رفاقت با درختان؛ سنت کودکان کانادایی

کودکان هفت ساله ادمونتون کانادا همراه با درخت‌های شخصی‌شان بزرگ می‌شوند و حتی آن‌ها را با خود به منازل جدید می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ادمونتون، پایتخت استان آلبرتا در کانادا است که در شمال رودخانه ساسکاچوان قرار دارد. این شهر طی اقدامی جالب به منظور ایجاد فرصت برای شناخت درختان و یادگیری درباره آن‌ها، روز درختکاری را با عنوان روز "رفاقت با درختان" به دانش‌آموزان سال اول ابتدائی خود معرفی کرده است. در این روز به هر دانش‌آموز کلاس اول یک نهال متعلق به درختان همیشه سبز برای کاشتن داده می‌شود و بدین ترتیب سالانه حدود ۱۵ هزار نهال در این شهر به دست کودکان هفت ساله کاشته می‌شود. کودکان این شهر با درختانشان رشد می‌کنند و معمولا در صورت جابجایی منزل مسکونی درخت را همراه خود برده و در منزل جدید می‌کارند.

این سنت که همه ساله در اولین جمعه ماه می به جای آورده می‌شود، از اوایل دهه ۱۹۵۰ پایه گذاری شد و در قلب تک تک ساکنان این شهر جایگاه خاصی دارد. هر یک از درختان افرا، کاج و نارون کاشته شده در این شهر که خانه بزرگترین سیستم پارک شهری در تمام آمریکای شمالی است، ریسمانی شخصی در حفظ نوار سبزی است که در امتداد رودخانه ساسکاچوان کشیده شده و از ارزش و احترام خاصی برخوردار است.

 این رسم همچنان قدرتمندانه پای بر جا مانده است تا جایی که کل استان آلبرتا نیز تصمیم گرفته این رسم را به جای آورد و کاشت نهال به دست کودکان نه تنها در یک شهر که در تمامی شهرهای این استان اجرا شود. جالب آنکه این جشن در سال ۲۰۱۷، با جشن ۱۲۵ سالگی پلیس شهر ادمونتون همراه شد و بدین ترتیب تعداد نهال‌های کاشته شده در این سال چند برابر شد چرا که نیروهای پلیس نیز برای هر سال خدمت خود به کاشت درختی به عنوان نماد امید برای آینده پرداختند.

روز درختکاری ادمونتون علاوه بر تاکید بر اهمیت درختان و آموزش نقش حیاتی آن‌ها برای این شهر، روزی برای تعلیم سخت‌کوشی و همچنین آموزش کودکان برای مراقبت از درخت، نحوه هرس کردن آن و نیز تغذیه صحیح آن برای تبدیل شدن به درختی تنومند است؛ به علاوه این شهر برنامه‌ای تحت عنوان "ریشه برای درختان" دارد که به منظور توسعه کاشت درختان، حفاظت و گسترش جنگل‌های شهری توسط شهرداری و با مشارکت گروه‌های اجتماعی، شرکت‌ها و مردم عادی برگزار می‌شود.

طی این برنامه شهروندان با تعیین وقت قبلی و رزرو یکی از مکان‌های مورد تأیید برگزارکنندگان برنامه، در گروه‌های چند نفره که خود انتخاب کرده‌اند، برای کاشت داوطلبانه درخت ثبت نام می‌کنند. پس از یک هفته مسئولان برنامه وسایل مورد نیاز از جمله حداکثر ۱۰۰ نهال،  ۱۵ بیل، دستکش و سایر مواد مورد نیاز برای کاشت را به همراه یک جزوه تکنیک‌ها و استانداردهای مناسب کاشت، مباحث ایمنی و اطلاعات لازم درباره هر یک از گونه‌های گیاهی و محل کاشت آن‌ها را در اختیار سرپرست تیم قرار داد می‌دهد. این برنامه که شامل لذت بردن از طبیعت و تفریحات خانوادگی رایگان می‌شود، رویدادی سالانه برای برگزاری جشن درختان در دل طبیعت و همچنین تعامل اعضای جامعه با محیط طبیعی به حساب می‌آید و در سال جاری تاریخ برگزاری آن از ۲۲ می تا اواسط ماه اکتبر است که به منظور تولید ۱۶ هزار درخت اضافه و سایر گیاهان بومی برگزار می‌شود.

کد خبر 369947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.