تشخیص دیابت به کمک اپلیکیشن گوشی هوشمند

محققان دانشگاه کالیفرنیا به تازگی از یک ابزار تشخیصی آسان برای بیماری دیابت خبر داده‌اند که افراد را از رفتن به کلینیک و انجام آزمایش دیابت بی‌نیاز می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیابت یکی از بیماری‌های شایع دنیای امروز است و در صورتی که درمان نشود، می‌تواند مشکلات جدی نظیر بیماری‌های کلیوی، امراض چشمی و حتی سکته مغزی را به دنبال داشته باشد. روشی که پزشکان برای تشخیص این بیماری از آن استفاده می‌کنند شامل نمونه‌گیری آزمایش خون بیماران است. از آنجا که بسیاری از افراد از رفتن به کلینیک و مرکز مراقبت‌های بهداشت سرباز می‌زنند، یافتن شیوه‌های آسان برای شناسایی دیابت از اهمیت به سزایی برخوردار است.  

محققان آمریکایی با استفاده از تکنولوژی "photoplethysmography" که در آن از دوربین و فلش گوشی استفاده می‌کند، موفق شدند برنامه‌ای برای تشخیص بیماری دیابت ابداع کنند. در این روش با قرار گرفتن فلش و دوربین گوشی هوشمند بر روی انگشت افراد، تغییرات عروق خونی ارزیابی می‌شود و با هر انقباض قلب، نور بیشتری از درون پوست منعکس می‌شود. سپس دوربین گوشی این تغییرات را شناسایی می‌کند و با استفاده از داده‌های موجود، اطلاعاتی در مورد جریان خون افراد ثبت می‌کند.

به گفته محققان بیماری دیابت می‌تواند برای مدت طولانی، بدون هیچ گونه علائم ظاهری در بدن وجود داشته باشد و به این ترتیب نیز تغییرات عروقی به صورت خاموش صورت گیرد؛ این موضوع باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی در افراد شود. محققان دانشگاه کالیفرنیا برای تشخیص صحت اپلیکیشن گوشی هوشمند، شیوه جدید خود را بر روی بیش از ۵۴ هزار فرد مبتلا به بیماری دیابت آزمایش کردند و دریافتند که این برنامه قادر است ۷۲ درصد از اوقات بیماری را به طور صحیح تشخیص دهد.

زمانی که فاکتورهای خطرناک دیگر نظیر شاخص توده بدنی، سن و جنسیت افراد نیز درنظر گرفته شد، صحت این روش به ۸۱ درصد رسید. گفتنی است با استفاده شیوه جدید می‌توان بیماری دیابت را در مرحله آغازین تشخیص داد و بدین طریق جان میلیون‌ها نفر را نجات بخشید.

کد خبر 369830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.