۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
جان من و جان شما...

در میانه اسفندماه، چند قدم مانده تا بهار، روزش را گرامی می داریم. همان روزی که تک تکشان لباس سبز روشن و تازه شان را بر تن می کنند و این آرایش بهاری را برای نوید آمدن سال نو در همه جای شهر به نمایش می گذارند.

به گزارش ایمنا، هر گوشه ای از شهر به سبک و سیاق خودش در تلاش است تا آمدن بهار را نوید دهد؛ خریدهای پیش از عید و سفره های هفت سین و ماهی های رنگی همه و همه رنگ و بوی بهار می‌دهد؛ اما در میانه اسفند عده‌ای به تماشای جدال میان زمستان و بهار نمی‌نشینند و منتظر سبز شدن بهار نمی‌مانند؛ مشغول می‌شوند به درختکاری... همه از شهروندان و مسئولان شهر در تکاپو هستند تا یک هفته سبز را تجربه کنند؛ یک هفته برای دوستی با طبیعت، یک هفته برای ادای احترام به درختان شهر...

در نخستین روز از هفته درختکاری اهالی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به همراه مسئولان شهری در سالن همایش‌های بین المللی اصفهان گرد هم آمدند تا با کاشت درختان سرو ناز یاد ۲۷ شهید سرو قامت حادثه تروریستی زاهدان را زنده نگاه دارند و راه بهار را با فرشی سبز مفروش کنند.

بر هر درختی که در اراضی سالن همایش‌های بین المللی اصفهان کاشته می‌شود، پلاکی به یادگاری آویزان است... هر کسی که درختی را کاشته بر پلاک به رسم یادگار برایش چیزی نگاشته است...کسی قطعه شعری برای درختان نوشته و کسی بر سر درختی جای فرزندش را خالی می‌کند... کسی نوشته: "درختی سبز گردد این زمین، شــــادی گل آورد ایــن نازنین، خوش بکاریم هردرختی یادگار، با درختـــــی زندگی زیبا وزین" ، اما فرزندت شهید باشد یا نه، برادرت در جوارت باشد یا نه، پدری را از دست داده باشی یا نداده باشی، فرقی ندارد درخت سمبل امید است... همین است که شعار امسال شهر شده هر نهال، یک امید...

زندگی را با امید گره می‌زند، هر نهال یک امید است و این امید نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان وجود دارد. اکثر کشورهای جهان روزی را با این عنوان در تقویم سالانه خود دارند، روز گرامیداشت درخت... هر ساله در روز درختکاری، شهرداری نهال‌های رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهد تا هر یک از ما بتوانیم سهمی در داشتن زمینی سبزتر داشته باشیم و باور کنیم که هر نهال تازه در هر گوشه‌ای از این کره خاکی می‌تواند امیدی برای دنیایی زیباتر باشد؛ هر درختی که به دست خاک می سپاریم، لبخند عمیقِ آسمان و حال خوب زمین را به ارمغان می آورد.

کاشت درختان امسال در اراضی سالن همایش‌های بین المللی اصفهان انجام شد و به نام شهدا متبرک.

نمی‌شود روز درختکاری باشد و گذر فرهنگی چهار باغ عباسی از آن سهمی نبرد، روز گذشته آسمان چهار باغ لبخندی به سبزی لبخند زد و زمینش میزبان ۴۴ درخت جوان ۲۰ ساله شد تا جایگزین درختانی شود که در پروژه عمرانی مترو از دست رفت.

به راستی زیباتر از درخت در اسفند ماه چیست؟ زیباتر از شکفتن پس از خواب مرگ و جان بخشیدن در فصل زندگی؛ حال آن که در میان گذر چهار باغ باشد و حس خوب تازگی و زندگی را هدیه دهد و شعر حافظ بخواند که درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد...

این روزها در سال می‌گذرند، بساط درختکاری و گرامیداشت و روز درخت که تمام شود و این شعرها و متون در میانه دفتر خاطراتمان که گم شوند؛ ای کاش یادمان نرود که درختان نیز می خوانند، هر روز که ما از کنارشان بی تفاوت رد می شویم. اگر به زمزمه هایشان در میان هیاهوی زندگی شهری گوش دهیم، میان دستان کودکی که می شکنند، در پس آتشی که زیر تنشان شعله می کشد و در میان بی تفاوتی ها زمزمه می کنند"جان من و جان شما"

کد خبر 369685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.