خطوط برق غرب پناهگاه عباس‌آباد برای پرواز پرندگان ایمن شد

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت:خطوط انتقال برق واقع در مسیر پرواز پرندگان کمیاب و در خطر انقراض در شمال غرب پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد ایمن‌سازی شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، حسین اکبری اظهار کرد: پیشگیری از مخاطرات پروازی هوبره‌ها و پرندگان شکاری با ایمن سازی خطوط برق در زیست بوم عباس آباد و حاشیه ریگ جن واقع در نایین اصفهان ایمن‌سازی شد.

وی افزود: این طرح زیست محیطی در قالب یک اقدام ارزشمند مشارکتی با نصب ۴۵۰ عدد اسپیرال در طول هفت کیلومتر از خطوط شبکه توزیع نیرو برق در زیستگاه های غنی منطقه چوپانان نایین به منظور پیشگیری از برخورد و اتلاف پرندگان شاخص با شبکه خطوط برق در اسفند ماه ۹۷ اجرایی شد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: هوبره با نام علمی Clamydotos macqueeii به عنوان پرنده بزرگ جثه و مختص زیستگاه های بیابانی گونه ای کمیاب و در خطر انقراض محسوب می شود که دارای بالاترین حساسیتها و اهمیت حفاظتی در جهان بوده است.

اکبری ادامه داد : ایران یکی از غنی ترین زیستگاه ها و بویژه از مهمترین عرصه های زادآوری و تولید مثل این پرنده بین المللی در کل آسیا بوده و بدون تردید پهناورترین و متنوع ترین زیستگاه های این پرنده را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: پناهگاه حیات وحش عباس آباد و منطقه ریگ جن در مجاورت چوپانان نایین با برخورداری از زیستگاه های متنوع ، برنامه های مستمر حفاظتی، تلاش های شبانه روزی محیط بانان و همراهی مردم و مسوولان در ۱۸ سال اخیر به یکی از غنی ترین گنجینه های انواع گونه های حیات وحش تبدیل شده است.

اکبری افزود: این منطقه زیستگاهی برجسته و کم نظیر برای جمعیت های زمستان گذران، دایمی و مقیم هوبره و بویژه جمعیت بسیار گرانبها جوجه آور محسوب می شود.

 سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان خاطرنشان کرد:یکی از تهدیدات و مخاطرات در موضوع حفاظت پایدار از هوبره، واقع شدن خطوط توزیع برق در مسیر پرواز بوده که در برخی مواقع برخورد هوبره ها با این خطوط سبب آسیب جدی و اتلاف این گونه ارزشمند می شود.

وی با بیان اینکه پس از بررسی های میدانی و کارشناسی، این طرح با همکاری این اداره کل، اداره حفاظت محیط زیست نایین، سرمحیط بانی چوپانان، شرکت توزیع برق اصفهان، تلاش و پیگیری فعال انجمن مردم نهاد آوای بوم اصفهان و دفتر تخصصی پرندگان و شبکه های برق اجرا شد، گفت: این اقدام نقش موثری در کاهش برخورد پرنده کمیاب و در خطر انقراض هوبره و پرندگان شاخص شکاری مانند عقاب طلایی، عقاب صحرایی، عقاب مارخور، شاهین، دلیجه، سارگپه، و انواع باقرقره با خطوط انتقال برق و داشته و نمونه ای ارزشمند و تاثیرگذار از مشارکت در امر حفاظت محیط زیست است.

اکبری ادامه داد: موثرترین و مطمئن ترین راهبرد برای حفاظت پایدار از طبیعت و تنوع زیستی در تمامی ابعاد، مشارکت عمومی آحاد مردم و مسئولان، هم افزایی ظرفیت‌ها و نهادینه شدن و اشاعه فرهنگ همگانی در حفاظت است.

کد خبر 369991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.