۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
دوچرخه سواری کنید و پول بگیرید!

مسئولان شهر باری در ایتالیا به افرادی که با دوچرخه در شهر تردد کنند با اختصاص پاداش وجه نقد بخشی از هزینه های خرید دوچرخه را به آن ها پرداخت می کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از شهرهای ایتالیا به نام باری در نظر دارد به شهروندانی که به وسیله دوچرخه در شهر تردد می کنند، وجه نقد اختصاص داده و بخشی از هزینه های خرید دوچرخه را به آن ها برگرداند؛ قبلاً چنین برنامه مشابهی در شهرهای پاریس و میلان نیز اجرا شده بود.

جمعیت شهر باری ۳۳۰ هزار نفر است که از این مجموع، تعداد هزار نفر از دو چرخه سواران در این برنامه شرکت کردند. تمام دوچرخه ها مجهز به GPS بوده و در نتیجه امکان برآورد میزان مسیر طی شده توسط آن ها نیز وجود دارد. دولت به دوچرخه سواران در ازای هر کیلومتر ۲۰ سنت برای مسیر بین خانه و محل کار و در ازای هر کیلومتر مسیر طی شده به سمت مکان های دیگر چهار سنت پرداخت می کرد.

پاریس نیز در سال ۲۰۱۴ چنین طرحی را اجرا کرد تا کارکنان را به استفاده از دوچرخه از خانه تا محل کار تشویق کند. سال بعد نیز میلان برنامه ای مشابه با این طرح را برای مردم پیاده کرد. اختصاص پاداش نقدی به دوچرخه سواران در استان بارابانت، واقع در کشور هلند نیز تا حدی موفقیت آمیز بود تا حدی که دولت هلند تصمیم گرفت این طرح را در تمام کشور اجرا کند.

هدف اصلی این برنامه ها، افزایش سلامت عمومی و کنترل ازدحام تردد خودروها بود. اما با وجود موفقیت های زیاد، نقص هایی نیز در آن ها دیده شد. به عنوان مثال، در یک نظر سنجی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، تنها شش در صد شرکت کنندگان به دلیل هزینه کمتر از دوچرخه استفاده می کردند. در واقع، تنها کاهش هزینه باعث نمی شد که مردم خودروهای خود را کنار گذاشته و از دوچرخه استفاده کنند بلکه زیر ساخت های مناسب دوچرخه سواری و وجود محدودیت های ترافیک خودروها مهم ترین عامل برای دوچرخه سواری بود.

در طرحی که در فرانسه اجرا شد، اثرات مثبت کمتری مشاهده شد، شاید به این دلیل که توسط مدیران انگیزه کافی برای دوچرخه سواری در میان مردم به وجود نیامد. همه این ها احتمالا به علت وجود نقص هایی بود که در پیاده سازی برنامه های مذکور وجود داشت.

شهر باری، به منظور جذب تعداد دوچرخه سواران بیشتر باید انگیزش‌های بیشتری در میان مردم به وجود می آورد. بنابراین مدیران این برنامه تصمیم گرفتند علاوه بر اختصاص وجه نقد در ازای میزان دوچرخه سواری مردم به آن ها کمک هزینه های خرید دوچرخه را نیز پرداخت کنند. بنابراین تصمیم گرفته شد به مردم در ازای خرید یک دوچرخه دست دوم، ۱۰۰ یورو، برای دوچرخه های نو ۱۵۰ یورو و در ازای خرید دوچرخه برقی ۲۵۰ یورو پرداخت کنند.

عمده ترین مانع برای دوچرخه سواران باری، نبود فضای کافی و مناسب برای دوچرخه سواری است که البته دولت طرحی را برای توسعه مسیرهای دوچرخه سواری آغاز کرده است و سعی دارد مسیرهای زیبایی را برای آن ها به وجود آورد.

کد خبر 369934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوچرخه IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    1 0
    این طرح به شدت توایران و بالخص اصفهان جواب میده.انگیزه مردم فقط پول شده.سمت چپ این صفحه چه خوبه مخصوصا اونایی که در مورد اب بودن