اعتراض به بدعت‌ها و سنت‌ها

اعتراض به تکرار رویه شورای شهر و شهرداری سابق در شورای شهر کنونی و اختلاف نظرهای اعضای شورای شهر پایتخت را می‌توان مهمترین اتفاقات پارلمان شهری در هفته‌ای که گذشت، دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حواشی این روزهای شورای شهر تهران به گونه‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داده شد که اختلاف نظر در میان اعضای شورا نقطه مشترک چند موضوع مهم مطرح شده در صحن شورای پنجم بود.

بودجه‌ای که یک شبه افزایش پیدا کرد

در جلسه علنی شورای شهر تهران، بررسی بودجه ۱۸ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۹۸ درحالی به اتمام رسید که برخی از اعضا به بودجه اختصاص یافته در حوزه فرهنگی - اجتماعی اعتراض داشتند.

مجید فراهانی به عنوان یکی از اعضای مخالف، افزایش بودجه فرهنگی را رویه شورای سابق با هدف تاثیرگذاری بر شهروندان دانسته و موارد مطرح شده در این افزایش بودجه را خارج از وظایف ذاتی شهرداری دانست.

در نهایت، افزایش بودجه فرهنگی به تصویب رسید و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران درباره چگونگی این افزایش گفت: شب گذشته تصمیم گرفته شد اعتبار حوزه فرهنگی و اجتماعی ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که ۷۰ درصد آن به حوزه عمرانی اختصاص یافته است.

پیروز حناچی، شهردار تهران درباره این افزایش یک شبه بودجه فرهنگی شهرداری تهران پاسخ داد: بودجه فرهنگی نسبت به امسال کاهش داشت که با اعتراض کمیسیون فرهنگی افزایش پیدا کرد؛ تأمین این ۲۰۰ میلیارد تومان دو راه بیشتر ندارد یا از سقف سرجمع کاسته و به این محل اضافه می‌شود یا سقف بودجه افزایش می‌یابد.

برج‌باغ، میراث شورای قبل، مصوب شورای حاضر

مصوبه "برج باغ" که در دوره پیشین شورای شهر مطرح و چندی ملغی اعلام شده بود باردیگر در شورای شهر رای آورده و اعضای شورا با ساخت و ساز در ۶۲ باغ تهران موافقت کردند.

طبق این مصوبه ۶۲ باغ در تهران اجازه خواهند داشت در صورتی که صاحبان آن‌ها تمام اسناد مالی خود را به شهرداری پرداخت کرده باشند، تبدیل به برج‌باغ شوند.

موافقان این مصوبه بلاتکلیفی مالکان این باغات را دلیل آوردند و معتقد بودند نمی‌توان تعهدی را که مدیریت شهری سابق به این افراد داده، رد کرد؛ در مقابل مخالفان نیز حق این عده خاص را کمتر از حقوق محیط زیستی تمام شهروندان دانستند؛ به گفته ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر "‏ضرر و زیان قطع درختان ۱۶ هکتار باغ و از بین بردن سرمایه ملی بالاتر از ضرر و زیان مالی عوارض پرداختی مالکین به شهرداری است."

ماجرای برج‌باغ علاوه بر آنکه باعث شد لیست افراد موافق و مخالف آن در رسانه‌ها و کانال‌های اجتماعی دست به دست شود، برگ دیگری از اختلاف نظرها در شورای شهر تهران را نیز ورق زد به گونه‌ای که حجت نظری یکی از اعضای مخالف این استفساریه رویه هیات رییسه شورا را "بدعت" نامید و گفت "‏‎‎‎همه کسانی که در صحن حضور داشتند دیدند که به وضوح اعلام کردم عدم شرکتم در رای‌گیری به نشانه اعتراض به هیات رییسه به دلیل عدم اختصاص وقت به بنده برای مخالفت بود. چون دو نفر از کسانی که مخالف صحبت کردند، عملا موافقت کردند و رای موافق هم دادند؛ من به این بدعت اعتراض کردم."

یزد؛ شورای شهر باردیگر شهردار انتخاب کرد

سید محمدرضا سیدحسینی در صد و سی هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد با کسب ۶ رای از ۱۱ رای به عنوان شهردار جدید یزد معرفی شد.

او یکی از گزینه‌های جدی شورای اسلامی شهر یزد بعد از رفتن "مهدی جمالی‌نژاد" شهردار قبلی، به وزارت کشور بود که به دلیل نپذیرفتن این مسئولیت از گزینه‌های انتخابی خارج شده بود.

در ادامه "مجتبی فرهمند" توسط شورای شهر انتخاب شد اما پس از آنکه یک دوره انتظار او برای ابلاغ حکم از سوی وزارت کشور بی نتیجه ماند، از تصدی‌گری شهرداری یزد کناره‌گیری کرده و شورای شهر برای دومین بار "سید محمدرضا سیدحسینی" را به عنوان کاندیدای شهردار معرفی کرده و به وی رای مثبت دادند.

اهواز؛ کتانباف شهردار باقی ماند

شصت و نهمین جلسه شورای شهر اهواز بادستور کار استیضاح شهردار و انتخاب سرپرست شهرداری اهواز از ساعت ۱۴ روز دوشنبه در صحن شورا برگزار شد.

در این جلسه ۱۳ عضو شورای شهر اهواز حضور داشتند و دستورکار استیضاح شهردار اهواز اجرا شد. پس از به رای گذاشتن استیضاح کتانباف و رای‌گیری اعضای شورا، در نهایت کتانباف به عنوان شهردار اهواز باقی ماند.

کرج؛ بودجه سال ۹۸ با نگاهی به فضای سبز

بودجه سال ۹۸ شهرداری کرج به میزان دو هزار و ۸۰۵ میلیارد و ۷۱۳ میلیون تومان از سوی اعضای شورای شهر مورد تائید قرار گرفت که نکته ویژه در آن تخصیص ۱۰ درصدی بودجه به موضوع فضای سبز خواهد بود.

چند نقل قول:

سید ابراهیم امینی، نایب رییس شورای شهر تهران: بدهی‌هایی که از دوران قالیباف باقی مانده و شهرداری محکوم علیه واقع شده است، مستند به مدارک متقن است، در رابطه با وجود پولشویی در دوران شهردار سابق به صورت کلی نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید مورد به مورد بررسی شود.

علی‌اکبر ایمانی، امام جمعه فردیس: من نمی‌فهمم چه دستی در کار است که استانداری اقدامی در جهت رفع اختلافات شورای شهر و شهرداری نکرده و جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نمی‌دهد؛ می‌خواهید مردم فردیس را به خاطر اینکه می‌خواستند شهرداری و شورای مستقل داشته باشند مجازات کنید؟

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح: موسساتی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند باید با همکاری شهرداری‌ها خدمات و تسهیلاتی نظیر استفاده رایگان از اتوبوس و قطارها را برای سربازان فراهم کنند/ از حجت نظری، نماینده شورای شهر تهران که این دغدغه و مساله سربازان را مطرح کرد، تشکر می‌کنم.

ناهید خداکرمی‌، عضو شورای شهر تهران: نگاه شهرداری سابق به بانک شهر به‌ مثابه یک قلک بود و همواره کمبودها به واسطه این بانک جبران می‌شد/ اجازه نداریم درباره تخلفات پیشین شهرداری صحبت کنیم

محمد اشرف نیا، عضو شورای شهر تبریز: شهرداران قبلی با وام فعالیت کرده‌اند و ما در حال پرداخت بدهی ۴۸۵ میلیارد تومانی گذشتگان هستیم.

قاسم مقیمی، عضو شورای شهر شیراز: پنج میلیارد تومان برای مرمت بازار وکیل در بودجه سال ۹۸ اختصاص داده شده است.

فاطمه شیرزاد، عضو شورای شهر رشت: مردم رشت از عواقب زیست محیطی انتقال آب خزر به فلات مرکزی نگران هستند

سعید نیکوخصلت، عضو شورای شهر تبریز: متاسفانه در شورا در مورد خیلی از مسائل وفاق حاکم نیست.

مهدی مقدری، عضو شورای شهر اصفهان پس از دستگیری علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری سپاهان وابسته به شهرداری اصفهان: جای علی معینی در مدیریت شهری خالی بوده و در زندان نیست.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران: همه رؤسای جمهور علاقه دارند که پایتخت را به شهر خود ببرند.

احمد نوروزی، عضو شورای شهر مشهد: حوزه زیارت یکی از پتانسیل‌های شهر مشهد محصوب می شود/ بازده اقتصادی شهر می‌تواند از طریق زائران ۳۰ درصد افزایش یابد

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران: امروزه اگر زلزله‌ای در تهران بیاید یک و نیم میلیون نفر در خطر مرگ خواهند بود و تهران جایگاه زیست نیست.

کد خبر 369831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.