معایب ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی به‌تدریج آشکار شده‌است

رییس کل بانک مرکزی گفت: موانع و مشکلات سیستم توزیع موجب شده که به‌رغم تأثیر اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانیِ کالاهای اساسی در کنترل تأثیر شوک طرف عرضه، معایب آن به‌تدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آن‌ها در بازار، ضمن ایجاد رانت، موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی خود نوشت: تشدید تحریم ها، بیشترین تأثیر منفی را بر اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه دارد. لذا، طبیعی است که مهمترین بحث‌های دولت و بانک مرکزی بر نحوه تأمین کالاهای اساسی و داروهای مورد نیاز مردم متمرکز شود.

وی افزود: موانع و مشکلات سیستم توزیع موجب شده که به‌رغم تأثیر اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانیِ کالاهای اساسی در کنترل تأثیر شوک طرف عرضه، معایب آن به‌تدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آن‌ها در بازار، ضمن ایجاد رانت موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است.

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: در واقع اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی به علت طبیعت بازار در اقتصاد و ضعف سیستم توزیع نظارت، نتوانسته در میان مدت از افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری کند و لذا، تدریجاً در بیشتر موارد یارانه از مصرف کننده فاصله گرفته و نصیب واسطه ها شده است.

همتی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی، با جدیت دنبال آسیب شناسی این موضوع بوده و با ارائه گزارشات لازم، پیگیر موضوع است. دولت نیز مسئله را در دستور کار خود دارد و طبعاً تصمیم مناسب را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

کد خبر 369862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.