"صادرات" عامل گرانی و کمبود میوه در بازار

صادرات میوه در ماه‌های گذشته و پس از بالا رفتن نرخ ارز چند برابر شده و کشورهای همسایه با خرید میوه‌های ایرانی به قیمت بالا باعث شدند که تولیدکنندگان صادرات را بر عرضه داخلی ترجیح دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی‌های میدانی از بازارهای شب عید حکایت از افزایش نرخ میوه و کمبود آن در هفته‌های پایانی سال دارد، این در حالی است که مسئولان از ذخیره‌سازی مناسب میوه‌های پرمصرف شب عید در انبارهای استان گفته و وعده داده‌اند که توزیع این میوه‌ها با نرخ دولتی از ۲۰ اسفندماه آغاز شده و مشکل بالا بودن قیمت میوه شب عید و کمبود آن حل خواهد شد.

کمبود و گرانی میوه مشکلی است که همه‌ساله با فرارسیدن روزهای پایانی سال مردم با آن مواجه می‌شوند اما این مسئله در این روزها گویا وخیم‌تر شده است زیرا امسال نرخ ارز رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده و رقم های بی سابقه‌ای را به خود دیده است. بنابراین بسیاری از فعالان و کارشناسان این حوزه علت کمبود و گرانی‌ها را نوسانات نرخ ارز، افزایش حجم صادرات و حتی قاچاق میوه و صیفی به کشورهای همسایه همچون عراق می‌دانند؛ زیرا با کاهش ارزش پول ایران سودجویان اقدام به افزایش حجم صادرات و قاچاق کرده‌ و همین امر باعث شده است در کشور با کمبود میوه و صیفی‌جات و درنهایت گرانی این محصولات مواجه شویم.

عده‌ای دیگر البته بر این باورند که گرانی میوه در بازار داخلی از ابتدای سال با سرمازدگی میوه‌های سردرختی شروع شد، حال آنکه در نیمه دوم سال با تغییر فصل بازار آرامی را پشت سر گذاشتیم اما از اوایل دی‌ماه تا کنون باز هم شاهد گرانی و کمبود هستیم تا جایی که برخی پیش‌بینی می‌کنند حتی امکان دارد به‌تدریج میوه نیز از سبد خانوار و اقشار ضعیف جامعه حذف شود.

رضایی که یکی از فعالان در بازار میوه و تره‌بار است با بیان اینکه مردم شرایط مالی مناسبی برای خرید میوه ندارند می‌گوید: "متأسفانه روی آوردن تولیدکنندگان به صادرات باعث کمبود و گرانی بیشتر میوه شده است. زمانی که بازار داخلی دچار مشکل و کمبود است نباید نسبت از صادرات‌های اینچنینی خشنود بود چون در وهله نخست باید به فکر تأمین نیاز داخل باشیم و سپس برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم."

در این میان عده‌ای نیز "ذخیره‌سازی میوه برای ایام نوروز" را عامل گرانی‌های اخیر می‌دانند البته این طرح مخالفان و موافقان بسیاری دارد؛ ناصر اطرج، رییس اتحادیه میادین میوه و سبزی اصفهان دراین‌باره می‌گوید: ذخیره‌سازی میوه باغداران را تحریک می‌کند که در برابر تکانه‌های قیمت و افزایش تقاضا قیمت‌ها را بالا ببرند. خرید تضمینی و ذخیره‌سازی بر افزایش دو برابری قیمت پرتقال تاثیرگذار است.

وی با اشاره به تعیین قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا در بازار می‌افزاید: دخالت دولت در این زمینه تعادل قیمت‌ها را بر هم زده است در حالی‌ که کنترل‌ گرانی در بازار میوه راهکاری به غیر از جلوگیری از صادرات محصولات ندارد، همچنین با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی به‌تدریج قیمت میوه و سبزی به تعادل خواهد رسید.

افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی میوه نسبت به چند ماه قبل

نوروزعلی اسماعیلی، رییس اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به کمبود و گرانی میوه می‌گوید: برخی از اقلام میوه افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی نسبت به چند ماه قبل داشته‌ است.

وی می‌افزاید: صادرات این محصولات در حجم بالا، بروز سیل در جنوب کشور و خرید تضمینی پرتقال سبب افزایش قیمت میوه و سبزی در بازار شده است.

این فعال تصریح می‌کند: در ماه‌های گذشته و پس از بالا رفتن نرخ ارز صادرات محصول چند برابر شده است به‌طوری‌ که کشورهای همسایه با خرید میوه‌های ایرانی با قیمت بالا باعث آن شده‌اند که تولیدکنندگان صادرات را بر عرضه داخلی ترجیح دهند.

اسماعیلی بیان می‌کند: کمبود میوه نداریم ولی مشکل آن است که در انحصار عده‌ای قرارگرفته و در بازار عرضه نمی‌کنند و با ادامه این شرایط قطعاً ایام نوروز با گرانی شدید میوه مواجه خواهیم بود، اگر سیاست‌های دولت نباشد با مشکل جدی در این زمینه روبرو خواهیم شد.

تنظیم بازار شب عید نیازمند مدیریت است

اسماعیل نادری، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت اصفهان می‌گوید: در شرایط فعلی بنا به دلایلی همچون افزایش نرخ ارز، صادرات برای تولیدکنندگان میوه بسیار باصرفه‌تر از عرضه داخلی میوه است زیرا تولیدکننده به دنبال فردی است که محصولش را با نرخ بهتری بخرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌افزاید: از آنجا که بازارهای خارجی به‌شدت پیگیر خرید محصولات داخلی کشور ما با نرخ بالاتری حتی به‌صورت فله‌ای هستند، فعالان این حوزه نیز درپی فروش به بازارهای خارجی برآمده‌اند.

نادری اضافه می‌کند: مصرف کننده هم با مقایسه نرخ میوه با سال گذشته شاکی از کمبود وگرانی این محصول می‌شود. بنابراین حل چنین مسئله‌ای نیازمند مدیریتی است که شرایط برای هر دو طرف تسهیل شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت اصفهان خاطرنشان می‌کند: از طرفی نمی‌توان مانع از ارزآوری شد اما نمی‌توان مصرف‌کننده را هم نادیده گرفت؛ به‌ این‌ ترتیب با تصمیم دولت مقرر شده است که برای تنظیم بازار شب عید به‌ اندازه کافی میوه‌هایی مثل سیب و پرتقال خریداری و ذخیره و با نرخ مناسب برای ایام نوروز عرضه شود.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار ایمنا

کد خبر 369652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.