از سلاخی دو توله پلنگ در چرام تا آشیانه‌هایی امن برای لک لک‌ها در مهاباد

نجات ماهی‌های زاینده‌رود، کشف و ضبط پنج قطعه هوبره در زیرکوه، مرگ محیط‌بان خوزستانی، حیات دوباره جازموریان، پایش آنلاین وضعیت تالاب گاوخونی ، ساخت آشیانه برای لک لک مهاجر و سلاخی توله پلنگ‌ها در چرام را در بسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیروهای محیط بان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چرام لاشه ۲دو توله پلنگ را در روستای بیدانجیر در حدفاصل پنج کیلومتری منطقه آزاد تنگ زرد در این منطقه کشف کردند. در بررسی‌های انجام شده آثاری از گلوله در بدن این توله پلنگ‌ها مشاهده نشد اما پنجه‌های دست توله پلنگ‌ها توسط افراد ناشناس قطع شده بود، برخی از افراد به دلایل خرافاتی اقدام به عمل ناشایست و وحشتناک قطع پنجه‌ها و اعضای بدن گونه‌های مختلف حیات وحش می‌کنند چندی پیش نیز یک چوپان برای خوشبخت شدن اعضای بدن یک کفتار ماده را سلاخی و در جیب کتش پنهان کرده بود.

فرشچی برکنار شد

پروین فرشچی، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه ۱۱ اسفندماه از سمتش برکنار شد به گفته وی دلیل خاصی به عنوان دلیل اصلی برکناری‌اش عنوان نشده است این در حالی است که خبرگزاری مهر روز شنبه، مخالفت فرشچی با طرح انتقال آب خزر به سمنان را علت برکناری او اعلام کرده بود

پایش آنلاین وضعیت تالاب بین المللی گاوخونی

نخستین سامانه پایش برخط وضعیت کمی تالابهای کشور در تالاب بین المللی گاوخونی به بهره برداری رسید. این سامانه که با اعتباری بالغ بر ۱۵۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و طی ۵۰ روز راه اندازی شده است دارای سه دکل ۱۸ متری ، ۲۴ متری و ۳۰ متری برای پایش وضعیت آنلاین گرد و غبار و حفظ و حراست از منطقه تالاب گاوخونی در راستای حفاظت پایش برخط تالاب‌های است.

سید رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در آیین رونمایی از این سامانه با اشاره به وضعیت بغرنج تالاب بین المللی گاوخونی، اظهار کرد: مهم‌تر از تأمین اعتبارات، تأمین حقابه تالاب بین المللی گاوخونی است و مسئولان استان باید نسبت به احقاق حقابه تالاب در شورای عالی آب اقدام  کنند.

۹۷  درصد تالاب گاوخونی خشک شده است

حسین اکبری،سرپرست معاونت پایش اداره کل حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به اینکه ۹۷ درصد تالاب بین المللی گاوخونی خشک شده است، گفـت: متاسفانه تا یک ماه قبل آورد تالاب بین المللی گاوخونی ۱۳۰ لیتر بر ثانیه پساب بود و این در حالی است که حتی پیگیری‌های حفاظت محیط زیست برای تخصیص چند میلیون متر مکعب پساب نیز تاکنون بی نتیجه مانده و محقق نشده است، سهم تالاب گاوخونی از رهاسازی ۲۰ روزه زاینده رود ؛ ته مانده آب" بود.

کشف و ضبط ۵ قطعه هوبره در زیرکوه

با همت و تلاش ماموران پاسگاه انتظامی آهنگران و با همیاری دوستداران محیط زیست، یک شکارچی متخلف با هویت معلوم  که اقدام به شکارو نگهداری پنج  قطعه هوبره در منزل شخص اش کرده بود، در شهرستان زیرکوه دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شد.

حیات دوباره تالاب جازموریان

تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر جان دوباره گرفت و تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب فرود آمدند.

تالاب جازموریان، که در پی خشکسالی های اخیر بعنوان کانون گرد و غبار جنوب شرق کشور محسوب می‌شد و تأثیر نامطلوبی روی پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه گذاشته بود، دوباره حیات تازه گرفت و میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر از قبیل کاکایی، اگرت و ...شد. تالاب جازموریان، به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان است.

نجات ماهی‌های گرفتار در ماندآب‌های زاینده رود

قدرت الله علیپور، سرپرست نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در پی مکاتبات چند روزه اداره کل حفاظت محیط زیست استان با مسئولان شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، این سازمان برای جمع‌آوری و انتقال ماهی‌های گرفتار در ماندآب‌های بستر رودخانه اعلام همکاری کرده است.در نتیجه رایزنی‌ها شرکت آب منطقه‌ای تجهیزات مورد نیاز از جمله خودرو مجهز به کپسول اکسیژن و تانکر آب را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: بر همین اساس روز شنبه ۱۸ اسفندماه با همکاری شرکت آب منطقه‌ای ماهی‌ها از ماندآبها و آبگیرهای بستر رودخانه جمع آوری و به سد منتقل خواهند شد. از همیاری اعضای سمن‌ها و دوستداران محیط زیست برای جمع آوری و نجات ماهی‌ها استقبال می‌کنیم.

برخورد جدی محیط زیست با متخلفان خرید و فروش گونه‌های حیات وحش

سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در نامه‌ای به مدیران استان‌ها از آن‌ها خواست تا با اقدامات پیشگیرانه از وقوع این تخلفات پیشگیری کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: نظر به در پیش بودن ایام پایانی سال و تجارب سنوات گذشته مبنی بر افزایش خرید و فروش برخی گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض نظیر سمندر لرستانی ،لاله واژگون و مار آبی ،لاک پشت و توسط برخی افراد فرصت طلب در سطح معابر ، بازارهای روز، ترمینال‌ها و...شایسته است برای افزایش سطح آگاهی عموم شهروندان و پیشگیری از وقوع این گونه تخلفات اقدامات لازم را معمول دارند. یگان حفاظت محیط زیست همانند گذشته در برخورد با متخلفان، برخورد قاطع و قانونی خواهد داشت

محیط ‌بان خوزستانی بر اثر ایست قلبی درگذشت

 مرحوم سید ناصر موسوی نژاد از محیط بانان منطقه حفاظت شده میشداغ و از نیروهای قراردادی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در سن ۳۹ سالگی بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت ، پیکر این محیط بان با حضور مدیر کل،پرسنل محیط زیست ،مسئولان و هم استانی‌های خوزستانی تشییع و به خاک سپرده شد

حیات زیر آب، برای مردم و سیاره

روز جهانی حیات وحش در سال ۲۰۱۹ "زندگی زیر آب؛ برای مردم و سیاره" نامگذاری شد که با ۱۴ هدف توسعه پایدار سازمان ملل  مطابقت دارد، روز جهانی حیات وحش روزی برای گرامیداشت و بالا بردن آگاهی عمومی در مورد حیوانات و گیاهان وحشی جهان است. روز جهانی حیات وحش اکنون مهمترین رویداد جهانی سالانه اختصاص داده شده به حیات وحش استروز جهانی حیات وحش در سال ۲۰۱۹ تحت عنوان "زندگی زیر آب: برای مردم و سیاره" جشن گرفته می‌شود،

لک لک‌ها  در تالاب‌های مهاباد می‌مانند

فاروق سخنور رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در یک اتفاق کم سابقه طی زمستان امسال، ده‌ها کلنی از لک لک‌های مهاجر به تعداد بیش از ۱۵۰ قطعه در تالاب‌های این شهرستان ماندگار شده‌اند. به خاطر شرایط آب و هوایی، امنیت موجود در تالاب‌ها و شرایط مطلوب برای ماندگاری لک لک‌ها، امسال شمار زیادی از آنها در فصل پاییز که مهاجرت لک لک‌ها به مناطق جنوبی آغاز می‌شود، کوچ نکرده و در تالاب‌ها و حاشیه شهر مهاباد ماندگار شده‌اند.

سخنور از تلاش‌های برخی از دوستداران محیط زیست در زمینه لانه سازی و ایجاد محیط‌های امن برای لک لک‌ها در حاشیه روستاهای این شهرستان قدردانی کرد.

وضعیت وخیم دریاچه نمک قم

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: نگرانی‌های زیست محیطی پیرامون دریاچه نمک همچنان وجود دارد و متأسفانه وضعیت این اکوسیستم ارزشمند نسبت به گذشته وخیم‌تر شده است. مسئولان امر باید نگاه ویژه‌ای به دریاچه نمک داشته باشند و دور از چشم بودن این دریاچه، باعث فراموشی آن نشود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با حدس و گمان و ادعاهای کارشناسی نشده با اکوسیستم شکننده دریاچه نمک رفتار کنیم، گفت: در صورت بروز تخریب زیست محیطی در دریاچه نمک، خسارات آن پایدار و جبران ناپذیر خواهد بود و گرد و غبار ناشی از آن پایتخت و مرکز کشور را فراخواهد گرفت. لازم است کارگروه ویژه «احیای دریاچه نمک» در سطح ملی و استانی تشکیل شود.

کد خبر 369641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.