خانه‌های تاریخی تیران جلوه‌ای دیگر از گردشگری

تیران-خانه‌های تاریخی جلوه‌ دیگری از گردشگری و هویت هر منطقه است که با بازسازی و مرمت آن ها فرصت‌های خوبی برای جذب مسافران داخلی و خارجی به وجود می آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران، خانه‌های تاریخی یکی از عمومی‌ترین اجزای بافت قدیمی هر شهر و منطقه  محسوب می‌شود که معماری آنها گویای تاریخ، فرهنگ و هویت آن است.

خانه‌های تاریخی روح دارد و میراث ملموس و ناملموس‌ آنها چشم هر بیننده صاحبدلی را خیره می‌کند که در هنگام مرمت حفظ ارزش‌ها و اندیشه های فرهنگی و هنری موجود در معماری آن لازم است و احیای آنها در جذب گردشگر اهمیت بسیاری دارد.

در حالی که بحران هویت در معماری معاصر ایران به صورت چشمگیر و نگران کننده افزایش یافته است احیا و مرمت بافت‌های تاریخی نقش موثری در کاهش این بحران دارد و قادر به ترویج معماری سنتی است و سرمایه‌گذاری در این عرصه کمتر در گذشته مورد توجه بوده که با اجرای طرح بومگردی و احیا خانه‌های تاریخی برای اقامتگاه‌ها این بستر برای سرمایه گذاری فراهم و منفعت‌هایی را همراه داشته است.

شهرستان تیران وکرون با قدمت شش هزار ساله دارای بافت‌های تاریخی و قدیمی گسترده‌ای است که بخشی از این بافت‌ها در محوریت مرمت و بازآفرینی شهری قرار گرفته و فرصت خوبی را برای احیا این مناطق ایجاد کرده‌ است.

احیا خانه‌های تاریخی و تبدیل آن‌ها برای اقامتگاه و محل گردشگری و تفریح توسط مالکان و سرمایه گذاران در سال‌های اخیر رونق گرفته است و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نیز افراد را به این کار تشویق و همچنین از این خانه‌های تاریخی برای فعالیت هنرمندان صنایع دستی استفاده کرده و جشن‌های ملی مانند شب چله را در این خانه‌ها برگزار می‌کند.

بومگردی در مسیر توسعه

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: بومگردی با سرمایه گذاری مردم این منطقه و مالکان خانه های تاریخی در تیران وکرون رو به پیشرفت است.

وی افزود: فرصت های گردشگری خوبی در تیران وکرون ایجاد شده و از این ظرفیت ها باید بیشترین استفاده را برد. با احیا خانه های تاریخی و بومگردی فرصت های گردشگری ترویج پیدا می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: ۴۰۰ اقامتگاه بومگردی در استان اصفهان ایجاد شده که این استان در کل کشور رتبه نخست را در این عرصه دارد.

از تمام ظرفیت های گردشگری منطقه استفاده می شود

مجید حججی، فرماندار تیران‌وکرون گفت: تمام ظرفیت‌های گردشگری منطقه از جمله بافت های تاریخی و اقامتگاه‌های سنتی برای رونق این صنعت بکار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: پتانسیل گردشگری در تیران وکرون قابل توجه است که کمتر این موضوع مورد توجه قرار گرفته و باید از این فرصت های مهم بیش از این استفاده شود و کارگروه ویژه بررسی این موضوع مهم هفتگی تشکیل می‌شود و سرمایه‌گذاران در این حوزه باید جذب شوند.

۲۰ خانه تاریخی تیران و کرون در حال مرمت و احیا

محسن مظاهری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران‌وکرون گفت: ۲۰ خانه تاریخی تیران و کرون برای اجرای طرح بومگردی و اقامتگاه گردشگران مرمت و احیا می‌شود.

وی ادامه‌ داد: چهار باب خانه تاریخی برای اخذ مجوز در حال پیگیری است که پیش‌بینی می‌شود بزودی این کار انجام شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای طرح‌های گردشگری تسهیلات بانکی نیز پیش‌بینی شده و سرمایه گذاران قادر به استفاده از این تسهیلات خواهند بود که فرصت خوب اقتصادی برای اجرای طرح‌های گردشگری وجود دارد.

برگزاری جشن و رویدادهای فرهنگی در خانه‌های تاریخی یکی از موضوعات و کاربری‌های مهم در ایام مختلف است که می‌توان از این اماکن برای فعالیت های تفریحی، نشینگاه های خانوادگی، انجام بازی‌های بومی ومحلی و مواردی از این قبیل استفاده شود.

حضور نسل جوان در خانه‌های تاریخی و شناخت معماری ایرانی زمینه ساز تقویت هویت و باورهای شخصی می‌شود و این موضوع در حفظ تاریخ مناطق و آداب و رسوم های موثر است.

کد خبر 369941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.