عربستان تلاش می کند مشتری‌های نفتی را از ایران بگیرد

یک تحلیل گر مسائل بین المللی گفت: تأسیس پالایشگاه توسط عربستان در چین باعث قطع صادرات نفت ایران به کشورهای چین، کره و تایلند خواهد شد. بنابراین یکی از اهداف دراز مدت عربستان سعودی این است که ایران را تحت فشار قرار دهد و مشتری های نفتی را از ایران بگیرد.

محمود دهقان به خبرنگار ایمنا گفت: عربستان سعودی ضمن هماهنگی‌هایی که با آمریکا و قدرت های منطقه ای انجام داده است، درصدد یارگیری و فشارهای بیشتری بر جمهوری اسلامی ایران است تا بتواند در راستای اهداف آمریکا و صهیونیسم فشارهای منطقه ای بیشتری را به ایران تحمیل کند. سفرهای اخیر بن سلمان هم در همین راستا قابل تحلیل است.

وی افزود: به عنوان مثال چین از بزرگترین خریداران نفت در جهان و از عمده خریداران نفت ایران بوده و در یک سال گذشته با ایران معاملات نفتی خوبی را انجام داده است. بنابراین هدف سفر بن سلمان به چین را باید سرمایه گذاری وسیعی برای ایجاد یک پالایشگاه بزرگ تصفیه نفت در آن کشور دانست.

دهقان تصریح کرد: بر این اساس از این به بعد نفت خام از عربستان به چین منتقل و در این کشور به فرآوردهای نفتی تبدیل و به فروش خواهد رسید. یعنی چین از طریق این پالایشگاه نفت خام و فرآورده های پایین دستی را به قیمت بسیار ارزان در اختیار خواهد داشت.

وی افزود: ظاهر امر این است که این پالایشگاه در آینده می تواند تأمین سوخت ارزان قیمت در چین و این منطقه را برعهده گرفته و این فرآورده ها را به کشورهای دیگر  مثل کره جنوبی، تایلند و..... بفروشد، در حالی که این کشورها از جمله خریداران نفت ایران هستند.

دهقان تأکید کرد: در واقع این پالایشگاه باعث قطع صادرات نفت ایران به کشورهای چین، کره و تایلند خواهد شد. بنابراین یکی از اهداف دراز مدت رژیم عربستان سعودی این است که ایران را تحت فشار قرار دهد و مشتری های نفتی را از ایران بگیرد.

توطئه «وعده تابستان داغ به ایران» ادامه دارد

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: از دیگر اقدامات خصمانه بن سلمان، وعده تابستان داغ به ایران بود؛ بن سلمان گفته بود که ما به زودی جنگ را به داخل ایران خواهیم کشید و در عمل به این وعده، در روز ۳۱ شهریور در جریان رژه نیروهای مسلح در سال جاری به مناسب هفته دفاع مقدس در اهواز و نیز حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان، با کمک عوامل خود عده ای از نظامیان ایران را به شهادت رساند.

وی افزود: البته همه اهداف بن سلمان هنوز میسر نشده است، حال این کشور با سرمایه گذاری در پاکستان و جان دادن دوباره به گروه های تروریستی و تکفیری در مرزهای شرقی مشترک این کشور با ایران برنامه‌هایی برای انتقال عوامل باقی مانده داعش در سوریه و عراق به افغانستان و پاکستان در همسایگی ایران دارد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی خاطر نشان کرد: بن سلمان با کمک های علنی و رسمی و نیز کمک های پنهانی دیگر درصدد است که این گروه های تروریستی را در مرزهای شرقی ایران جمع کرده و به بهانه عدم امکان برقراری ارتباط و جنگ افروزی در مناطق مرزی، دستشان را باز بگذارد تا مزاحمت هایی برای ایران ایجاد کنند.

کد خبر 369683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.