شمالی‌ترین شهر جهان خواهرخوانده نصف جهان

سنت پترزبورگ یکی از زیباترین و البته سرسخت‌ترین شهرهای مقاوم در برابر فراز و نشیب‌های تاریخ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چهارمین خواهرخوانده اصفهان "سنت پترزبورگ" شهری زیبا و گسترده در انتهایی‌ترین بخش شمال غرب روسیه است که در کنار خلیج نوا چهارمین رود بزرگ اروپا و به دستور پیتر کبیر بنا گذاشته شده است. در طول تاریخ این شهر را به اسامی پتروگراد و لنینگراد نیز خوانده‌اند. سنت پترزبورگ به دلیل مقاومت‌های سرسختانه در مقابل هجوم نازی‌ها از اهمیت بسزایی در میان روس‌ها برخوردار است و بیش از هر نقطه دیگر در جهان شاهد انقلاب‌های گوناگون بوده است. موقعیت ویژه این شمالی‌ترین شهر پر جمعیت جهان در اوایل تابستان، به آن پدیده زیبای شب‌های روشن یا سپید را می‌بخشد؛ چرا که به دلیل طولانی شدن مدت زمان تابش آفتاب، آسمان سنت پترزبورگ در این شب‌ها همواره روشن است یا در حالت گرگ و میش قرار دارد.

به علاوه سنت پترزبورگ مرکز مهم حمل و نقل، همچنین مرکز علمی، فرهنگی و اقتصادی روسیه به حساب می‌آید و دومین مرکز صنعتی مهم در روسیه است. ۴۲ جزیره این شهر به کمک حدودا ۶۰۰ پل به یکدیگر مرتبط می‌شوند که ۲۲ عدد این پل‌ها متحرک هستند و هفت عدد روی رود نوا واقع شده‌اند. از طرفی وجود ۴۰ رودخانه در آن سبب شده است که لقب "ونیز شمال" به آن اختصاص داده شود. میانگین دمایی این شهر در فصول سرما و گرما از منفی ۱۳ تا مثبت ۲۰ درجه متفاوت بوده و فاصله زیاد از مناطق سیبری به آن آب و هوایی معتدل می‌بخشد. وجود بناهای تاریخی بسیار در سنت پترزبورگ که بسیاری از آن‌ها نیز به عنوان میراث فرهنگی به ثبت یونسکو رسیده‌اند سبب می‌شود که این شهر سالیانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر دنیا باشد به طوری که تعداد این گردشگران در سال ۲۰۱۸ به ۸.۵ میلیون نفر رسیده است.

از این بناهای دیدنی می‌توان به زیباترین کلیساها و بزرگترین موزه‌ها از جمله موزه هریمتاژ یا آرمیتاژ، قدیمی‌ترین و دومین موزه بزرگ جهان با پنج ساختمان و ۳۵۰ سالن اشاره کرد که در مجموع سه میلیون اثر هنری و فرهنگی را در خود جای داده است. به علاوه چهارمین کلیسای بزرگ ارتودوکس جهان به نام "کلیسای سنت ایزاک" در این شهر واقع است که بزرگترین کلیسای ارتودوکس روسیه نیز به حساب می‌آید.

از دیگر دیدنی‌های شهر سنت پترزبورگ می‌توان به این موارد اشاره کرد:

"قلعه پیتر و پاول" به عنوان پادگان شهر و زندان سیاسی شهر
"کلبه چوبی پیتر کبیر" با سه اطاق نشیمن، خواب و مطالعه
"کلیسای اسحاق" با ۳۰۰ هزار تن وزن و گنبدی از طلای خالص
"کلیسای کازان" از بزرگترین عبادتگاه‌ها و شاهکارهای معماری کلاسیسم
"کلیسای منجی رستاخیز" که با معماری منحصر به فرد خود در محل قتل امپراطور الکساندر دوم بنا شده است.
"موزه روس" به عنوان یکی از موزه‌های بزرگ نقاشی و هنر، "قصر کنستانتینوفکسی" به عنوان شاهکار معماری روسیه
"قصر کاترین" که اقامتگاه تابستانی کاترین بوده است.
"کاخ پترهوف" به عنوان استراحتگاه تابستانی پیتر کبیر
"اداره نیروی دریایی" با مناره‌های مخروطی شکل و طلاکاری شده و مجسمه "اسب سوار برنزی" در میدان سناتسکایا
خیابان پنج کیلومتری "نوسکی" نیز گذرگاهی به مناطق و میادین این شهر تاریخی است که از جاذبه‌های گردشگری آن به حساب می‌آید.

کد خبر 369644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.