رشد ٢٠ درصدی تولید دام سبک در بهمن‌ماه امسال

بر اساس نتایج بدست آمده در بهمن ماه از طرح آمارگیری اندازه‌گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک، تعداد گوسفند و بز موجود در دامداری‌های کشور با رشد ٢٠ درصدی نسبت به مهر ماه سال جاری، به ۶۲.۷ میلیون رأس رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از درگاه مرکز آمار ایران، تحقیقات به عمل آمده و نتایج پنج دوره آمارگیری تخصصی از فعالیت دامداری نشان می‌دهد که جمعیت دام سبک در طول سال در حال تغییر است. با افزایش زایش گوسفند و بز در فصل‌های پاییز و زمستان، جمعیت این نوع دام‌ها افزایش می‌یابد و در فصل‌های بهار و تابستان، با کاهش زایش و همچنین خروج دام‌های پرواری، جمعیت دام سبک کاهش می‌یابد.

به دلایل مختلف، از جمله شرایط اقلیمی کشور و ذائقه مردم، پرورش گوسفند و بز (که اصطلاحاً دام سبک نامیده می‌شود) در کشور ما از رونق زیادی برخوردار است. مطابق نتایج سرشماری عمومی کشاورزی در مهر ماه ١٣٩٣، نزدیک به ۱.۲ میلیون بهره‌بردار کشاورزی به پرورش ۴۳.۸ میلیون رأس دام سبک می‌پرداختند.

با هدف اندازه‌گیری ماهانه این تغییرات، طرح آمارگیری «اندازه‌گیری تغییرات ماهانه تعداد دام سبک» در مرکز آمار ایران طراحی شد و از مهر ماه امسال با کمک کارشناسان آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ٣١ استان کشور در حال اجرا است.

نتایج این طرح آمارگیری که با شیوه‌های جدید آمارگیری (استفاده از نمونه مؤثر، نمونه‌های ثابت و شیوه ترکیبی حضوری–تلفنی) اجرا می‌شود، نشان می‌دهد که تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌های کشــور در بهمن ماه سال‌جاری ٤٦ میلیون رأس و تعداد بز و بزغاله ۱۶.۷ میلیون رأس بوده، که نسبت به مهر ماه، به‌ترتیب ۲۱.۹ و ۱۵.۴ درصد افزایش یافته است.

در بهمن ماه ١٣٩٧، تعداد بره و بزغاله زاییده‌شده به‌ترتیب ۵.۴ و ۱.۶ میلیون رأس بوده، که نسبت به تعداد بره و بزغاله زاییده‌شده در مهر ماه ۱۰۷.۱ و ۵۴.۸ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 369847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.