فروش گونه‌های وحشی آبزیان برای هفت سین ممنوع است

سرپرست نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: گونه‌های وحشی حیوانات آبزی از جمله مار آبی، لاک‌پشت و سمندر لرستانی قابل خرید و فروش نیستند و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی می شود.

قدرت‌الله علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نزدیک بودن ایام نوروز اظهار کرد: افرادی که در سطح شهر  نسبت به فروش مارآبی، لاک‌پشت و سمندر لرستانی اقدام می‌کنند و به محیط زیست و گونه‌های حیات وحش آسیب می‌زنند مستلزم جریمه و جبران ضرر و زیان زیست محیطی هستند. 

وی افزود: یگان حفاظت محیط زیست مانند سال‌های گذشته در صورت مشاهده چنین تخلفی، فروشندگان حیات وحش را از سطح شهر جمع‌آوری و به طور جدی با آن‌ها برخورد می‌کند.  

سرپرست نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه امسال تا کنون خرید و فروش لاک‌پشت و سمندر لرستانی در شهر مشاهده نشده است ادامه داد: این نوع سمندر یک گونه در معرض خطر انقراض است، این گونه فقط در ایران زیست می‌کند و زیستگاهش استان‌های لرستان و کردستان است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر افرادی سودجو نسبت به خرید و فروش این گونه در حال انقراض برای کسب درآمد و تزیین سفره هفت سین اقدام می کنند.  

علیپور با بیان اینکه حذف ماهی قرمز از هفت سین و جلوگیری از خرید و فروش آن در نوروز نیاز به فرهنگسازی دارد خاطرنشان کرد: ماهی قرمز یک گونه مهاجم است که اگر به منابع آبی راه پیدا کند به طور کامل سبب حذف ماهیان بومی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می شود. 

وی گفت: از شهروندان انتظار می رود در صورت خریداری ماهی قرمز هرگز این گونه مهاجم را در رودخانه‌ها و منابع آبی رها نکنند. می‌توان ماهی قرمز را در حوض نگهداری کرد اما رهاسازی در رودخانه‌ها و محیط‌های طبیعی  اقدام درستی نیست. اگر این ماهی از سفره هفت سین حذف شود، اقدام مناسبی در راستای حفظ محیط زیست و حفظ ارزش‌های سفره هفت سین است. 

سرپرست نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه زیستگاه "ماهی زبرا یا گورخری" فقط در اصفهان است و این گونه بسیار در معرض خطر انقراض قرار دارد افزود: به تازگی برخی افراد ماهی گورخری را در شیشه‌هایی تنگ و تاریک به همراه سبزه نگهداری می‌کنند و می‌فروشند. 

علیپور ادامه داد: گیاهان سبز که برای زیبایی در داخل بطری قرار می‌دهند، در شب گاز کربن دی اکسید از خود منتشر می کنند که عامل مرگ ماهی زبرا یا گورخری است، مرگ ماهی ممکن است یک هفته طول بکشد اما درنهایت خواهد مرد.  

سبزه‌ها را در خاک دفن کنید  

وی با بیان اینکه شهروندان با رفتار مناسب با طبیعت در ایام نوروز می‌توانند به حفظ محیط زیست کمک کنند افزود: از مردم انتظار می‌رود برای آتش روشن کردن درختان را نشکنند یا ظروف و مواد شوینده را در آب‌های جاری نریزند زیرا این رفتارها سبب مرگ اکوسیستم می‌شود.  

علیپور گفت: اگر هر خانواده‌ای یک کیسه حمل زباله با خودش داشته باشد و شهرداری‌ها و بخشداری نیز در مبادی ورودی و خروجی هر منطقه تفریحی یک مکان موقت برای جمع‌آوری زباله در نظر بگیرند که مردم زباله‌ها را آنجا تحویل دهند برای حفظ طبیعت و محیط زیست اقدامی بسیار مناسب است.  

 سرپرست نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی شهروندان در روز طبیعت به جای حفاظت از آن نسبت به رهاسازی سبزه‌ها در آب اقدام می کنند افزود: شهروندان می‌توانند سبزه‌ها را به جای رهاسازی در آب‌های روان در خاک دفن کنند زیرا این اقدام سبب حاصلخیزی خاک و همچنین جلوگیری از آلودگی زیست محیطی می‌شود.

کد خبر 369698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.