۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
برنامه "شهرهای درختی جهان" چیست؟

درخت‌ها اجزایی حیاتی برای داشتن جوامع سالم، زنده و پایدار در سراسر جهان هستند؛ بر همین مبنا "مجمع جهانی جنگل‌های شهری" اقدام به پیاده سازی برنامه "شهرهای درختی جهان" کرده‌ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رهبران مجمع جهانی جنگل‌های شهری (World Forum on Urban Forests) در مانتوای ایتالیا، در سال ۲۰۱۸ با ایجاد "چالش شهرهای سرسبز" خواستار اقداماتی در جهت پیوستن شهرهای جهان به برنامه "شهرهای درختی جهان" (Tree Cities of the World) شدند. این برنامه تلاشی بین‌المللی در راستای شناختن شهرهای کوچک و بزرگی است که از درختان و جنگل‌های خود به درستی نگهداری کرده و با مدیریت صحیح، آن‌ها را گرامی می‌دارند. برنامه مذکور همچنین متعهد شده است که به منظور بزرگداشت و مراقبت از پوشش درختان شهری، الهام بخش سایر شهرها و شهرستان‌های سراسر دنیا باشد؛ چرا که جنگل‌های شهری در ایجاد محلی آرام و مناسب برای زندگی، کار، بازی و حتی یادگیری بهتر تأثیر به سزایی دارند. شهرهای انتخاب شده در این برنامه، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به عنوان شبکه‌ای سراسری و جهانی متعهد می‌شوند که موفق ترین روش‌های خود برای مدیریت درختان و جنگل‌های جامعه را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و تطابق دهند. عضویت در این شبکه منوط به داشتن پنج استاندارد اصلی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

استاندارد اول: تعیین مسئولیت

رهبران شهری جامعه باید بیانیه‌ای کتبی بنویسند که تحت عنوان "هیئت مدیره درختی" مسئولیت مراقبت از درختان را در مرزهای شهرداری به یک کارمند، یک بخش شهری یا گروهی از شهروندان بدهند.

استاندارد دوم: تنظیم قوانین

جامعه باید سیاست‌ها، بهترین شیوه‌ها یا استانداردهای صنعتی را برای مدیریت درختان و جنگل‌های شهری تصویب کند. این قوانین تعیین کننده چگونگی انجام کارها، مکان و زمان انجام آن‌ها بوده و برای رعایت نکردن اصول نوشته شده مجازات تعیین می‌کند.

استاندارد سوم: آگاهی از منابع درختی

جامعه باید منابع درختی خود را ارزیابی کند و با توجه به آمار به روز شده خود، طرح‌های مؤثر و بلندمدت برای کاشت، مراقبت و حتی قطع درختان در مواقع لزوم ارائه دهد.

استاندارد چهارم: تخصیص بودجه

جامعه باید برای اجرای معمول برنامه‌های مدیریت درختان بودجه اختصاصی سالانه تعیین کند.

استاندارد پنجم: بزرگداشت دستاوردها

مسئولان باید به منظور بالا بردن آگاهی عموم مردم اقدام به برگزاری جشن سالانه درختان کند و در این جشن ضمن اعلام تمامی دستاوردها به تعیین برنامه‌های اجرایی به نفع درختان پرداخته و آن‌ها را به تصویب شهروندان و کارکنان بخش مربوطه برساند.

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد و بنیاد روز درختکاری (The Food and Agriculture Organization of the United Nations and the Arbor Day Foundation) به منظور تشویق و تمجید شهرها و شهرستان‌های سرسبز این برنامه را تدارک دیده‌اند. این سازمان‌ها هدف خود را تقویت بنیاد جوامع و ایجاد شبکه‌ای متنوع از جوامع، پزشکان، هواداران و دانشمندان برای کمک به پایداری و حفظ جنگل‌های شهری در سراسر دنیا اعلام کرده‌اند.

ترجمه از: مریم زمانی خبرنگار ایمنا

کد خبر 369920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.