به ذوب دل ببندیم؟

در سال‌های گذشته صعود از گروه برای تیم‌های ایرانی تقریبا در دسترس بود اما این بار آن‌ها از همان شروع وارد شیب تندی شده‌اند و به نظر می‌رسد رسیدن به قله شبیه یک مأموریت سخت باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های گذشته رقیبان آسیایی باشگاه‌های ایرانی برنامه دقیقی برای بالا بردن کیفیت‌ فنی‌شان داشته‌اند و رسانه‌ها نیز بارها به راهکارهای این باشگاه‌ها که شامل تقویت زیرساخت‌ها، تیم‌های پایه و استخدام مربیان و بازیکنان خارجی است، اشاره کرده‌اند.

مدتی است تدابیر رقیبان به بار نشسته و آرام آرام در حال فاصله گرفتن از تیم‌های ایرانی هستند؛ البته باشگاه‌های ایرانی هم در این سال‌ها مسیر خوبی را درپیش گرفته‌اند ولی سرعت پیشرفت آن‌ها کمتر از رقیبان غربی و شرقی بوده است.

فینالیست فصل گذشته، حرفی برای گفتن ندارد

تیم فوتبال پرسپولیس فصل گذشته به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید و تنها یک قدم تا پایان انتظار ۲۶ ساله قهرمانی تیم‌های ایرانی در آسیا فاصله داشت ولی مغلوب کاشیما آنتلرز شد تا حسرت ایرانیان ادامه‌دار باشد.

هواداران پرسپولیس امید داشتند این تیم که در دو فصل گذشته به ترتیب به مرحله نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده، این‌بار بتواند قهرمان شود ولی به نظر می‌رسد فتح این جام برای پرسپولیس و سایر نمایندگان ایران خیلی سخت باشد.

با وجود اینکه پرسپولیس فصل گذشته توانست به فینال جام باشگاه‌های آسیا برسد؛ این‌بار حتی صعودش از گروه هم قطعی نیست؛ این تیم که فصل گذشته با وجود محرومیت از جذب بازیکن، نمایش فوق‌العاده‌ای داشت؛ با اضافه شدن بازیکنان جدید هنوز به انسجام نرسیده و نتوانسته کیفیت قبلی را تکرار کند.

پرسپولیس، فینالیست فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا در نخستین دیدار خود در فصل جدید نتوانست مطابق انتظارات عمل کند و در خانه برابر پاختاکور ازبکستان با نتیجه یک بر یک متوقف شد؛ پاختاکور در روز نخست توانست در تهران از تیم برانکو امتیاز بگیرد تا الاهلی عربستان با پیروزی دو بر صفر برابر السد با سه امتیاز به تنهایی صدرنشین این گروه شود ولی به نظر می‌رسد بازی با پاختاکور آسان‌ترین بازی شاگردان برانکو بود؛ السد قطر و الاهلی عربستان حریفان سرسخت‌تری به نظر می‌رسند و امتیاز گرفتن از آن‌ها به طور قطع آسان نیست.

زانو زدن استقلال یا گروه مرگ

استقلال که در نیم‌فصل دوم موفق‌ترین تیم لیگ برتر بوده، در سخت‌ترین گروه ممکن لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته است؛ الهلال که فصل قبل نتوانست از گروهش صعود کند با سرمربی و ستاره‌های جدید برای انتقام به رقابت‌های آسیا آمده است؛ الدحیل که برای تنها دو بازیکن خارجی جدید تیمش، ناکاجیما و بن‌عطیه، ۴۵ میلیون یورو خرج کرده است، با تکیه بر این ستارگان و البته ملی‌پوشان قطری یکی از مدعیان جدی قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا است.

استقلال هرچند در دوحه نمایش پراشتباهی داشت ولی به سختی می‌توان تصور کرد که سایر تیم‌ها هم بتوانند در خانه الدحیل مقابل این تیم مقاومت کنند.

در سخت‌ترین گروه لیگ قهرمانان آسیا یا به عبارتی گروه مرگ در این فصل، تیم‌های الدحیل قطر و الهلال عربستان با برتری برابر استقلال ایران و العین امارات سه امتیازی شدند و در این میان الدحیل به دلیل برتری پر گل سه بر صفر برابر استقلال و تفاضل گل بهتر صدرنشین گروه شد.

العین که عمر عبدالرحمان را از دست داده، شاید آسان‌ترین همگروه استقلال باشد ولی فراموش نکنیم که آبی‌پوشان سال گذشته در دو بازی رفت و برگشت مقابل این تیم متوقف شدند و دو سال قبل نیز در امارات شکست سنگینی را تجربه کردند.

جنگ ذوب آهن در دو جبهه

ذوب‌آهن نسبت به دو تیم تهرانی در لیگ قهرمانان آسیا قرعه آسان‌تری دارد ولی این تیم در دو فصل گذشته اکثر بازیکنان اصلی‌اش را از دست داده و شرایط خوبی ندارد؛ از طرفی ذوب در لیگ برتر نزدیک منطقه سقوط است البته برد هفته گذشته‌اش مقابل شاگردان یحیی گل محمدی چراغی برای آینده ذوب آهن در لیگ برتر روشن کرد.

 با حضور ذوب آهن در گروه A لیگ قهرمانان آسیا، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند با توجه به قدرت تیم‌های حاضر، شانس ذوب آهن برای صعود بالا است اما شاگردان منصوریان با تساوی خانگی برابر الزوراء عراق نشان دادند نباید در فصلی که تیم همیشگی نیستند به آن‌ها در آسیا دل بست؛ در این گروه الوصل امارات موفق به شکست النصر عربستان، تیم مدعی لیگ عربستان شد و به تنهایی با سه امتیاز در صدر جای گرفت.

نکته پایانی

در طرف دیگر جدول لیگ قهرمانان آسیا، تیم‌های شرق آسیا دست کمی از مدعیان غربی ندارند؛ شاندونگ با ملی‌پوش سابق ایتالیا، گراتزیانو پله و مروان فلاینی در مسابقات شرکت کرده و ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها نیز با تیم‌های آماده‌ای وارد تورنمنت شده‌اند.

در سال‌های گذشته صعود از گروه برای تیم‌های ایرانی تقریبا در دسترس بود اما این‌بار آن‌ها از همان شروع وارد شیب تندی شده‌اند و به نظر می‌رسد رسیدن به قله شبیه یک مأموریت سخت و شاید غیرممکن باشد.

کد خبر 369974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.