۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۷
تعطیلی خطر آفرین کشتارگاه!

چادگان_سال ۹۷ را در حالی آغاز کردیم که شعار سال حمایت از تولید و اشتغال عنوان شد، اما واقعا این حمایت تا چه اندازه ای محقق شد؟ متاسفانه در بسیاری موارد امنیت نداشتن سرمایه گذاران سبب شد تا سرمایه آن‌ها سرگردان رها شود و امیدی برای ادامه طرح‌ها باقی نماند و بسیاری پروژه‌ها تعطیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان چادگان، امروز بحران اقتصادی و معضل اشتغال دو مسئله عمده کشور است البته راهکارهایی می توان برای رفع آن ارائه داد تا با جذب سرمایه‌گذار در ایجاد اشتغال تا حدودی معضل بزرگ بیکاری را برطرف کرد. حمایت سرمایه‌گذار نقطه عطفی برای پایدار ماندن اشتغال و جلوگیری از بیکاری کارگرانی است که با این امید دل به  کار بستند تا رزقی حلال برای معاش خانواده تأمین کنند که قطعأ در این زمینه حمایت مسئولان را می‌طلبد.

از آنجایی که کشتارگاه صنعتی دام شهرستان چادگان باهدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مردم و نیز رفع نیاز منطقه از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی احداث شد و با اهداف تعیین‌ شده دو سال پس از راه‌اندازی مشغول فعالیت بود، اما در اوایل اسفندماه سال جاری به دلیل استقبال نکردن قصابی‌های شهرستان و همکاری نکردن مسئولان ذی‌ربط منجر به تعطیلی کشتارگاه و بیکاری کارگران آن شد.

از آنجایی که مقوله سلامت رکن مهمی در حوزه کشتار دام است و با توجه به بیماری‌های دامی که در کشور هر از چند گاهی با آن مواجه هستیم قطعأ دامی که در کشتارگاه ذبح و به قصابی روانه می‌شود از سلامت کامل برخوردار است. باتوجه به اینکه مسئولان دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان هر شهرستان وظیفه حفظ سلامت مردم را بر عهده دارند، باید با مواردی که تخلف صورت می‌گیرد برخورد کرده و قصابی‌ها را برای  ذبح دام در محل کشتارگاه دام توجیه کنند. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که وقتی شخصی در بخشی سرمایه‌گذاری می‌کند و اشتغالی را فراهم می‌آورد باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرد چرا که به وسیله سرمایه گذار چرخه اقتصاد به خوبی خواهد چرخید و زمینه اشتغال را فراهم می‌کند.

حمایت نکردن مسئولان و استقبال نکردن قصابی‌ها دلیل تعطیلی کشتارگاه دام

مهدی صالحی سرمایه‌گذار این کشتارگاه در این باره می‌گوید: به پیشنهاد  فرماندار اسبق چادگان برای احداث کشتارگاه در سال ۹۲ با سرمایه‌ شخصی اقدام کردم. وی ادامه می‌دهد: کشتارگاه دام شهرستان در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع و در زیربنای ۲۵۰۰ متر مربع در سال ۹۵ با صرف هزینه دو میلیارد تومان احداث شد.

صالحی می‌افزاید: ظرفیت روزانه کشتارگاه برای ذبح ۲۰۰ رأس دام سبک و ۱۰ رأس دام سنگین است، با توجه به موقعیت نیاز شهرستان در اوایل ۱۰۰ رأس دام ذبح می‌شد اما به مرور این تعداد دام کاهش پیدا کرد.

وی می‌گوید: شهرستان با وجود ۳۳ قصابی فعال، اما از ذبح دام در کشتارگاه استقبال نمی‌کنند چون می‌دانند دامی که دچار بیماری باشد در کشتارگاه توسط دامپزشک معاینه و معدوم می‌شود و همین دلیل بر تعطیلی کشتارگاه دام شده است.

سرمایه‌گذار کشتارگاه ادامه می‌دهد: مسئولان به ویژه دامپزشکی و دستگاه قضایی برای سلامت مردم باید با قصابی‌های متخلف که خارج از کشتارگاه ذبح دام می‌کنند و موجب به خطر افتادن سلامت مردم می‌شوند برخورد لازم را انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: یک سرمایه عظیم در این شهر با اشتغالزایی ۲۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شد، اما به دلیل حمایت نکردن مسئولان و استقبال نکردن قصابی‌ها نه تنهابه تعطیلی کشتارگاه منجر شد بلکه تمام کارگران نیز شب عید بیکار شدند، مسئولان به ویژه فرماندار اسبق شهرستان از من به عنوان سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در احداث کشتارگاه دعوت کرد، اما متاسفانه برای پایدار ماندن آن حمایتی صورت نگرفت.

سلامت مردم مهم است

جمشید اسماعیلی، شهردار چادگان در این خصوص می‌گوید: کشتارگاه دام چادگان دو سال گذشته از سوی بخش خصوصی احداث شده است،  شخص سرمایه‌گذاری که با بودجه کلان در یک شهر زمینه اشتغال را نیز فراهم کرده است انتظار دارد که دستگاه‌های مرجع که وظیفه امنیت و سلامت مردم را برعهده دارند با این شخص همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: قصابی‌ها باید برای کشتار دام به کشتارگاه مراجعه کنند تا علاوه بر جبران هزینه‌های ساخت کشتارگاه از تعطیلی و بیکار شدن افرادی که مشغول به کار هستند جلوگیری به عمل آید.

شهردار چادگان می‌افزاید: وقتی قصابان تعداد انگشت شماری دام برای ذبح به کشتارگاه می‌آورند و عمده دام در لب جوی‌ آب و زمین زراعی و یا حتی داخل منازل به صورت غیر بهداشتی ذبح می‌شود قطعأ برای صاحب کشتارگاه دیگر نمی‌صرفد.

وی‌ ادامه می‌دهد: قصابان برای ذبح دام در مکان‌های غیر مجاز نیز هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند گرچه ممکن است با قیمت پایین تر انجام شود، اما به دلیل نظارت نداشتن دامپزشک در هنگام ذبح امکان انتقال بیماری‌های مختلف وجود دارد.

اسماعیلی می‌گوید: دام در کشتارگاه در مرحله نخست با معاینه دامپزشک ذبح می‌شود یعنی اگر دام مبتلا به کوچکترین بیماری باشد بلافاصله معدوم می‌شود و دامی که کاملا سالم باشد به صورت شرعی و با نظارت کامل دامپزشک ذبح می‌شود و سپس ممهور به مهر دامپزشکی که نشان دهنده سلامت دام است تحویل قصابی برای فروش می‌شود.

وی تأکید می‌کند: گوسفندی که فاقد مهر و لیبل دامپزشکی باشد چگونه مردم از سلامت آن می‌توانند مطلع شوند، شبکه بهداشت و درمان، شبکه دامپزشکی و نیروی انتظامی و فرمانداری باید برای جلوگیری از ذبح دام به غیر از کشتارگاه جلوگیری کنند البته باید قصابی‌ها را توجیه کرده که در کشتارگاه دام ذبح کنند.

شهردار چادگان می‌افزاید: همکاری‌ نکردن قصابان و مسئولان سبب شده که صاحب کشتارگاه ناچار به تعطیلی کشتارگاه شود البتهجلساتی با شورای شهر برای بازگشایی کشتارگاه در حمایت از سرمایه‌گذار برگزار شده است.

کد خبر 369883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.