پایان سلاطین پتروشیمی

سفر روحانی به عراق و دیدار بی سابقه با آیت الله سیستانی ، اهداف ضاربان دولت ، کاسبان تحریم و پایان سلاطین پتروشیمی از مهمترین عناوین روزنامه های امروز یک شنبه- ۱۹ اسفندماه است.

به گزارش ایمنا دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام، برگزار شد و در این جلسه متهم ردیف اول پرونده در دفاع از خود گفت که اتهامات وارده را قبول ندارد. در اولین جلسه بخشی از کیفرخواست قرائت شده بود و در جلسه دیروز هم ادامه کیفرخواست و اتهامات متهمان خوانده شد که محور اصلی آنها اخلال در نظام اقتصادی به بهانه دور زدن تحریم‌ها است.

روزنامه ایران صفحه نخست خود را به دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«فساد کاسبان تحریم» قاضی مسعودی مقام در ادامه خطاب به متهم ردیف اول گفت: اتهام شما مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی به مبلغ ۶ میلیارد از طریق اخلال در توزیع ارز حاصله از فروش محصولات پتروشیمی است، آیا اتهامات وارده را قبول دارید که متهم گفت: قبول ندارم.حمزه لو اظهار کرد: در دوره مدیریت خودم از اواخر سال ۸۸ تا ۹۰، ارز ثابت بوده و صحبت‌هایی که الان در دادگاه مطرح شد مربوط به پس از مدیریت بنده بود.وی افزود: رسانه‌ها بدانند که در صفحات ۱۹۴، ۳۰۱ و ۳۰۲ کیفرخواست اعلام شده که ارزها تسویه شده است و یک دلار نزد کسی باقی نمانده است.

روزنامه آرمان امروز نیز صفحه نخست خود را به آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته اختصاص داد وبا انتقاد  به طرح ممنوعیت سه دوره نمایندگی متوالی در تیتر یک خود نوشت:«مجلس را از «باتجربه‌ها» خالی نکنید» در ادامه روزنامه آرمان به گفت و گو با محمد نماینده اصلاح‌طلب ساری و میان‌دورود نشست و به برسی این مصوبه مجلس پرداخت  دامادی تصریح کرد :مردم مناطق مختلف کشور نفع و ضرر خود را تشخیص می دهند  مردم هر جایی که احساس کنند منتخب‌شان دیگر صلاحیت لازم را ندارد، حتما در رأی خود تجدیدنظر خواهند کرد. چه کسی گفته هر که پول بیشتری خرج کند و شام و ناهار بیشتری بدهد رأی خواهد آورد؟ مردم همواره کار ما را رصد می‌کنند، سبک و سنگین می‌کنند و به خوبی تشخیص می‌دهند. بر همین مبنا باید انتخاب نمایندگان و تعداد دوره‌های آنها به مردم و تشخیص آنها واگذار شود. البته بحث ریاست جمهوری متفاوت از نمایندگی مجلس است و به خوبی برای آن محدودیت دوره تعیین شده است. اما مجلس دستگاه تقنینی و نظارتی است، نه اجرایی. این دو مقوله کاملا با هم تفاوت دارند. مهم‌ترین کار مجلس، بحث نظارت است که به خوبی این بخش نیز توسط مردم رصد می‌شود و رفتار، عملکرد و مواضع نمایندگان را پیگیری می‌کنند. ممکن است فردی که چندین دوره به او اعتماد کرده‌اند، با دیدن یک اشکال و عملکرد نادرست، اعتمادشان را از او سلب کنند و به فرد دیگری رجوع نمایند.

روززنامه ابتکار نیز در صفحه نخست خود به سفر قریب الوقوع حسن روحانی به عراق و دیدار با  مرجع عالی قدر تشیع اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«دیدار بی سابقه » روزنامه ابتکار در ادامه افزود: حسن روحانی رئیس جمهور کشور مان پس از ۶ سال در صدر هیئتی سیاسی و اقتصادی به بغداد سفر خواهد کرد. دیدار با مقامات عالی عراق و رایزنی وزرای کشورمان با همتایان خود از جمله برنامه های این سفر خواهد بود امام مهمترین بخش این دیدار رئیس جمهور  با آیت الله سیستانی  از مراجع عظام  تقلید مذهب تشیع است چرا که آیت الله  سیستانی بیش از ۵ سال است که با هیچ مقام دولتی  دیدار نداشته است . اگر حسن روحانی با  آیت الله سیستانی دیدار کند. در واقع  این نخستین  دیدار یک رئیس جمهور  ایران با مهم ترین  مرجع تقلید شیعیان عرق است. گفته می شود  آخرین بار محمود احمدی نژاد  از طریق سفارت ایران  در بغداد  در خواست مکتوبی را برای دیدار با آیت الله سیستانی تسلیم دفتر ایشان کرده بود  که مورد موافقت آیت الله سیستانی  قرار نگفت حسن روحانی از پنچ سال  پیش یعنی زمان آغاز به کار دولتش  تا کنون به عراق سفر نکرده است . مسئله  که بسیار مورد توجه عراقی ها بوده و اینکه رو سای جمهوری و نخست وزیر سابق عراق به ایران آمدند  اما تا به حال حسن روحانی به  کشور عراق سفر نکرده است.

سرویس فرهنگ و هنر روزنامه جوان صفحه نخست این روزنامه را از آن خود کرد و به انتقاد از رسانه ملی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«اسپانسرها دارند تلویزیون را می‌خورند» معاون سیما روز گذشته در نشست رسانه‌ای اعلام برنامه‌های نوروز ۹۸ تلویزیون،در پاسخ به «جوان» که چرا هنوز اسپانسرها در تلویزیون حرف آخر را می‌زنند، گفت: «اسپانسرها به عنوان بازیگران اصلی میدان، گرفتاری زیادی برای ما ایجاد کرده‌اند و به هر میزان حضورشان بیشتر شود کار غیرحرفه‌ای‌تر می‌شود.»

وی ادامه داد: «متأسفانه حمایت‌هایی که دولت باید از نظر بودجه‌ای بکند بسیار ضعیف است و به نیمی از بودجه ما پاسخ نمی‌دهد، پس ما مجبوریم نیمی از بودجه خود را از منابع غیردولتی به دست بیاوریم. به نظر ما دولت و مجلس باید در یک جلسه بنشینند و با ما تصمیم‌گیری کنند و اگر این اتفاق نیفتد بحث مداخله اسپانسرها بیشتر خواهد شد. ما شاکی درجه یک این معضل هستیم. متأسفانه مداخله‌گرهای برخی اسپانسرها باعث می‌شوند به کار ما لطمه بخورد. ما به صورت جدی در حال مقاومت هستیم و اگر مقاومت نبود این مداخلات بیشتر از سوی اسپانسرها صورت می‌گرفت.»

سفر روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به استان سمنان و افتتاح چند پروژه در این استان به صفحه نخست روزنامه جمهوری اسلامی آمد و  در تیتر یک خود نوشت:«افتتاح چند طرح بزرگ صنعتی و معدنی در استان سمنان » معاون اول رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از مجتمع صنعتی و معدنی سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به جهت گیری‌های دقیق نیروهای مسلح در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و واگذاری بنگاه‌ها و بخش‌های اقتصادی به دولت و بخش خصوصی گفت: واگذاری بانک‌های مربوط به نیروهای مسلح به دولت تصمیمی انقلابی و بزرگ بود که با هماهنگی کامل و دستور فرمانده کل قوا تحقق یافت.

جهانگیری به برگزاری بیش از سه سال جلسات مختلف با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و وزرای سابق و فعلی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص تعیین تکلیف بانک‌های متعلق به این نیروها گفت: نیروهای مسلح علاقمند بودند تا مدیریت این بانک‌ها را در اختیار دولت قرار داده و از فعالیت بانکداری کنار بکشند.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود به انتقاد های  نماینده  مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از نقش آیپک و لابی اسرائیل در سیاست این کشور اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«سرکوب مخالفان اسرائیل در کنگره» روزنامه خراسان در ادامه افزود:انتقادهای تند ایلهان عمر نماینده  مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از نقش آیپک و لابی اسرائیل در سیاست این کشوراگرچه  با واکنش تند این لابی و سیاستمداران حامی آن در واشنگتن  همراه بود اما نشان داد که سطح انتقاد از سیطره  لابی های صهیونیستی به محافل مردمی و بعضی رسانه ها محدود نمانده است.مقابله با ایلهان عمر سومالیایی تبار که یکی از نمایندگان ایالت «مینه سوتا»ست، از آن جا آغاز شد که وی در روزهای ابتدای کار خود انتقاد از رژیم صهیونیستی و لابی اسرائیل را آغاز کرد. سوال او در یک توئیت این بود که «چرا حرف زدن از انجمن ملی اسلحه‌داران یا سوخت منجمد مقبول است اما از لابی قوی که بر سیاست اثرگذار است، نه؟» و چرا حامیان اسرائیل در آمریکا به «یک کشور خارجی» اعلام وفاداری می کنند؟ سوالاتی که جامعه آمریکا نیز بارها با آن روبه رو بوده اما سیاستمداران جوابی به آن نداده اند

روزنامه شرق صفحه نخست امروز را به  گفت و گویی  با محمود احمدی نژاد با محوریت موضوعات اقتصادی اختصاص داده است  و در تیتر یک خود به نقل از وی نوشت: هیچ اشتباهی نکردم » احمدی نژاد در ادامه در پاسخ به شرق که در طول هشت سال ریاست‌جمهوری شما دولت هیچ تصمیم اشتباهی نگرفته است؟  گفت: بله. به‌عنوان رئیس‌جمهور هیچ تصمیم اشتباهی نگرفته‌ام. یک مورد نمی‌توانند مثال بزنند که تصمیم اشتباهی به‌عنوان رئیس‌جمهور گرفته باشم، ولی اگر بحث ضعف باشد من ضعف‌های زیادی دارم. بارها هم گفته‌ام که ضعیف‌ترین و پراشتباه‌ترین هستم، اما تصمیم اشتباهی به‌عنوان رئیس‌جمهور نگرفته‌ام. علت هم دارد. به این دلیل که برای هر تصمیم ملی صدها ساعت وقت می‌گذاشتم. ساعت‌ها موافق و مخالف بحث می‌کردند و بیشترین سؤال در جلسات کارشناسی را هم می‌پرسیدم، علتش هم این است که من باور دارم تا وقتی لزوم و درستی انجام کاری برایم قطعی نشده، نباید جلو بروم. این را همه می‌دانند. من این را اجرائی کردم. بحث را مطرح می‌کردیم می‌گفتیم شما اقتصاددانان بزرگ کشور هستید، من هم به شما احترام می‌گذارم، اما برای اینکه این را اجرا کنم باید توضیح بدهید و قانع بشوم که این کار درست است.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در سرمقاله امروز این روزنامه با با انتقاد به سخنان  حسن روحانی در گیلان گفت : این روزها کلیپی تصویری از سخنان آقای رئیس‌جمهور که روز چهارشنبه ۱۵ اسفند در جلسه برگزیدگان استان گیلان ایراد کرده‌اند دست به دست می‌شود و پرسش‌های فراوانی را در میان کاربران به دنبال داشته است. ایشان با لحنی آمیخته به افتخار می‌گوید: رئیس‌جمهور فرانسه (اولاند) در جمع خبرنگاران و در حضور من گفت که سال ۲۰۱۳ (۹۱) ما، هر ۵ کشور تصمیم قطعی گرفته بودیم که به ایران حمله کنیم و فقط درباره شرایط و زمانش بحث می‌کردیم، اما وقتی شما به ریاست جمهوری انتخاب شدید، دیدیم که شرایط دارد عوض می‌شود، دست نگه داشتیم! آقای روحانی نتیجه می‌گیرد که انتخاب ایشان کشور را از یک جنگ حتمی نجات داده است! و در این باره گفتنی‌هایی هست؛ حضرتعالی بارها از «سایه جنگ»! سخن گفته‌اید، ولی هیچوقت توضیح نداده‌اید منظورتان از آن چیست و مردم را از سایه کدام جنگ می‌ترسانید که برای رهایی از آن باید به شما رای بدهند! باید فاجعه برجام را بپذیرند! باید به معاهدات ذلت‌آفرین FATF و CFT و کنوانسیون پالرمو و... تن بدهند؟! گرانی لجام‌گسیخته را تحمل کنند؟! تورم کمرشکن را پذیرا باشند؟! فاتحه فناوری هسته‌ای را بخوانند؟! به جای چرخش سانتریفیوژها، چرخ معیشت آنان هم از حرکت بایستد؟! گوشت ۱۰۰ هزارتومانی بخرند (یعنی نتوانند بخرند)؟! و...

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را پیرامون سخنان همتی رئیس کل بانک مرکزی اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:ناامیدی رسمی از دلار ۴۲۰۰» دنیای اقتصاد در ادامه افزود:روایت رسمی از دلار ۴۲۰۰ که اغلب بر کامیابی این سیاست در مهار قیمت‌ها تاکید می‌کرد، تغییر جهت داد. با اینکه مدت‌هاست کارشناسان، اقتصاددانان و مراکز پژوهشی از معایب سیاست تخصیص ارز ارزان و تبعات رانتی آن سخن می‌گویند، اما دولت عقب‌نشینی در این باره نشان نداده بود؛ تا اینکه رئیس کل بانک مرکزی با انتشار یک بیانیه، ناکارآیی این سیاست در تامین هدفش را تایید کرد. نوشته عبدالناصر همتی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین بهانه تخصیص ارز ارزان، یعنی مهار قیمت‌ها و دفاع از مصرف‌کننده، کاملا زیر سوال رفته است؛ به‌طوری که در ۳ ماه آذر، دی و بهمن، قیمت کالاهای مشمول دلار دولتی، تندتر از قیمت کالاهای غیرمشمول رشد کرده است. همتی بر انحراف یارانه ارزی صحه گذاشت و نوشت که یارانه ارزی، به جای اینکه راهی سفره مصرف‌کننده‌ها شود، سر از جیب واسطه‌ها درآورده است. درحالی‌که رسالت اصلی این سیاست دفاع از اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده است. رئیس کل بانک مرکزی با زدن مهر تایید بر خاصیت رانتی بودن تخصیص دلار ارزان، از ‌آسیب‌شناسی آن توسط سیاست‌گذار ارزی خبر داد. پیام همتی به این معنی است که آخرین امیدها در دولت برای اقناع کارآیی این سیاست، در حال رنگ باختن است و احتمالا در سال ۹۸، میخی بر تابوت دلار ۴۲۰۰ کوبیده شود

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود بهه برسی اهداف برخی از اصولگرایان در تخریب دولت پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«همه ضاربان دولت» روزنامه همدلی در ادامه افزود:کافی است شما به داده‌های به دست آمده از نظرسنجی‌های معتبر توجه کنید. به نظر من این داده‌ها پشتیبانی از این پیش فرض است که مسائل امروز جامعه ایران فراتر از حیطه مسئولیت‌ها و اختیارات قوه مجریه و رئیس جمهور بوده و کل ارکان حاکمیت تحت تاثیر این فضای تهدیدآمیز بالقوه و بالفعل جاری است که خودش را در بی ثباتی نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و... نشان می‌دهد» این سخنان روحانی است که در یکی از جلسات هیات دولت خطاب به وزیران و مردم بیان کرد.

اما گویی اصولگرایان بدون توجه به چنین سخنانی و همچنین آمار و داده‌ها سعی درسیاه‌نمایی دارند. جهدی جانانه برای تخریب دولتی که موانع بسیاری را تجربه کرده و با وجود موانع بی‌شمار توانسته تا کنون پیش برود.

بدون شک پس پشت این تخریب‌ها حتما برنامه و اهدافی وجود دارد. به باور کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل سیاست داخلی اصولگرایان‌ در شرایط کنونی روی چهار نقطه کانونی تحولات آینده سیاسی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تحلیل‌گران سیاسی بر این باور هستند که اصولگرایان بر روی چند محور دست گذاشته و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سرمایه گذاری برای انتخابات ریاست جمهوری آینده. یکی از محورهای مهمی که اصولگرایان بر روی آن سرمایه گذاری کرده‌اند ضرورت تحول درونی در جریان اصولگرایی و تطبیق این جریان با مطالبات نسل جدید جامعه است.

کد خبر 369976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.