مصرف دارو در سفر/ نخود فرنگی دوستدار قلب شما

مصرف دارو در سفر، امکان شناسایی جنین «لب شکری» با سونوگرافی و درمان ایدز کشف شد را در بسته سلامتی ایمنا بخوانید.

نخود فرنگی دوستدار قلب شما

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخود سبز دارای فواید متعددی است که بهتر است در رژیم غذایی گنجانده شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن: نخود سبز مملو از آنتی اکسیدان های است که می‌تواند به پیشگیری از واکنش‌های بدن که ممکن است منجر به بیماری شود کمک کند. همچنین نخود سبز حاوی آهن، کلسیم، روی، مس و منگنز است که می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی کمک کند.

بهبود روند هضم: میزان بالا فیبر موجود در نخود سبز می‌تواند به روند تسهیل هضم غذا کمک کند. از این‌رو محققان توصیه می‌کنند نخود سبز را به سالاد و غذایتان بگنجانید چرا که می‌تواند با یبوست مقابله کند.

بهبود سلامت قلب: نخود سبز به خاطر داشتن میزان بالا فیبر نامحلول می‌تواند به از بین بردن ریسک بیماری قلبی و سکته کمک کند.

کاهش وزن: نخود سبز حاوی میزان کم چربی و کالری است. میزان بالا فیبر موجود در آن، نقش مهمی در کمک به کاهش وزن دارد. نخود با کمک به ایجاد حس سیری موجب دوری شما از زیاده روی در خوردن می‌شود.

بهبود سلامت چشم: نخود سبز حاوی مقدار زیاد رنگدانه کاروتنوئید موسوم به "لوتئین" است. لوتئین به کاهش ریسک دژنراسیون ماکولا یا از بین رفتن بینایی در سن پیری کمک می‌کند.

مقابله با التهاب: نخود سبز سرشار از مواد مغذی شامل ویتامین، ویتامین C و فولات (اسید فولیک) برای حفظ سلامت پوست است. این مواد مغذی به کاهش التهاب و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کرده و با حفظ ذخایر طبیعی کلاژن و پروتئین‌های الاستین پوست، موجب سفتی آن شده و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند.

بهبود سلامت استخوان‌ها: نخود سبز سرشار از ویتامین K است که می‌تواند به حفظ کلسیم درون استخوان‌ها کمک کند. از اینرو موجب افزایش تراکم مواد معدنی استخوان‌ها می‌شود.

تنظیم میزان کلسترول: نخود سبز مملو از نیاسین بوده که می‌تواند به کاهش تولید تری گلیسیریدها کمک کند. همچنین موجب افزایش کلسترول خوب HDL و کاهش کلسترول بد LDL می‌شود.

امکان شناسایی جنین «لب شکری» با سونوگرافی

شهرام اخلاق‌پور، عضو انجمن رادیولوژی ایران، با اشاره به امکان شناسایی جنین لب شکری با سونوگرافی، در ارتباط با سونوگرافی سه بعدی، اظهارکرد: این نوع سونوگرافی کاربرد جدیدی از این روش تصویربرداری است که بازسازی دو بعدی را سه بعدی کرده و به صورت آنی ارائه می‌دهد.

وی افزود: مطالعات زیادی در مورد عوارض احتمالی این روش انجام گرفته و مشخص شده در صورتی که قوانین لازم در این زمینه رعایت شود و میزان انرژی صوتی وارده به جنین استاندارد باشد ضرری به همراه نخواه داشت.

این متخصص رادیولوژی، گفت: در ۱۸ تا ۲۲ هفتگی جنین می‌توان بررسی آنومالی آن را انجام داد که سونوگرافی سه و چهار بعدی در تشخیص ضایعاتی همچون لب شکری، کوتاهی اندام و ناهنجاری‌های سطح بدن می‌تواند مؤثر واقع شود.

اخلاق‌پور خاطرنشان کرد: تشخیص سندرم دان از طریق سونوگرافی در هفته یازده تا سیزده بارداری با اندازه‌گیری ضخامت پشت گردن جنین و بررسی استخوان بینی آن قابل شناسایی است و اگر در این زمینه پزشک مشکوک شود تست از طریق خون مادر، جفت یا مایع آمینیوتیک قابل بررسی است. همچنین سندروم دان تست‌های خونی تشخیصی دارد.

مصرف دارو در سفر

بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهای بیماری های قلبی و فشار خون، داروهای ضد افسردگی  و اختلالات عصبی، داروهای ضد دیابت، چربی خون، برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک هاباید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

ممکن است در ایام تعطیلات دسترسی شما به داروخانه های روزانه به دلیل تعطیلی مقدور نباشد ولی همیشه داروخانه های شبانه روزی و برخی داروخانه هایی که ملزم به باز بودن داروخانه به صورت شیفت از پیش تعیین شده می‌باشند، قابل دسترسی هستند.

نحوه نگهداری داروها را از دکتر داروساز هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه، سوال کنید و هیچگاه داروهای خود را در اتومبیل که زیر نور آفتاب پارک شده  یا در شیشه عقب اتومبیل حتی در زمستان قرار ندهید.   داروهای یخچالی را همراه با یخ و یا در داخل ظروف خنک کننده حمل کنید.

چنانچه ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی یا هواپیما دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید با مصرف یک یا دو قرص ۵۰ میلی گرمی دیمن هیدرینات نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار یک قرص هر چهار تا شش ساعت یکبار در طی سفر می‌توان عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را بر طرف کرد.

به یاد داشته باشید که در طول ۲۴ ساعت نباید بیشتر از هشت عدد قرص مصرف شود در صورت بارداری یا شیردهی نیز با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

همراه داشتن جعبه کمک های اولیه به ویژه  در مورد خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، همچنین همراه داشتن پوشک، شیرخشک شیرخوار، درجه تب، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب بر، شربت سرماخوردگی، پماد سوختگی، پنبه و گاز استریل و دیگر داروهایی که کودک در حال مصرف  در طی سفر ضروری است.

درمان ایدز کشف شد

در حالی که ۱۲ سال بین اولین تجربه زدودن ویروس اچ‌آی‌وی از بدن یک بیمار با دومین نمونه از این کار فاصله افتاد، حالا تنها دو روز بعد از دومین موفقیت در این زمینه به نظر می‌رسد سومین بیمار نیز درمان شده است.

حالا تنها دو روز پس از اینکه پزشکان ادعا کردند که دومین بیمار مبتلا به HIV از این ویروس رها شده، یک تیم تحقیقاتی دیگر می‌گوید که این عفونت را از بدن یک بیمار سوم پاک کرده است و این احتمال وجود دارد که چهارمین و پنجمین بیمار نیز به زودی درمان شوند.

بر اساس یک گزارش جدید یک تیم از محققان هلندی اعلام کرده‌اند که توانسته‌اند ایدز را در بدن یک بیمار درمان کنند.

این بیمار نیز تحت همان نوع پیوند مغز استخوان انجام گرفته در دو بیمار قبلی قرار گرفته است.

"آنه‌ماری ونسینگ" از محققان مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت می‌گوید: در حال حاضر سه ماه پس از مصرف داروهای ضد ویروسی، بیوپسی‌ها از روده و غدد لنفاوی بیمار هیچ عفونت HIV را نشان نمی‌دهند.

هنوز خیلی زود است که بگوییم بیمار سوم یا هر بیمار دیگری واقعاً درمان شده است یا خیر. با وجود گذشت دوازده سال پس از اعلام پاکسازی اولین بیمار از HIV هنوز نمی‌توان مطمئن بود که این ویروس در حالت غیر قابل شناسایی در بدن وی مخفی نشده باشد.

"خاویر مارتینز پیکادو" از مؤسسه تحقیقاتی IrsiCaixa بارسلونا می‌گوید: در حال حاضر دو بیمار دیگر تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته‌اند و هنوز در حال استفاده از داروهای ضد ویروسی هستند و امیدواریم تا بدن این دو بیمار نیز پاکسازی شود.

اگر این دو بیمار مانند سه بیمار دیگر به درمان واکنش دهند، به طوری که ویروس اچ‌آی‌وی به طور کامل از بدن آن‌ها ریشه‌کن شود، هنگامی که مصرف داروهای ضد ویروسی را متوقف کنند، امید جامعه پزشکی به درمان این بیماری مهلک را افزایش می‌دهند و محققان می‌توانند با اعتماد به نفس بیشتری بگویند که درمان ایدز را پیدا کرده‌اند.

کد خبر 369757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.