چگونه می‌توان اثرات منفی استرس را کاهش داد؟

محققان اسپانیایی به تازگی دریافته‌اند که کنترل منبع استرس، راهکار مهمی برای کاهش اثرات منفی آن محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه ما در زندگی روزمره خود شکلی از استرس را تجربه می‌کنیم. گاهی اوقات استرس می‌تواند منجر به تاثیرات مثبت شود، اما زمانی که استرس‌های روزانه تکرار شود، مشکلاتی را برای سلامت افراد به همراه خواهد داشت.

 بعضی از این موارد شامل سردرد، تنش های عضلانی، درد قفسه سینه، مشکلات دستگاه گوارش، بی‌خوابی و مشکلات روحی است. اما خبر خوش اینکه بررسی‌های جدید محققان اسپانیایی نشان می‌دهد با کنترل منبع استرس، می‌توان اثرات منفی آن را کاهش داد.

برخی از روش‌های کاهش تنش‌های روزانه شامل شناسایی علل آن و ایجاد برنامه‌هایی مانند فعالیت بدنی منظم، تکنیک‌های آرام سازی شامل تمرینات مراقبه یا تنفس و ایجاد روابط قوی با اعضای خانواده و دوستان برای مقابله با آن است.

تیمی از محققان موسسه علوم عصبی در بارسلونای اسپانیا سه گروه از موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند تا شیوه‌ای موثر برای کاهش اثرات منفی استرس کشف کنند. نتایج بررسی‌های آن‌ها نشان داد توانایی کنترل منابع استرس در دوران نوجوانی، تاثیرات منفی این تنش‌ها را در زمان بزرگسالی کاهش می‌دهد.

طی این مطالعه، محققان اسپانیایی موش‌ها را در معرض استرس قرار دادند و واکنش های غده‌ مترشحه‌ داخلی‌ "اندوکرین" (endocrine) را از طریق فعالیت محور هیپوتالاموس – غده هیپوفیز – غده آدرنال (HPA) ارزیابی کردند.

یافته‌های جدید نشان داد که واکنش های HPA در گروه موش‌هایی که دارای استرس قابل کنترل بودند، کاهش یافت و گروهی از موش‌ها که دارای استرس غیر قابل کنترل بودند با کاهش قابلیت‌های شناختی مغز مواجه بودند.

به گفته محققان با وجود اینکه قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا، اثرات منفی کوتاه مدت و بلند مدت بر روی رفتار افراد و فیزیولوژی بدن آن‌ها دارد، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند این اثرات را کاهش دهد و یکی از این عوامل، کنترل داشتن بر روی منبع استرس است.

بررسی‌های جدید که بر روی موش‌ها صورت گرفته است نشان می‌دهد راهکارهای کنترل استرس در دوران نوجوانی، یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای کاهش خطرات ناشی از استرس بالا در دوران بزرگسالی و کاهش آسیب پذیری ناشی از مشکلات فیزیکی و ذهنی آن‌ها است.

کد خبر 370046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.