ازدواج یک قرارداد است/ درگیر رمان‌ها نشوید

یک مشاور خانواده گفت: ازدواج یک قرارداد است و حتی اگر زمانی هم فرد در ازدواج اول شکست خورده و بعد از مدتی به ازدواج دوم منجر شود، می‌تواند با یک انتخاب آگاهانه به خوشبختی دست پیدا کند.

سمیه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وجود باورهای اشتباه در ازدواج اظهارکرد: ازدواج یکی ازمهم ترین مراحل زندگی است و شاید همه انسان‌ها به نحوی آن را تجربه کنند و به واسطه آن بتوانند مسیرآینده خودشان را رقم بزنند. اما ازدواج از نگاه متخصصان یک ارتباط قراردادی است که بین دو انسان غیر همجنس به منظور رفع نیازهای عاطفی، اجتماعی و جنسی برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخاب همسرکار ساده‌ای نیست، افزود: این انتخاب هم بر روی زندگی خود شخص و هم در زندگی نسل‌های آینده مؤثر است، فرزندان هم به واسطه انتخاب‌هایی که والدین انجام می‌دهند، تحت الشعاع قرار می‌گیرند و این انتخاب‌ها درجامعه ای که افراد در آن زندگی می‌کنند نیز مؤثر است.

دکترای روانشناسی معتقد است که باید جوانان با قسمت‌های سخت ازدواج بیشتر آشنا باشند و سعی کنند که خطا نکرده و از انجام اشتباه در انتخاب همسر و ازدواج پرهیز کنند. گاهی اوقات انتخاب‌ها برای یک ازدواج آگاهانه و کافی نیست و می‌طلبد که شخص شناخت بیشتری از طرف مقابل داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه امروزه تلفن همراه و فضای مجازی ابزاری برای شناخت افراد از یکدیگر شده است، ادامه داد: این ابزارها نمی‌تواند وسیله کافی برای شناخت طرف مقابل برای ازدواج باشد. برای شناخت انسان‌ها و انتخاب شریک زندگی به طور یقین به موارد بیشتری نیاز است و نمی‌توان پایه‌های زندگی را بر مبنای شناخت از طریق ابزارهای ارتباطی ساخت.

کریمی با تاکید به اینکه ریشه بسیاری از انتخاب‌های اشتباه و تعارضاتی که در زندگی ایجاد می‌شود همان باورهای غلط و ناکارآمدی است که ممکن است در حوزه ازدواج وجود داشته باشد، گفت: نحوه شکل‌گیری این باورها به این صورت است که باورهای همه انسان‌ها از سال‌های اول زندگی در خانواده شکل می‌گیرد و این باورها می‌تواند باورهای منطقی یا باورهای غیر منطقی باشند.

این مشاورخانواده معتقد است که به طور کلی این نوع باورها از تجربه‌های اطرافیان وخواندن کتاب‌ها، رمان‌ها ، داستان‌ها و دیدن فیلم‌ها و روابط دوستانه وعاشقانه انسان‌های محیط اطراف در ذهن اشخاص شکل می‌گیرد. با خواندن کتاب‌ها و رمان‌ها باورهای افسانه‌ای در حوزه ازدواج در ذهن شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پیدا کردن شخص بی عیب و نقص از دیگر باورهای غلط در انتخاب همسر است، گفت: این باور بیشتر از کمال‌گرایی افراد بر می‌آید و پیوندی با ناامنی و ترس‌هایی که در وجود افراد بوده، دارد.

کریمی ادامه داد: پیدا کردن فردی بی عیب و نقص فرصت‌ها را برای یک ازدواج همراه با احساس خوشبختی از بین می‌برد، از سویی باید آگاه بود که در این دنیا نمی‌توان یک انسان بی عیب و نقص را پیدا کرد و چه بسا خود افراد هم عیب‌ها و نقص‌هایی را در وجودشان داشته باشند.

وی با تاکید به اینکه ازدواج یکی از راه‌های رسیدن به خوشبختی و سعادت است، گفت: گاهی اوقات اشخاص بر این باورند ازدواج تنها راه خوشبختی و سعادت آنها است، باید دانست که یکی از راه‌های رسیدن به خوشبختی و سعادت ازدواج است. اگر فرد این باور را داشته باشد برای موفقیت و رسیدن به احساس خوشبختی هم تلاش می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه اگر افراد خوشبختی خودشان را وابسته به وجود فرد دیگری ببینند، باور اشتباهی است، افزود: این گروه از اشخاص فکر می‌کنند که حتماً باید یک فرد دیگری حضور داشته باشد و آنها را حمایت کند تا بتوانند آدم موفقی باشند.

وی با اشاره به اینکه رسیدن به بلوغ برای ازدواج ضروری است، اظهار کرد: برای ازدواج باید انسان‌ها به بلوغ فکری، عاطفی، اقتصادی و جنسی برسند، مهم این است که شخص یک انسان سالم و درحال تلاش برای رسیدن به تکامل و رشد باشد.

کریمی با بیان اینکه برای یک بیمار روانی تشکیل خانواده به معنای بهبودی کامل او نیست و این باور اشتباهی است، افزود: باید دانست خانواده به انسان کمک می‌کند که رشد و توسعه یافته و به کمال برسد، اما به معنای درمان بیماری‌های روانی افراد نیست، گاهی اوقات با حمایت خانواده اشخاص می‌توانند گام‌های بهتری را برای درمان بیماری بردارند.

وی با اشاره به اینکه روش‌های آشنایی افراد برای ازدواج مهم نیست، اظهار کرد: نکته حائز اهمیت این است که اشخاص چقدر به شناخت می‌رسند و اگر افراد برای رسیدن به یک شناخت کافی تلاش کنند در این صورت می‌توانند زندگی آگاهانه‌ای را شروع کنند که این اتفاق حرکت خوبی برای یک زندگی موفق خواهد بود.

کریمی خاطرنشان کرد: باور به اینکه ازدواج یک هندوانه دربسته و شانس است، ضریب اطمینان برای یک انتخاب آگاهانه را می‌گیرد و لازم است که برای یک انتخاب آگاهانه وقت کافی گذاشت. باورهای نادرست در ازدواج، افراد را از یک ازدواج آگاهانه دور می‌کند.

وی یادآور شد: برای یک زندگی موفق بهتر است که افراد در این دوره گام‌های اقتصادی و اجتماعی بردارند و باور اینکه تنها یک نیمه گمشده در دنیا دارند را از ذهنشان دور کنند.

این روانشناس تصریح کرد: ازدواج یک قرارداد است و حتی اگر زمانی هم  فرد در ازدواج اول شکست خورده و بعد از مدتی به ازدواج دوم منجر شود، می‌تواند با یک انتخاب آگاهانه به خوشبختی دست پیدا کند.

کد خبر 369633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.