۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
سنت سبز

صبح امروز مراسم روز درختکاری با شعار هر نهال، یک امید با حضور مدیران شهر، اعضای شورا و جمعی از شهروندان اصفهانی در اراضی پروژه مرکز همایش‌های بین المللی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مراسم روز درختکاری ۲۷ نهال سرو به یاد ۲۷ شهید سرو قامت حادثه تروریستی زاهدان کاشته شد؛ با توجه به اینکه در سال‌جاری بیشترین عرصه فضای سبز به مساحت ۱۲ هکتار در پروژه سالن همایش‌های بین‌المللی اصفهان انجام شده، اراضی این پروژه برای روز درختکاری انتخاب شد تا به عنوان نقطه جاذب گردشگری شرق با کاشت نهال‌های سرو و زیتون فضای سبز آن تکمیل شود.

درختان را به چهارباغ بازگرداندیم

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم صبح امروز(چهارشنبه) اظهار کرد: روز درختکاری یک سنت دیرینه است که نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها و در همه قاره‌های جهان وجود دارد؛ در کشور ما نیز ۱۵ اسفندماه به مناسبت احترام به درخت و با هدف تدوام بهتر حیات انسان به عنوان روز درختکاری انتخاب شده و این نام‌گذاری نشان می‌دهد که درختان برای بشریت اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه درخت بخشی از حیات انسان را تأمین می‌کند و به همین دلیل سال گذشته و امسال با نگاه ویژه‌ای به این موضوع ورود پیدا کردیم، تأکید کرد: تشخیص شرایط اقلیمی اصفهان و درک مشکل آب در حوزه فضای سبز و درختکاری امر مهمی است؛ اینکه چه درخت و چه گونه‌ای بکاریم، گونههای مقاوم به کم آبی را مورد تأکید قرار دهیم و آن ها را انتخاب کنیم، نوعی خدمت به آیندگان است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه همواره در اجرای پروژه‌های فضای سبز  بر استفاده از گیاهان مقاوم در برابر بی‌آبی تاکید داشته ایم، اظهار کرد: امسال تمام درختچه‌ها و گیاهانی که برای کاشت توسط مردم، توزیع شده از نوع نهال‌های مقاوم به بی‌آبی انتخاب شده است؛ ما نمی‌توانیم درختی بکاریم که در آینده به دلیل کم آبی نابود شود.

نوروزی با بیان اینکه روزدرختکاری بر همه شهروندان مبارک باشد، ابراز امیدواری کرد: در این روز هر شهروند بتواند درختی را بر زمین بنشاند و از آن حفاظت کند تا آیندگان از زیبایی طبیعت و اکسیژن آن استفاده کنند؛ خوشبختانه تمام اقدامات حوزه فضای سبز در تیم جدید مدیریت شهری علمی و کارشناسی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در محوطه پروژه مرکز همایش‌های بین المللی بیش از ۷۰ هکتار فضای سبز ایجاد خواهد شد، گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هکتار فضای سبز پروژه اجرا شده است؛ خوشبختانه با تلاش سازمان پارکها و فضای سبز و شهرداری منطقه شش طی هشت ماه گذشته توجه ویژه ای به این پروژه شده است؛ تاکنون این امکان فراهم شده تا ۴۰ میلیارد تومان از بدهی‌های سالن همایش‌ها به پیمانکاران که مطالباتی از دوره‌های قبل داشتند، پرداخت شود.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: با اختصاص بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و شرایط اقتصادی اراده ما را مختل نکند و روال انجام امور در مسیر فعلی ادامه یابد، سال آینده در چنین روزهایی شاهد حضور مقامات عالی رتبه کشور در محل پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان و افتتاح آن باشیم.

نوروزی با بیان اینکه نمونه اقدامات انجام شده در پروژه مرکز همایش‌های بین المللی بسیار منحصر به فرد است، گفت: ای کاش همه مدیران در زمان مسئولیت خود به موقع، دقیق و حساب شده عمل کنند تا آنچه قرار است سال آینده اجرایی شود به ۱۰ سال دیگر موکول نشود؛ اگر در پروژه مرکز همایش‌های بین المللی فعالیت‌ها به موقع انجام شده بود مجبور نبودیم برای رفع مشکلات آن با هزاران چالش مواجه شویم و مدیریت شهری اصفهان امروز متمرکز شود تا گره زده شده را باز کند.

وی با تأکید بر اینکه برای حمایت از شهروندان و ارتقاء سطح شهر اصفهان در عرصه خدماترسانی باید تلاشی مضاعف انجام شود، گفت: با تلاش روز افزون می‌توان شاهد بود آنچه بر زمین مانده و نیاز به تکمیل دارد به اتمام برسد و در عین حال پروژه‌های جدید رقم بخورد؛ امروز حوزه عمرانی شهرداری، عملیات‌های متعددی را در شهر آغاز کرده و اگر کسی بخواهد ببیند، مصداق‌های آن به راحتی قابل رویت است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه حلقه حفاظتی شهر امروز دچار تحول بزرگی شده است، افزود: در این شرایط سخت اقتصادی شرکت عمران که نیروهای بیکار و هزاران مشکل دیگر داشت، نیروها را برای انجام عملیات‌های متعدد مشغول فعالیت کرده است؛ امیدواریم آرمان‌های مدیران و اعضای شورای شهر یکی یکی تحقق پیدا کند چرا که تحقق این آرمان ها به معنای تحقق حقوق شهروندی است.

نوروزی ابراز امیدواری کرد: روز درختکاری روز منشأ حیات جدید، تنفس بهتر برای همه انسان‌ها و روز احساس مسئولیت بشر برای حفظ درختان و توسعه شهر باشد.

وی ادامه داد: بعد از این مراسم همه باهم به چهارباغ می رویم تا آخرین درخت چندین ساله چنار را در جایی بکاریم که درختان آن قبلاً برای مترو از بین رفته بود؛ البته درختان چنار چندساله کاشته شده و تنها یکی از آن ها باقی مانده که با حضور مردم اصفهان کاشته خواهد شد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در سال جاری برای انجام اقدامات عمرانی هر درخت کهنسال یا درختچه‌ای که در مسیر اجرای آن ها وجود داشت، با تدبیر و هزینه به مکان‌های دیگری که نیاز به درخت داشت، منتقل شد؛ سیاست مدیریت شهری این است که هیچ درختی قطع نشود و چنانچه در مسیر اجرای پروژه ها قرار داشت، درختان جابه جا شوند، خوشبختانه این مهم در یکسال گذشته به خوبی اتفاق افتاد.

حفظ فضای سبز به معنای حفظ برند شهری است

علیرضا نصر اصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم اظهار کرد: تلاش مدیریت شهری اصفهان، حفظ فضای سبز شهر اصفهان و صیانت از درختان است.

وی افزود: امیدوارم آنچه در بودجه سال آینده به پیشنهاد شهرداری اصفهان و مساعدت اعضای شورای شهر در ردیف‌های بودجه ۹۸ نقش بسته، محقق شود و روز به روز شاهد سبزینگی و نشاط هرچه بیشتر در شهر اصفهان باشیم.

نایب رییس شورا اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: امیدواریم با اتفاقات خوبی که در بحث آب در سال جاری رخ داد، برای سال آینده به منظور تأمین آب دل نگرانی نداشته باشیم، البته همچنان باید در مصرف آب صرفه جویی و با استفاده از تکنولوژی، شرایطی فراهم کنیم که اصفهان در این زمینه نیز پیشتاز باشد.

وی با بیان اینکه از پنج هزارهکتار فضای سبز شهر اصفهان، سه هزار و ۷۰۰ هکتار در اختیار شهرداری اصفهان است، گفت: این عدد یک عدد قابل توجه است، از این رو در بودجه سال آینده ۱۳۰ میلیارد تومان برای فضای سبز شهر و نگهداری از آن اختصاص یافته است.

به ازای هر شهروند اصفهانی، دو اصله درخت وجود دارد

حسین امیری، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: یکی از سیاست‌های مدیریت شهری حفظ و نگه داری مناسب فضای سبز شهر اصفهان به ویژه حفظ سرانه فضای سبز متناسب با رشد جمعیت شهر است.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان پنج هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که سه هزار و ۷۰۰ هکتار آن در اختیار شهرداری است، افزود: برای نگه‌داری از سه هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری ۵۵ میلیون مترمکعب آب نیاز است که با توجه به شرایط بارندگی در مناطق ۱۵ گانه شهر با حداقل‌ها و استفاده از روش آبیاری‌های قطره ای و تکنولوژی های جدید در سال گذشته آبیاری فضای سبز را با ۳۵ میلیون مترمکعب انجام و برای حفظ آنها تلاش کردیم.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان ابراز امیدواری کرد: با بارش‌های خوبی که در سال جاری شاهد بودیم، سال ۹۸ برای آبیاری فضای سبز شهر مشکلات کمتری وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان سه میلیون و ۷۰۰ هزار اصله درخت وجود دارد که هویت تاریخی، سند مهم و فیلتر هوای شهر به شمار می رود، که برای حفظ آن باید تلاش کنیم، گفت: در شهر اصفهان به ازای هر شهروند دو اصله درخت وجود دارد که باید علاوه بر حفظ آنها برای توسعه فضای سبز نیز تلاش کنیم تا آیندگان نیز زندگی مناسبی داشته باشند.

امیری وجود فضای سبز را برای تمام شهرها با توجه به آلودگی هوا ضروری دانست و افزود: در سال جاری قرار بود ۱۰۰ هزار اصله درخت توسط شهرداری اصفهان کاشته شود که تاکنون ۷۰ هزار اصله آن کاشت شده است؛ در محوطه پروژه سالن اجلاس یعنی ۵۰ درصد از فضای ۷۰ هکتاری پروژه، به فضای سبز اختصاص داده شده که ۵۰ درصد عملیات آن توسط منطقه شش شهرداری و سازمان پارک ها و فضای سبز آماده شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به خانه تکانی شهر در آستانه سال جدید گفت: کم کم به پایان سال ۹۷ نزدیک می‌شویم و همه مشغول خانه تکانی هستند که از شهروندان انتظار داریم شهرداری اصفهان را در نظافت و آراستگی شهر همراهی کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اقداماتی همچون زیباسازی مبلمان شهر، المان ها، گلکاری و زیباسازی فضاهای شهری در حال انجام است تا روزهای پایانی سال به اتمام رسیده و آماده پذیرایی از مسافران نوروزی باشیم.

درصدد جبران نازیبایی‌ها هستیم

 فروغ مرتضایی نژاد، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان همچنین در این مراسم اظهار کرد: هفته درختکاری بهانه‌ای برای توجه به فضای سبز و محیط زیست است؛ در واقع این هفته بهانه ای است تا دور هم جمع شویم و به درختان ادای احترام کنیم.

وی ادامه داد: طی یکسال اخیر نه تنها درختی در شهر قطع نشد، بلکه درختان آسیب دیده و در مسیر اجرای پروژه‌های عمرانی به مکان های مناسب دیگر انتقال داده شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: ما نباید هر بلایی بر سر درختان بیاوریم و نیاز اولیه آن‌ها که آب است را تأمین نکنیم، اما انتظار تأمین اکسیژن داشته باشیم.

مرتضایی نژاد با اشاره به دلیل انتخاب محوطه پروژه سالن همایش های بین المللی اصفهان برای اجرای برنامه روز درختکاری تصریح کرد: در سال جاری بیشترین عرصه فضای سبز در این پروژه انجام شده است به همین منظور این اراضی برای کاشت درخت انتخاب شد؛ جابه جایی درختان در سال ۹۷ انجام و بسیاری از درختان در مسیر اجرای پروژه های عمرانی به نقاط مناسب دیگر و پروژه هایی همچون پردیس هنر انتقال داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این دوره بیشتر درصدد جبران نازیبایی‌ها بوده است، گفت: در سال ۹۷ گسترش زیادی در عرصه فضای سبز نداشتیم، اما نازیبایی‌هایی که به واسطه پروژه مترو انجام و درختانی که در مسیر آن قطع شده بود را جبران کرده و درختان سرو را در چهارباغ می کاریم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: با نگاه درست به درختان و نهادینه کردن فرهنگ درختکاری و همچنین آشنا کردن تمام شهروندان با اهمیت وجودی درختان، فضایی مناسب را برای زندگی شهروندان فراهم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در هفته درختکاری بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی و تفریحی در سطح مناطق ۱۵ گانه اصفهان برگزار می‌شود، گفت: به واسطه اجرای این برنامه‌ها باید از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 369614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.