دیدار فراکسیون امید با سید اصلاحات/ راز سکوت دولت

دیدار فراکسیون امید با سید اصلاحات، مقدمه چینی برای استیضاح ترامپ، راز سکوت دولت و توییت های جنجالی معاون اول رییس جمهور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز چهار شنبه-۱۵ اسفندماه- است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور دیروز و در شرایطی که دولت با سیل تهمت‌ها، شایعات و خبرسازی‌ها روبه‌روست و انتظار می‌رود پاسخ‌های صریح نسبت به آنها داده شود، در صفحه توییتر خود نوشت که به خاطر مصالح کشور و مردم فعلاً سکوت می‌کنیم. در متن این توییت آمده است: «همه حرف‌هایی که علیه دولت زده می‌شود را می‌توان ظرف ٥ دقیقه جواب داد. وقتی زمان آن برسد، حتماً جواب خواهیم داد، اما الان شرایط کشور به گونه‌ای است که هیچ موضوعی و هیچ دغدغه‌ای مهم‌تر از اداره کشور و رفع مشکلات زندگی مردم نیست. به همین دلیل ما به خاطر مردم و کشورمان باید برخی از ادعاها را تحمل کنیم.»

روزنامه ایران صفحه نخست خود را به سکوت دولت در مواجه با  سیل تهمت‌ها، شایعات اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«راز سکوت دولت» روزنامه ایران در ادامه افزود: در این چارچوب است که باید پرسید این همنوایی داخلی با خارجی‌ها علیه دولت آب به آسیاب کدام منفعت و مصلحت ملی می‌ریزد؟ ...بی اعتبار کردن دولت، شبهه آفرینی علیه رأی و انتخاب مردم و سنگ‌اندازی در راه لوایح و برنامه‌های کابینه در میانه میدان جنگ اقتصادی و مشکلات غیر قابل انکار فعلی قرار است کدام امید را به جمع ایرانیان تزریق کند؟ و مهمتر اینکه موفقیت مخالفان در ناامید کردن مردم از دولت و اثبات پشیمانی آنها از رأی به روحانی چه فرجام خوشایندی برای مخالفان و کشور خواهد داشت؟... خوب است مخالفان دولت اگر دل در گرو ایران اسلامی دارند به این هشدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه توجه کنند که حالا دیگر نه دولت روحانی و این جناح یا آن جناح بلکه «کلیت ایران» هدف بدخواهان و دشمنان است.

 روزنامه آرمان امروز  صفحه نخست خود به انتقاد از  مخالفان دولت اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«در برابر دلواپسان کوتاه نیایید» آرمان امروز در ادامه افزود: هدف که تخریب باشد زمان، مکان و شخص فرقی نمی‌کند و فقط باید به هدف فکر کرد. حال دولت اصلاحات و ایجاد هر ۹روز یک بحران باشد یا دولت روحانی و هر روز یک بحران. مهم این است که دلواپسان مصمم شده‌اند تا اجازه ندهند دولت روحانی به پایان برسد. لذا هر روز یک صدا از این جریان در تخریب دولت بلند می‌شود.

اختلافات میان دولت و مجلس بر سر افزایش حقوق کارمندان به صفحه نخست روزنامه ابتکار رسید که در گزارش یک امروز خود به بررسی تصمیم مجلس برای افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«فراموشی کارگران در معادله افزایش حقوق» روزنامه ابتکار در ادامه به گفت و گو با نمایندگان مجلس نشست. شهاب‌الدین بیمقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور هم در گفت‌وگو با «ابتکار» به پرسشی دیگر درباره حقوق کارمندان و کارگران در سال ۹۸ پاسخ داد. این نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به این پرسش که «چرا رقم ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق در سال ۹۸ فقط برای کارمندان و بازنشستگان دولت در مجلس لحاظ شد، در حالی که این گروه بخش کوچکی از جامعه را تشکیل می‏دهند»، بیان کرد: «بودجه عمومی برای کارمندان و بازنشستگان دولت است و درباره حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی شورای عالی کار متشکل از نماینده کارفرمایان، نماینده کارگران و نماینده دولت تصمیم‌گیری می‌کنند و تصمیم آن شورا متاثر از تصمیم مجلس است.» او همچنین ادامه داد: «مجلس در این موقعیت می‌خواست از کارمندانی که حقوق کمتری می‌گیرند حمایت کند به همین دلیل افزایش۴۰۰ هزار تومانی را برای همه کارمندانی که حقوق پایین می‌گیرند اعمال کرد و علاوه بر آن ۱۰ درصد مدنظر دولت هم به نسبت شامل حقوق‌های پایین کارمندان دولت می‌شود.»

 روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به بررسی شرایط پر التهاب اقتصادی کشور پرداخت و در ادامه بحران‌های اقتصادی را بهترین فرصت برای شناسایی تضاد منافع پنهان در روندهای موجود و برهم زدن تعادل‌های منحوس نهادینه‌شده در اقتصاد دانست در تیتر یک خود نوشت:«وقت طلایی خروج از بحران» دنیای اقتصاد در ادامه افزود: آیا وضعیت بد اقتصادی بهانه خوبی برای کنار گذاشتن اصلاحات اقتصادی است؟ تجربه نشان داده است که در شرایط پرالتهاب اقتصادی سیاست‌گذاران دچار نوعی محافظه‌کاری می‌شوند که آنها را متقاعد به کنار گذاشتن اقدامات اصلاحی تا شرایط فروکش کردن نشانه‌های بحران می‌کند. این در حالی است که نتایج پژوهش‌های علمی و ورق زدن داستان اصلاحات در اقتصادهای در معرض بحران نشان می‌دهد که «بحرانی بودن شرایط» نه‌تنها دلیل خوبی برای کنار گذاشتن الزامات اصلاحی نیست، بلکه شرایط بحرانی فرصت‌هایی را به همراه دارد که می‌تواند شرایط پرالتهاب را به بهترین فصل برای کاشتن بذر اصلاح در اقتصاد تبدیل کند. تجربه کشورهایی مانند ترکیه، بنگلادش، تانزانیا و شیلی نشان می‌دهد که بحران‌های اقتصادی که معمولا با نرخ‌های بالای تورم همراهند، بهترین فرصت برای شناسایی تضاد منافع پنهان در روندهای موجود و برهم زدن تعادل‌های منحوس نهادینه‌شده در اقتصاد است. افزون بر این تجربه کشورهای یادشده نشان می‌دهد که برخلاف تصور سیاست‌گذاران، اتخاذ تصمیم‌های درست در شرایط بحرانی نه‌تنها حاوی قوه فرساینده سرمایه اجتماعی نیست، بلکه اجرای سیاست‌های درست از سوی سیاست‌گذاران در چنین شرایطی منجر به افزایش اعتماد عمومی نسبت به توان مدیریتی و ایجاد اطمینان نسبت به کنترل بحران خواهد شد.
 

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به توییت های جنجالی روزگذشته اسحاق جهانگیری اختصاص داد به بررسی واکنش‌های کاربران علیه او و دولت تدبیر امید پرداخت. این روزنامه در ادامه  به نقل از اسحاق جهانگیری در تیتر یک خود نوشت:«٥ دقیقه‌ای جواب همه را می‌دهم» روزنامه جوان در ادامه مدعی شد: رؤسای دولت‌های یازدهم و دوازدهم – خالقان برجام سوخته و اقتصاد آویخته – نه در پنج دقیقه که در ۵‌ میلیون دقیقه هم قادر نخواهند بود حتی به یکی از این انتقادها که برجام یا اقتصاد باشد، جواب بدهند و اصولاً مردم پاسخ خود را در حوزه‌های اقتصاد و تعامل با آمریکا و اروپا و «آنچنان رونق اقتصادی که ایجاد می‌کنند» و «اعتباری که به پاسپورت ایرانی می‌دهند» و «لغو بالمرّه تحریم‌ها» قبلاً گرفته‌اند و زحمت آقای معاون اول را کم کرده‌اند دیروز همزمان با توئیت مشعشع جهانگیری، هجمه بی‌سابقه‌ای علیه او در فضای مجازی شکل گرفت. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به کنایه نوشتند که جهانگیری به خوبی از عهده پاسخ پنج دقیقه‌ای به منتقدان برمی‌آید، زیرا او پیش از این در زمانی کمتر از این، عملیاتی محیرالعقول انجام داد و با اعلام «دلار فقط ۴۲۰۰ تومان و هرچه غیر از آن قاچاق است» موجبات ایجاد رانت ۱۸ میلیارد دلاری را برای سودجویان فراهم کرد و کسی که در یک دقیقه بتواند ۱۸ میلیارد دلار رانت ایجاد کند، چطور نتواند در پنج دقیقه جواب منتقدان را بدهد؟!
 

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به درگیری های بین ترامپ و دموکرات های مجلس نمایندگان اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«ورود به فاز استیضاح ترامپ» روزنامه خراسان در ادامه افزود:تا پیش از انتخابات کنگره تنها امید دموکرات ها برای به چالش کشیدن دولت جمهوری خواه به ریاست دونالد ترامپ بود. حالا با گذشت دوماه از آغاز به کار کنگره صد و شانزدهم، دموکرات ها که توانسته اند اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کنند، پروژه به چالش کشیدن و تحت فشار قرار دادن دونالد ترامپ را در کمیته های مختلف آغاز کرده اند. دموکرات ها حالا تیغ جراحی به دست، نور را روی عملکرد دوسال و اندی ماه ترامپ انداختند و با کالبدشکافی، دنبال سرنخ می گردند. طی دو روز گذشته ابتدا کمیته قضایی، از آغاز تحقیقات خود خبر داد و پس از آن سه کمیته دیگر بررسی جزئیات دیدار پوتین-ترامپ در هلسینکی را اولویت خود اعلام کردند.

روزنامه کیهان نیز صفحه نخست خود را به دیدار نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با رهبر اصلاحات اختصاص داد و سید محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران را یکی از شخصیت های اصلی درفتنه ۸۸ معرفی کرد و با انتقاد از این دیدار در تیتر یک خود نوشت:«دورهمی عاملان گرانی/ تَکرارچی‌ها چه خواب تازه‌ای دیده‌اند؟» روزنامه کیهان در ادامه افزود: تعدادی از اعضای فراکسیون امید مجلس روز دوشنبه به دیدار رییس‌دولت اصلاحات رفتند؛ شخصیتی که در فتنه ۸۸ نقش اساسی ایفا کرده و از سوی دیگر و در سایه لطف جمهوری اسلامی با آزادی به ایفای نقش پرداخته و از مسببان وضعیت کنونی کشور است. نمایندگان عضو فراکسیون امید خود را مدیون خاتمی می‌دانند نه مردم و از این رو وقت و بی‌وقت بدون آنکه به فکر مشکلات اقتصادی مردم باشند در نزدیکی انتخابات سال آینده به فکر یک «تکرار» دیگر می‌افتند بی‌آنکه بیندیشند وضعیت کنونی اقتصادی کشور حاصل عملکرد آنان در مجلس و دولت است و اصلاح‌طلبان هر کاری کنند نمی‌توانند حساب خود را از دولت و وضعیت کنونی جدا سازند.

 روزنامه مردم سالاری صفحه نخست خود را به تلاش‌های کرملین در دمشق برای منافع حداکثری خود اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«بازی چند پهلوی روسیه در سوریه» روزنامه مردم سالاری در ادامه افزود:حجم نفوذ ایران در سوریه بسیار بالاست، هزینه‌ای که برای سرمایه‌گذاری سیاسی و نظامی و ایدئولوژیک در سوریه کرده سنگین است. نیروهایی که به تقاضای ایران وارد سوریه شده اند شامل نیروهای حزب‌الله و گروه‌های شیعی عراقی می‌شوند. پیمان استراتژیک میان مسکو و تهران در سوریه گویا حال و روز خوبی ندارد. روسیه دیگر به نیروهای نظامی وفادار به ایران برای مبارزه در کنار نیروهای حکومت سوریه احساس نیاز نمی‌کند و نفوذ ایران در میان ارتش و نظامیان سوریه و اداره‌های تصمیم‌گیر در این کشور و توافقات اقتصادی ایران و سوریه باعث نگرانی شدید مسکو شده است. روسیه می‌خواهد به تنهایی در سوریه حضور داشته باشد و خودش اولین تصمیم گیرنده در این کشور باشد.

روزنامه همدلی  در صفحه نخست امروز خود برای بررسی شروط سه‌گانه «ترامپی ـ صهیونیستی» برای بازگشت آمریکا به برجام به گفت و گو با فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایران نشست و در تیتر یک خود نوشت:«شرط‌های بی برنده» مجلسی در ادامه در مورد سیاست اسرائیل در این میان گفت: « اسرائیل یک حالت متضادی دارد، از طرفی علاقه‌مند است که این سیاست‌های تند نسبت به اسرائیل ادامه پیدا کند، یعنی از این شعارهای تند که تا حالا بهره‌مند بوده، کماکان بهره‌مند باشد و از طرفی نگران است که با قدرت گرفتن جناح مقاومت در مقابل خود ناگهان در موضع ضعیف قرار بگیرد».

روزنامه جمهوری اسلامی در صفحه نخست خود در ذیل تیتری با عنوان «اف‌ای‌تی‌اف و مواجهه با موافقانی که امروز مخالف شده‌اند» به بررسی تاریخچه اف ای تی اف پرداخت و در ادامه افزود: برخی ازکارشناسان معطل ماندن لوایح FATF را سیاسی و  در جهت ناکارآمد جلوه دادن دولت روحانی ارزیابی کرده و معتقدند مخالفان امروزی این لوایح در دولت‌های قبلی موافق و پی گیر تصویب آن بوده‌اند.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به عنوان یک سازمان نسبتا نوبنیاد که در عرصه مبارزه با پولشویی و بررسی بازارهای هدف از نظر تامین مالی تروریسم فعالیت می‌کند، در سال‌های اخیر گزارشات فراوانی را در خصوص جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است. این سازمان از سال ۲۰۰۹ میلادی ایران را در لیست کشورهای غیر همکاری‌کننده که باید علیه آنها اقدامات مقابله‌ای انجام شود، قرار داده است که تا کنون نیز پس از گذشت نزدیک به یک دهه این مشکل هنوز برطرف نشده است. 

کد خبر 369578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.