نیروهای جدید جذب آتش‌نشانی می‌شوند/ پسماندهای شهری در راه صادرات

رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با ایجاد کارخانه پیرولیز، پسماندهای دارای پایه نفتی به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود؛ با این روش می‌توان درآمدزایی کرد مخصوصا اگر گازوئیل تولیدی به خارج از کشور صادر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خدمات شهری از اصلی‌ترین وظایف شهرداری‌ها است، بخشی که نظافت، سرسبزی، ایمنی و در مجموع زیست پذیر یودن شهرها را به دوش می‌کشد. این بخش جزء اولویت‌های مدیریت شهری در تخصیص بودجه است چرا که هر چه به این بخش توجه صورت گیرد در واقع رضایت شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

به منظور بررسی میزان توجه شورای اسلامی و شهرداری اصفهان به بخش خدمات شهری، بهداشت و سلامت شهروندان در بودجه سال ۹۸ گفت‌وگویی را با عباسعلی جوادی، رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان انجام داده‌ایم که متن آن در ادامه آورده شده است...

نگاه بودجه سال آینده به‌صورت کلی و خاص‌تر در قسمت بهداشت و خدمات شهری به چه بخش‌هایی معطوف شده است؟

در بودجه سال آینده علاوه بر قطار شهری که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده، پروژه رینگ حفاظتی نیز یکی از طرح‌های بزرگ پیشرو خواهد بود؛ در مجموع نگاه ویژه بودجه به اقدامات مشارکتی است، تا پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

در حوزه خدمات شهری، خدمت رسانی ملاک فعالیت است، بنابراین در راس موضوعات مربوط به بودجه، نظافت و فضای سبز قرار دارد که در بودجه سازمان‌ها این امر به‌طور جدی دنبال شده است.

وظیفه معاونت خدمات شهری برخلاف معاونت عمران یا سازمان فرهنگی، خدمت دادن است، از این رو سعی کردیم بودجه را تولید کنیم تا خدمت با قیمت ارزان‌تری انجام شود، برای مثال از اول تیر ماه سال آینده پسماند خشک زیر نظر سازمان پسماند قرار می‌گیرد و از معاونت خدمات شهری جدا می‌شود تا مدیریت آن به طور اختصاصی تر انجام شود.

نظافت شهر در یک سال اخیر مورد نقد برخی‌ها بوده است، در این خصوص ارزیابی شما چیست؟

مدیریت پیمانکاران در بخش نظافت شهر به خوبی انجام شد اما در بخش فضای سبز به دلیل افزایش قیمت سموم یا مسائلی مانند آن در مقاطعی به مشکل برخوردیم که برای رفع آن جلسات خوبی تشکیل شده که به زودی نتیجه بخش خواهد بود.

ارزیابی شما از زیرساخت‌ها و عملکرد سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان چیست؟

قدمت بیش از ۲۰ سال سازمان خدمات موتوری سبب فرسودگی ناوگان آن شده، با توجه به آنکه بخش عمده نظافت شهر برعهده این سازمان است، باید در این زمینه نوسازی صورت بگیرد اما چون این ناوگان اغلب وارداتی بوده، همین امر ما را در تامین اعتبار آن به مشکل انداخته است؛ با این وجود برای نوسازی در این سازمان پنج میلیارد تومان از طریق خود سازمان و پنج میلیارد تومان نیز از بودجه سال ۹۸ شهرداری تخصیص داده شد.

بودجه سازمان آتش‌نشانی چطور دیده شد؟

در بودجه سال آینده پنج ایستگاه آتش‌نشانی جدید پیش‌بینی شده و در جهت استانداردسازی این سازمان تصمیم داریم با کمک شهرداری مناطق مختلف، شیرهای هیدرات تمام ایستگاه‌ها را نیز به استاندارد نزدیک کنیم؛ درخصوص زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه، استانداردها رعایت می‌شود اما واقعیت این است که امکانات استانداردی وجود ندارد، این امکانات نیز اغلب چون وارداتی هستند هزینه زیادی دارند.

در سال‌های گذشته بودجه این سازمان با کمک‌های شهرداری تامین می‌شد اما اکنون درآمد جداگانه‌ای از عوارض ساختمانی به این سازمان اختصاص داده شد که مستقیم به حساب سازمان می رود؛ به علاوه هزینه‌های ایمنی مدارس و ساختمان‌ها را کاهش دادیم و یا حتی رایگان کردیم اما ساختمان‌های تجاری را افزایش دادیم.

امکان برون سپاری فعالیت‌های سازمان آتش‌نشانی وجود دارد؟

با توجه به اینکه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نیرو در این سازمان داریم، نمی‌توان نیروهای آتش‌نشانی را برون‌سپاری کرد؛ از طرفی برخلاف سازمان‌های دیگر که با ازدیاد نیرو مواجه هستیم، حدود ۱۸۰ نفر کمبود نیرو داریم به همین دلیل در سال جاری ۶۰ نفر به پرسنل این سازمان اضافه شد و در آینده نیز قصد به خدمت گرفتن نیروهای جدید را در این سازمان داریم.

سازمان پسماند با چه چالش‌هایی روبه رو است و برای حل آن چه برنامه‌ای دارید؟

دفع پسماندهای شهری سبب به وجود آمدن آلودگی‌های وحشتناک شده است، اما با این حال درخصوص شیرابه زباله‌ها و زباله‌های بیمارستانی که منشاء آلودگی محیط زیستی هستند، تاکنون ایده جامعی مطرح نبوده است و باید بدانیم چنین چیزهایی که پایه نفتی دارد چندین سال باقی مانده و از بین نمی‌روند.

امسال چند طرح در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت که از تابستان شروع شده و امیدوارم بتوانیم تا پایان سال با مشارکت بخش خصوصی آن‌ها را به بهره برداری برسانیم. بحث تولید برق از پسماندها برای سوختن منتفی شد و پیرولیز جایگزین آن شد؛ پیش از این قرار بود انرژی سوخته و تبدیل به برق شود و باتوجه به ارزان بودن برق، به صرفه نبود. وزارت نیرو نیز توان خرید برق تولیدی را نداشته و تمایل آن‌ها بیشتر به خرید برق حاصل از انرژی‌های خورشیدی است.

با ایجاد کارخانه پیرولیز که در آن چیزهایی که پایه نفتی دارد باز به فرآورده‌های نفتی تبدیل می‌شود، می‌توان درآمدزایی کرد مخصوصا اگر گازوئیل تولیدی به خارج از کشور صادر شود.

همچنین در رابطه با تامین زباله سوز بیمارستانی، شهرداری با همکاری بخش خصوصی اقداماتی را پیگیری که ضمن سوزاندن این زباله‌ها، آسیبی به محیط زیست نرسد.

درآمدزایی در این بخش از طریق سوزاندن زباله مراکز بهداشتی و درمانی صورت می‌گیرد و اقدامات سازمان پسماند باعث شد که در سال جاری درآمد خوبی نصیب شهرداری شود که این درآمدها برای ایجاد همان کارخانه پیرولیز اختصاص داده شده است.

سازمان پسماند درخصوص ساماندهی شیرابه زباله‌ها روش بخار کردن آن‌ها را بدون آنکه ایجاد آلودگی کند، در دستور کار قرار داده تا از آلودگی آب جلوگیری کند و وسعت کمتری از خاک را نیز آلوده کند.

همچنین در چند منطقه شهری نیز به خانه‌ها یک ست باکس داده شده تا مردم زباله‌هایی مانند سرنگ، سرسوزن و چیزهایی که برنده است را در آن جمع‌آوری کنند و پس از مدتی اقدام به تعویض این ست باکس کرده و آن را می‌سوزانند اما پیش از این تمامی این زباله‌ها وارد کمپوست‌ها می‌شد و آلودگی ایجاد می کرد با این اقدام کمپوست خالص تر می‌شود.

برنامه شما برای ساماندهی نخاله‌های ساختمانی چیست؟

درخصوص نخاله های ساختمانی امسال مطالعات خوبی انجام شده که باتوجه به ارزان بودن شن، به دنبال آن هستیم که این نخاله‌ها را به مواد مقرون به صرفه‌تری تغییر دهیم تا دیگر شاهد به‌وجود آمدن تل‌های بزرگ نخاله ساختمانی نباشیم.

در حوزه ساماندهی مشاغل در سال ۹۸ چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است؟

میدان گل و گیاه با تصمیم سازمان میادین در سال آینده به پشت گردن زینل منتقل می‌شود، زیرا این مکان هم از لحاظ موقعیت هم از لحاظ ظرفیت گسترده‌ای که دارد از میدان گل و گیاه فعلی در منطقه همدانیان مناسب‌تر خواهد بود و قرار است گل ها و ماهی‌های زینتی نیز در آنجا پرورش یابند.

خوار و بار فروشی‌های خیابان جهاد و ولی عصر قرار است منتقل شوند که تحقق این امر همکاری صنف آن‌ها را می‌طلبد؛ سازمان میادین با صنف به توافق رسیده و اگر نارضایتی از سوی صاحبان مشاغل ایجاد می‌شود مانند میدان تره و بار است که ابتدا از این انتقال ناراضی بودند اما بعد از آن تسهیل در عبور و مرور باعث شد خود صاحبان مشاغل از این طرح احساس رضایت کنند.

همچنین در سال آینده کوثر ۱۵ ساخته می‌شود و امیدوارم در منطقه خوراسگان نیز شاهد افتتاح یک کوثر جدید باشیم.

برنامه شورای شهر برای حفظ فضای سبز شهر اصفهان در بودجه سال ۹۸ چیست؟

مهم‌ترین مشکل سازمان پارک‌ها مشکل آب‌رسانی بود اما در سال آینده تقریباً مشکلی با کمبود آب نداریم و اگر مشکلی باشد فاضلاب می تواند آن را حل کند؛ از طرفی با کمک سازمان خدمات موتوری و با لوله کشی هایی که در شمال و جنوب کردیم امیدوارم بتوانیم آب فضای سبز شهری را بدون ایجاد آلودگی تامین کنیم.

در سازمان پارک ها اقدامات قابل توجهی انجام شده است مثلاً در مورد کوه دنبه درخت هایی کاشته شده که سالی یک یا دوبار به آب نیاز پیدا کنند که آب آن با باران جبران می شود و دیگر لازم نیست مانند کوه صفه یا زحمت و قیمت بالایی آب فضای سبز آن تامین شود.

ما باید به سمتی حرکت کنیم که سبزینگی شهر را از دست ندهیم اما در مقابل مصارف آب را کمتر کنیم و در این زمینه تغییر الگو دهیم؛ موضوع حذف چمن نباید اتفاق بیافتد زیرا زیبایی شهر با چمن شناخته شده بود.

وضعیت خانه‌های سلامت در سطح شهر در بودجه سال آینده چگونه است؟

خانه‌های سلامت در حیطه فعالیت‌های فرهنگی بود که نتوانست اقدام قابل توجهی انجام دهد؛ طبق آخرین آماری که دارم ۱۵۶ پایگاه و درمانگاه در شهر اصفهان برای سلامت داریم که وظیفه آن‌ها همین بود و از دولت بودجه می‌گرفتند با وجود چنین مراکزی، وجود خانه‌های سلامت ضرورت چندانی ندارد چون آن‌ها در حوزه آموزش شهروندی نیز فعالیت خواهند کرد.

چه گام‌هایی برای افزایش سلامت عمومی در اصفهان برداشته شده است؟

بخشی از سلامت عمومی منوط به سلامت روانی جامعه است و اخیرا شاهد بودیم جاری بودن زاینده‌رود باعث ایجاد سلامت و نشاط اجتماعی بیشتر در شهر شد زیرا مردم در پیرامون آن جمع شده و جشن‌های خود را در کنار آن برگزار می‌کنند؛ همراه با جریان آب در زاینده‌رود، اقدامات قابل توجهی در زمینه نورپردازی در جنوب رودخانه و نیز میدان امام انجام شده که می‌تواند تا حدودی به نشاط اجتماعی حاکم بر شهر بیافزاید همچنین تبدیل محور چهارباغ تا میدان نقش جهان به عنوان پیاده راه می‌تواند بر نشاط اجتماعی تاثیرگذار باشد.

آیا مدیریت شهری زیست شبانه در اصفهان را دنبال می‌کند؟

در کمیسیون فرهنگی بحث زیست شبانه مطرح بود که در چهارباغ تا میدان امام و خیابان حافظ با توجه به امکاناتی که وجود دارد، این طرح اجرایی شود؛ در همه جای دنیا خیابان هایی هستند که شب تا صبح برای رفت و آمد و خرید مردم محافظت می‌شوند تا آرامش و امنیت در شب مخصوصاً برای زنان در دسترس باشد.

کد خبر 369873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.