کشف داروی جدید برای درمان عفونت خون/ مغزیجات آجیلی مناسب دیابتی ها

نقش آفت‌کش‌ها در بروز چاقی، درمان اختلال بیش فعالی با زعفران و مواد غذایی مناسب مبتلایان به کم کاری تیروئید را در بسته سلامتی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصصان علوم پزشکی موفق به کشف دارویی شدند که می‌تواند نوعی بیماری التهابی موسوم به سپتیسمی یا مسمومیت خونی را پیش از رسیدن به اندام‌های دیگر بدن و مرگ بیمار متوقف می‌کند.

سپتیسمی یک التهاب کشنده است که با عنوان گندخونی نیز شناخته می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که یک عفونت موجود مانند عفونت‌هایی که در اثر زخم‌ها ایجاد می‌شوند.این بیماری از بیماری‌های اضطراری است که اگر درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ فرد مبتلا شود. سالانه در سراسر جهان بیش از ۳۰ میلیون نفر به سپتیسمی وخیم مبتلا می‌شوند و حدود شش میلیون نفر از مبتلایان نیز در نتیجه این بیماری جان می‌بازند.

تحقیقات جدید امیدهای بسیاری را برای درمان سپتیسمی به ارمغان آورده است. متخصصان کالج سلطنتی جراحان ایرلند (RCSI) در دوبلین ترکیبی به نام "سلنجیتاید" را به صورت ابتدایی آزمایش کرده‌اند که داروی آن با نام تجاری "InnovoSep" وارد بازار خواهد شد.

سپتیسمی زمانی رخ می‌دهد که عفونت وارد جریان خون فرد شده و سیستم دفاعی بدن در تلاش برای مبارزه با این عفونت از کنترل خارج می‌شود.تنها یک فرصت کوتاه برای درمان این بیماری وجود دارد و آن استفاده سریع از آنتی‌بیوتیک‌ها و مایعات است.

با این حال در بسیاری از موارد آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل مقاومت دارویی و آنتی‌بیوتیکی و تاخیر در شناسایی نوع باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، موثر واقع نمی‌شوند.در آزمایش‌های اولیه متخصصان موفق شدند از InnovoSep برای مهار اتصال دو نوع باکتری به سلول‌های درون‌رگی که اولین مانع بین خون و فضای برون‌رگی هستند، استفاده کنند.

این دارو با تثبیت عروق خونی منجر به جلوگیری از رسیدن باکتری به جریان خون از محل عفونت شده و از همین‌رو باکتری‌ها نمی‌توانند از عروق خونی نشت کرده و به اندام‌های دیگر بدن برسند.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، این دارو حاوی ترکیبی است که چسبندگی سلول‌ها را به ماتریکس خارج سلولی افزایش داده و از آن‌جایی که به مکانیسم آنتی‌بیوتیکی متکی نیست، مقاومت آنتی‌بیوتیکی بر سر راه آن مانعی ایجاد نمی‌کند.

نقش آفت‌کش‌ها در بروز چاقی

متخصصان مطالعه دریافتند که استفاده از آفت‌کش‌ها با ایجاد اختلال روی عملکرد و میکروبیوم روده، خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.

"کلرپیریفوس" از جمله آفت‌کش‌های پرمصرف در جهان است و نتایج بدست آمده در بررسی‌های پیشین حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض این آفت‌کش موجب چاقی و دیابت می‌شود. هرچند هنوز مکانیزم تاثیرگذاری این نوع آفت‌کش مشخص نیست.

گروهی از متخصصان در چین در همین رابطه به مطالعه روی میکروبیوم روده انسان که مهمترین میکرو اکوسیستم در بدن است پرداختند.

میکروبیوم روده که حاوی ده‌ها تریلیون میکروارگانیسم است تاثیر حائز اهمیتی بر بدن دارد که از آن جمله می‌توان به ایمنی و وزن بدن اشاره کرد. همچنین به بدن در هضم برخی از مواد غذایی که روده کوچک و معده قادر به هضم آن نیستند کمک می‌کند.

متخصصان در مطالعه روی نمونه‌های حیوانی، این آفت‌کش را به آب و غذای موش‌ها اضافه کردند. آنها مشاهده کردند که دریافت این آفت‌کش، انسجام روده را از بین برده و به افزایش ورود سموم به بدن و در نهایت به التهاب، مقاومت به انسولین و چاقی منجر می‌شود.  

به گزارش خبرگزاری شینهوا، مقاومت به انسولین در افراد چاق مشکل شایعی است و نقش کلیدی در ابتلا به دیابت بازی می‌کند. 

کدام مغزیجات آجیلی به دیابتی‌ها توصیه می‌شود؟

به گفته محققان، مصرف روزانه یک مشت مغزیجات آجیلی، بخصوص مغزیجات درختی، ریسک بیماری قلبی-عروقی را در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ کاهش می‌دهد.

مغزیجات درختی نظیر گردو، بادام، فندق برزیلی، بادام هندی، پسته، پیکن (گردوی بومی آمریکا)، ماکادمیا (فندق استرالیایی)، فندق و دانه کاج در مقایسه با بادام زمینی، ارتباط بسیار قوی ای با کاهش ریسک مشکلات عروق کرونر، مرگ قلبی و مرگ و میر به هر علتی دارند.

نتایج نشان داد حتی مصرف کم این مغزیجات هم مؤثر است. درحالیکه مکانیسم دقیق بیولوژیکی مغزیجات آجیلی بر سلامت قلب نامشخص است، اما محققان عنوان می‌کنند که به نظر می‌رسد، مغزیجات موجب بهبود کنترل قندخون، فشارخون، متابولیسم چربی‌ها، التهاب و عملکرد دیواره عروق خونی می‌شود.

پراکاش دیدوانیا، استاد دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: "بیماری قلبی-عروقی علت اصلی مرگ و علت اصلی حملات قلبی، سکته و ناتوانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ است."

محققان مشاهده کردند بیمارانی که بعد از تشخیص بیماری دیابت، مصرف مغزیجات آجیلی را افزایش دادند، ۱۱ درصد با ریسک کمتر ابتلاء به بیماری قلبی-عروقی، ۱۵ درصد با ریسک کمتر بیماری قلبی عروق کرونر، ۲۵ درصد با ریسک کمتر مرگ ناشی از بیماری قلبی-عروقی و ۲۷ درصد با ریسک کمتر مرگ زودهنگام به هر دلیلی مواجه بودند.

به گفته محققان، مصرف هر وعده اضافی از هر نوع مغزیجات آجیلی در هفته با کاهش ۳ درصدی ریسک بیماری قلبی و کاهش ۶ درصدی ریسک مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.

محققان تاکید می‌کنند هیچ گاه برای بهبود رژیم غذایی و سبک زندگی بعد از تشخیص بیماری دیابت نوع۲ دیر نیست.

درمان اختلال بیش فعالی با زعفران

محققان در مطالعات خود دریافتند زعفران می تواند برای درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی سودمند باشد.

اختلال بیش فعالی یکی از شایع‌ترین اختلالات عصب شناختی در دوره کودکی و نوجوانی است.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در مطالعه‌ای دریافتند زعفران دارای خواص ضدافسردگی و تقویت کننده حافظه است و می‌تواند همانند داروهای متداول برای درمان اختلال بیش فعالی نظیر ریتالین، برای کنترل علائم مؤثر باشد.

محققان در آزمایشات اولیه که بر کودکان بین ۶ و ۱۷ سال مبتلا به این بیماری، انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که زعفران توانست مانند ریتالین که از سوی پزشکان تجویزمی‌شود، در کنترل علائم و عوارض این بیماری موفق عمل کند.

آنها افزودند: "زعفران می‌تواند به عنوان یک داروی گیاهی، جایگزین داروهای پزشکی تجویز شده برای این بیماران باشد، به ویژه برای کسانی که از عوارض این داروها نظیر حالت تهوع، معده درد، کاهش اشتها، بیخوابی و سردرد رنج می‌برند. گفتنی است ۳۰ درصد این بیماران با این مشکل روبرو هستند."

محققان به مدت ۶ هفته تأثیر دارو و زعفران را روی ۵۴ تن از شرکت کنندگان در این تحقیق بررسی کردند.

محققان بر ضرورت اجرای تحقیقات بیشتر بر نقش زعفران در درمان این اختلالات تأکید کردند.

مبتلایان به کم کاری تیروئید چه مواد غذایی مصرف کنند؟

علائم افراد مبتلا به کم کاری تیروئید شامل مواردی نظیر خستگی، خشکی پوست، نازک شدن تار موها، افسردگی، و درد عضلات است.

دلایل گوناگونی در پس این مشکل است که عبارتند از بیماری‌های خودایمنی، جراحی تیروئید، رادیوتراپی و مصرف برخی داروها.

مشکل کم کاری تیروئید در زنان شیوع بیشتری دارد و با رژیم غذایی نظیر مصرف میوه‌ها، روغن نارگیل، چای سبز، ماهی، و حبوبات قابل کنترل است. در ادامه به برخی مواد خوراکی مهم برای کنترل علائم این بیماری اشاره می‌شود.

ماهی: ماهی‌های چرب نظیر سالمون، تون و ساردینز منبع خوب سلنیوم است که عمدتاً در غده تیروئید جمع شده و به کاهش التهاب کمک می‌کند.

مغزیجات آجیلی: مغزیجات سرشار از سلنیوم غذایی بوده که به عملکرد بهتر تیروئید کمک می‌کنند.

غلات کامل: افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دچار یبوست می‌شوند. غلات کامل نظیر نان، پاستا و برنج، سرشار از فیبر هستند که به مقابله با یبوست کمک می‌کنند.

لوبیا: لوبیا منبع غنی انرژی است که با احساس خستگی و ضعف در مشکل کم کاری تیروئید مقابله می‌کند. همچنین لوبیا سرشار از فیبر است که در صورت ابتلاء به یبوست بسیار مفید است.

کد خبر 370027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.