیویورک سیتی

پارک Greenacre، دارای درختان لیلکی آمریکایی، میزها و صندلی‌های قابل جابجایی است. این پارک که در محیطی حدود ۶۰ در ۱۲۰ فوت ساخته شده است، آب‌نما و نهرهایی دارد که بازدیدکنندگان را به سمت آبشاری ۲۵ فوتی که با گیاهان سبز احاطه شده است، راهنمایی می‌کند. البته به دلیل وجود داربستی که آن را از خیابان جدا کرده است، پارک بسیار بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

پارک میدان Place Dauphine، پاریس، فرانسه

این میدان بیش از ۴۰۰ سال پیش توسط هنری چهارم و به عنوان ادای احترام وی به پسرش، لوئیس سیزدهم ساخته شد ولی هنوز هم یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی در زمان بازدید از شهر نور (پاریس) است. این پارک مثلثی در خیابان‌های ساکت پاریس احداث شده است و نمایی از برج ایفل، موزه لوور و پونت دس آرتس در اختیار قرار می‌دهد. در باریکترین قسمت این پارک مثلثی، مجسمه‌ای از هنری وجود دارد که به Pont Neuf، اولین پل ساخته شده بر فراز رود سن اشاره می‌کند.

باغ کتابخانه سلطنتی، کپنهاگ، دانمارک

ورود به این باغ کوچک از طریق عبور از دروازه‌های آرشیو ملی در کپنهاگ صورت می‌گیرد که به لحاظ ادبی قلب دانمارک نامیده می‌شود. مردم محلی این باغ را باغ کتابخانه می‌نامند و عجیب نیست که در ساعات استراحت ناهار، باغ از کارکنان پارلمان لبریز شود. در داخل باغ بازدیدکنندگان می‌توانند به صدای آبی که از چشمه هشت متری میان آن جاری است گوش بسپارند. این چشمه به گونه‌ای طراحی شده است که همزمان با ساعت موجود در سالن شهرداری چند فواره آب اضافی پرتاب کند.

مؤسسه هنر شیکاگو، باغ جنوبی، شیکاگو، ایلینویز

این باغ دنج که بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۷ احداث شده است،  با طرحی ساده شامل دو باغچه پرورشی برای نگهداری درختان لیلکی آمریکایی، برگنو، گیاهان پوششی و گل‌های لاله، بر فراز پارکینگ مؤسسه هنر شیکاگو ساخته شده و رو به خیابان میشیگان باز می‌شود. در میان باغ استخری مستطیلی قرار دارد که آب آن به سمت فواره‌های دریاچه‌های بزرگ هدایت می‌شود. در این پارک باغچه‌هایی برای پرورش درختان زالزالک نیز وجود دارد.

پارک خیابان فرانکلین، بوستون، ماساچوست

این پارک که در مساحتی حدود ۴۴۰۰ فوت مربع بنا شده، یکی از کوچکترین مناطق در شهر بزرگ بوستون است که در محله ریورساید کمبریج قرار دارد. این پارک در سال ۲۰۰۳ بازسازی شده و از آن زمان به مکانی محبوب تبدیل گشته است به طوری که در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت جایزه "Editors’ Choice" از طرف انجمن معماران مناظر آمریکایی شد. وجود ورودی بزرگ گرانیتی باعث می‌شود که یافتن پارک کار چندان دشواری نباشد و محوطه درونی آن به دلیل وجود گیاهان سرسبز، جریان آب و محوطه مخصوص کودکان، ساکت و بی سر و صدا است.

کد خبر 370055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.