ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح

شهر، استان اصفهان و کشور در هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از مهمترین آنها می‌توان به ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی، اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بانک مرکزی روز شنبه هفته‌ای که گذشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که " بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی(سران سه قوه) در ارتباط با ادغام بانک‌ها و موسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، این مهم با اتخاذ تمهیدات مناسب و اطمینان بخش برای مشتریان، سپرده‌گذاران، سهامداران، کارکنان و سایر ذی‌نفعان مدنظر قرار گرفته است. پس از انجام بررسی‌های کارشناسی گسترده با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌ای جامع، هماهنگ و مؤثر در مسیر اصلاح نظام بانکی کشور و ساماندهی بازار پول تدوین شده است. بر این اساس، با هدف متمرکز کردن توانمندی و ظرفیت‌ بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات، کارآمدتر و به منظور ارائه خدمات بهتر به خانواده نیروهای مسلح و عموم مردم، بانک‌ها و مؤسسه اعتباری یادشده در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشورمان ادغام می شود."

رییس جمهور نیز امروز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان گیلان با بیان اینکه دولت گام دوم را برای اصلاحات بانکی آغاز کرده است، گفت: "یکی از این گام‌ها ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه است که در این زمینه تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و البته در مسیر اصلاحات بانکی گام‌های دیگری را هم در سال آینده برخواهیم داشت. ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه اقدامی پیچیده، مهم و بسیار درست است."

دیگر خبرهای اقتصادی هفته گذشته به شرح زیر است؛

** "رشد ۱۳۴ میلی‌متری حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تاکنون"؛ حجم بارش‌های فصل پاییز کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ (اول مهرماه) تاکنون به ۱۹۳.۳ میلی‌متر رسید که در مقایسه با میانگین ۱۰ ساله اخیر از ۱۳۴ میلی‌متر رشد برخوردار بوده است.

** "۵۰ درصد از هواپیماهای کشور از رده خارج شده اند" به گفته رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس از حدود ۲۶۰ هواپیمای موجود در آشیانه ایرلاین‌ها، تنها حدود ۱۵۰ فروند فعال هستند و تقریبا ۵۰ درصد از هواپیماها از رده خارج شده اند.

** معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: دولت تدبیر و امید در سال ۹۸ منابع خوبی برای بهسازی و احیای بافت با ارزش روستایی پیش‌بینی کرده است. بر اساس ماده ۹۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت باید منابع لازم را تهیه کند و برای ۳۰۰ روستا طرح جدید گردشگری و احیای بافت‌های با ارزش تهیه شود، هم اکنون طرح های بهسازی و احیای بافت های با ارزش و توسعه گردشگری در یک صد روستای منتخب کشور در حال اجرا است.

** قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: خوشبختانه روند تحویل واحدهای مهر در چند ماه اخیر شتاب خوبی گرفته است و با این سیر صعودی انتظار می‌رود تا پایان سال بتوانیم تحویل ۱۵۰ هزار واحد تکلیفی را محقق کنیم.

اصغری مهرآبادی با اشاره به رشد روند تحویل واحدهای مسکن مهر با توجه به افق تعیین شده از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ابلاغ صورت گرفته، اظهار کرد: در مورد بحث تحویل ۱۵۰ هزار واحد در سال‌جاری که تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بوده است، پس از ابلاغ، جلسات برگزار و سهم هریک از سازمان‌ها مشخص شد. در این تقسیم بندی سهم شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ۸۴ هزار واحد، شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر ۱۶ هزار واحد و شهرهای جدید هم مطابق سامانه ۵۰ هزار واحد است که در مجموع ۱۵۰ هزار واحد را تشکیل می‌دهد.

** "افزایش ٧٩.٣ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش زمین در پاییز ٩٧"؛ متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی ٧٩.٣ درصد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی ٦٠.٣ درصد و متوسط مبلغ اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی ٢٥.٤ درصد در پاییز ٩٧ نسبت به پاییز ٩٦ در نقاط شهری کشور افزایش یافته است.

** معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود در حال حاضر ۱۵۳ میلیون مترمکعب و حدود ۱۱ درصد است، گفت: علت افزایش نیافتن حجم ورودی سد زاینده رود با وجود بارش‌های چشمگیر سال‌جاری در کوهرنگ، نوع بارش و سردی هوا است. بارش‌های اخیر در کوهرنگ به صورت برف بوده است با این حال همزمان با بارش های بهاری و گرم‌تر شدن هوا شاهد تاثیر مثبت بارش‌ها و افزایش ذخیره سد زاینده‌رود در ماه‌های آینده خواهیم بود.

** رییس کل گمرک ایران گفت: در راستای اجرای مصوبه دولت مبنی بر ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک، تا هفته گذشته تعداد ۲۰۰ دستگاه خودرو ترخیص شده است. ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک آهسته بوده این مسیر به کندی طی می‌شود به طوری‌که تاکنون از بین ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک تنها ۲۰۰ خودرو یعنی ۲ درصد از کل خودرهای توقیف شده به کشور وارد شده اند.

** "پیش فروش بلیط اتوبوس‌های نوروزی از روز یکشنبه هفته گذشته آغاز شد"؛ مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان از آغاز پیش فروش بلیط اتوبوس ها از روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه سال جاری برای ایام نوروز خبر داد و افزود: پیش فروش بلیط های نوروزی چه به صورت اینترنتی یا حضوری باید با ضمانت ارائه خدمات در زمان سفر باشد.

** عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است: نمایندگان خانه ملت با ثابت نگه داشتن قیمت بنزین میان وضعیت بد و بدتر، بد را انتخاب کردند زیرا در شرایط اقتصادی کنونی چاره‌ای به غیر از ثابت نگه داشتن قیمت بنزین نیست.

محمد جواد جمالی نوبندگانی با اشاره به مخالفت مجلس با چند نرخی شدن قیمت بنزین در پی بررسی لایحه بودجه سال ۹۸، گفت: باید پذیرفت قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه ارزان‌تر است و این ارزانی در داخل کشور افراد بسیاری را در مرزهای غربی، شرقی و حتی جنوبی به قاچاق بنزین ترغیب می‌کند زیرا می‌توانند این محصول را در مرزها تا هشت برابر قیمت به فروش برسانند.

** وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وجود یک سیستم مهندسی یکپارچه جهت پایش عملکرد و وضعیت راه‌ها در کشور ضرورت دارد، گفت: هوشمندسازی این فرآیند برای ناوگان حمل و نقلی و همچنین جاده‌ها امری ضروری به شمار می‌رود که تلاش داریم این مهم با تعامل پلیس و استفاده از سرمایه بخش خصوصی هرچه سریع‌تر محقق شود.

** «چهارمین نمایشگاه منسوجات خانگی، سرویس و کالای خواب» و «نخستین نمایشگاه کالا و محصولات ایرانی، دکوراسیون و تزئینات خانگی» از ۱۵ اسفندماه در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان به صورت همزمان آغاز به کار کرد.

** مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه احداث بندهای ذخیره‌ آبخیزداری خلاف قانون است، گفت: اگر واقعاً بندهای ایجاد شده مانع ورود آب به سد زاینده رود می‌شود و توسعه باغات در بالادست اتفاق می‌افتد، باید برای اصلاح و یا حذف آن‌ها پیگیری‌های حقوقی انجام شود.

محمدحسین شاملی با بیان اینکه در خصوص بندهای آبخیزداری در حوضه آبریز زاینده رود باید اطلاعاتی ارائه و برای رفع ابهامات شفاف سازی شود، اظهار کرد: حوضه آبریز زاینده رود  ۴۳۵ هزار هکتار وسعت دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن در استان اصفهان و ۱۴۵ هزار هکتار در استان چهارمحال و بختیاری است، بر این اساس در سطح ۲۹۰ هزار هکتاری استان اصفهان هیچ طرح بزرگ آبخیزداری اجرا نشده است. در سال جاری ۳۲۱ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح استان اصفهان با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان اجرایی شده است.

** کارشناس ماهیان زینتی سازمان شیلات گفت: براساس آخرین آمار بیش از ۲۴۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی در کشور تولید می‌شود که نسبت به گذشته با روند روبه رشدی روبروست. وی همچنین اظهار کرد: اتخاذ سیاست سازمان شیلات مبنی بر راه اندازی شهرک ماهیان زینتی، تقاضای بازارهای صادراتی و تغییر نوع زندگی و نگه داری آکواریوم در آپارتمان‌ها موجب شده تا تولید ماهیان زینتی در کشور افزایش یابد.

این کارشناس ادامه داد: با توجه به اشتغالزایی بالایی که در فضای کسب و کار ماهیان زینتی وجود دارد، تمامی استان‌ها حتی روستاها به تولید در این زمینه مشغول شدند.

** "ادامه روند نزولی نرخ ارز تا کمتر از ۱۰ هزار تومان"، وزیر اقتصاد با اعلام این خبر، گفت: معتقدیم در شرایط جدید وضعیت ارز بهتر شده است. قیمت آن نیز روند نزولی را ادامه می‌دهد و به کمتر از ۱۰ هزار تومان خواهد رسید، البته انتظار داشتیم که این روند نزولی با شیب تندتری طی شود. فرهاد دژپسند در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی، اظهار کرد: برای بهبود اوضاع و برای مثال حل چالش‌های موجود در حوزه تأمین مواد اولیه تولید، پیشنهادهای عملیاتی خود را در اختیار دولت قرار دهید. دولت رسیدگی به مشکلات تولید و صنعت را در اولویت کاری خود قرار داده و سعی دارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که کمترین آسیب‌ها به این بخش وارد آید.

** رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه گمرک ایران با توجه به اعتبارات در اختیار نسبت به توسعه زیرساخت‌ها اقدام می‌کند، گفت: یکی از مهمترین اقدامات، تجهیز گمرکات به دستگاه ایکس ری است که با رایزنی‌های اخیر نسبت به خرید و نصب سه دستگاه ایکس ری تولید داخل اقدام شده است.

** " توزیع رایگان نهال در محل نماز جمعه استان‌های کشور"؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی از توزیع رایگان نهال در محل نماز جمعه هفته جاری در استان های کشور میان مردم خبر داد و گفت: امسال هفته منابع طبیعی با شعار "منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی است" برگزار می شود، زیرا سرمایه ملی جزو انفال است و به همه نسل ها تعلق دارد و باید مورد حفاظت قرار گیرد.

** شورای پول و اعتبار افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن را تصویب کرد.

** رییس کل گمرک ایران گفت: بر اساس آخرین تصمیم گیری‌ها، خودروهایی که تا ۱۶ مرداد به گمرک وارد شده بود در صورت استفاده از ارز دولتی و سیستم بانکی امکان ترخیص برای آنها فراهم شد، ولی با پیگیری‌های متعدد تاریخ این بخشنامه تا ۱۵ دی‌ماه افزایش یافت.

** معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که کنترل قیمت مسکن و اجاره بها بر عهده وزارت راه نیست، گفت: حدود ۲۵ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد آنها فرسوده است.

** رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه سال ۱۳۹۸ قیمت مسکن مطلقاً جهش نخواهد کرد، گفت: سایت‌های مجازی و استارتاپ هایی که بتوانند امنیت مردم را تضمین کنند و به دفاتر املاک متصل شوند مورد تأیید ما هستند.

** رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، پایش ریسک سیستماتیک یا ریسک فراگیر در بازار سرمایه کشور را از برنامه‌های اصلی این سازمان دانست و اعلام کرد: نرخ مالیاتی برای شرکت‌های بورسی صفر است.

** معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه کنجاله سویا و ذرت که از عمده‌ترین نهاده های دامی مورد استفاده کشور است از خارج وارد می شود، در گفت‌وگو با ایمنا علام کرد که ۷۵ درصد از کل نهاده‌های دامی مورد استفاده در استان اصفهان از خارج از کشور واردات می‌شود.

** معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: سالانه حدود ۶۰۰ هزار زوج جوان به نیاز کشور برای تامین مسکن افزوده می‌شود که باید برای تامین مسکن آنها راهکارهایی اندیشیده شود.

** مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان گفت: میوه‌های نوروزی با قیمت مناسب از ۲۵ اسفندماه سال‌جاری تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده در بازارهای روز شهرداری اصفهان توزیع می‌شود. سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان به منظور تامین میوه نوروزی شهروندان، هر ساله نسبت به توزیع پرتقال و سیب در بازارهای روز شهرداری اقدام کرده است. این محصولات با کیفیت مطلوب و قیمت مصوب دولت در ایام پایانی سال از تاریخ ۲۵ اسفندماه سال‌جاری لغایت ۱۵ فروردین ماه سال ۹۸ به صورت تمام وقت با عنوان میوه دولتی در اختیار شهروندان اصفهانی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 369732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.