سازگاری اجتماعی ارمغان صداقت در زندگی مشترک/  پنهانکاری نکنیم

مشاوره خانواده و زوج درمانی گفت: افزایش سازگاری اجتماعی یکی از کارکردهای مهم صداقت در زندگی مشترک است و وقتی که زن و شوهر واقع بینانه افکار و احساسات همدیگر را می دانند هنگام بروز مشکلات دنبال راه حل‌های درست هستند.

روناک عشقی درگفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه وجود صداقت در زندگی زوجین باعث افزایش صمیمیت بین آنها می‌شود اظهار کرد: صداقت یعنی اینکه همسران همه علایق، برنامه های آینده و برنامه های فعلی روزمره را در اختیار یکدیگر قرار دهند تا برای طرف مقابل قابل پیش بینی باشد و در واقع اعتماد در زندگی مشترک به واسطه این است که آنها تا چه اندازه می توانند همدیگر را پیش بینی کنند و این اتفاق بر پایه صداقت خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: همسرانی که هیچ چیزی در مورد همدیگر نمی دانند در حقیقت نمی توانند همدیگر را پیش بینی کنند، در نتیجه اعتماد بین آنها از بین می‌رود و صداقت بین آنها نیز کم رنگ تر خواهد شد.

این مشاور و مدرس دانشگاه بر این باور است اگر زوجین بتوانند به همدیگر حداقل اطلاعاتی را بدهند، این اتفاق صداقت است و هر چقدر که این اطلاعات کامل تر، شفاف تر و صحیح تر باشد اعتماد اولیه رابطه هم بهتر شکل می‌گیرد.

دکترای مشاوره و زوج درمانی گفت: صداقت به معنای گفتن رخدادهای مهم زندگی گذشته به همدیگر است برای مثال ورشکستگی، سابقه نامزدی یا ازدواج، آسیب بدنی، وجود بیماری خاص، مصرف دارو و نکات مهم دیگر، اما نیازی نیست که همسران بخواهند وارد جزئیات شوند و این این اتفاق جزو صداقت در زندگی محسوب نمی شود.

به گفته عشقی، صداقت در همه جنبه‌های زندگی می‌تواند خود را نشان دهد. شفافیت بخشی از هوش معنوی افراد است و صداقت عاطفی در زندگی زوجی به این معنا است که فرد بتواند واکنش و احساسات عاطفی مثبت و منفی خود را آشکار کند و لزومی ندارد که فرد نقش بازی کند یا دروغ بگوید چرا که بروز احساسات بهترین راهکار است.

وی با تاکید بر اینکه بی صداقتی شخص باعث می شود که در شرایط بحرانی هم کسی به داد او نرسد گفت: همین بی صداقتی عملی است که هنگامی که فرد از موضوعی ناراحت است و یا دچار مشکلی می شود همسرش ناراحتی او را جدی نگیرد و به صداقت او شک کند.

این مشاور و مدرس دانشگاه معتقد است که افزایش سازگاری اجتماعی یکی از کارکردهای مهم صداقت در زندگی مشترک است و وقتی که زن و شوهر واقع بینانه افکار و احساسات همدیگر را می دانند هنگام بروز مشکلات هم دنبال راه حل ها هستند اما وقتی نمی دانند مشکلی است نمی توانند راه حلی پیدا کنند و همان مشکل تبدیل به یک زخم کهنه می شود.

وی یکی دیگر از کارکردهای صداقت را افزایش شادی و خوشبختی در زندگی مشترک دانست و افزود: صداقت و بروز شادی در زندگی زوجین باعث می شود که زوج‌ها بتوانند مشکلات را صادقانه طرح و حل و فصل کنند.

عشقی تصریح کرد: هنگامی که با شخصی خیلی صمیمی هستیم می توانیم با او صادق باشیم. اگر می خواهیم که طرف مقابل هم با ما صادق باشد اول باید خودمان صادق باشیم و در حقیقت صداقت یک رابطه دو سویه در زندگی زوجین است.

دکترای مشاوره و زوج درمانی خاطرنشان کرد: باید با ایجاد فضای صداقت در زندگی زوجین از برخوردهای شدید و بازجویانه پرهیز شود. چه بسا هر کدام از زوجین خودشان گاهی اوقات باعث دروغ گفتن طرف مقابل و عدم اعتماد به همدیگر می شوند.

وی یادآور شد: باید پذیرفت که پنهانکاری و دروغ گفتن از نکات ریز شروع می شود و پرهیز از دروغ برای فراهم شدن صداقت و خودداری از پنهانکاری در زندگی زوجین ضروری است.

عشقی با اشاره به اینکه داشتن صداقت مالی یکی از انواع صداقت های مهم در زندگی زوجین است، اظهار کرد: صداقت مالی در بخش‌های دیگر زندگی همسران تاثیر گذار است. آشکار بودن مقدار درآمد متوسط و نحوه سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای آینده و خرج هزینه‌های بزرگ از زمینه های صداقت مالی در زندگی زوجین است.

وی تاکید کرد: صداقت مالی از سوءتفاهم ها جلوگیری می کند و موجب تمرکز همسران بر اهداف مشترک و افزایش صمیمیت شده و از خودخواهانه عمل کردن و خودمحوری همسران نیز جلوگیری می کند.

کد خبر 369998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.