اعتراض به کوچک شدن سفره مردم

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند، اما اعتراض به نحوه توزیع گوشت و تذکر نسبت به افزایش مشکلات معیشتی و کوچکتر شدن سفره های مردم مهمترین فعالیت‌ آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته ای که گذشت طبق تصمیم هیئت رییسه، مجلس تا روز دوشنبه یعنی ۱۳ اسفندماه جلسه علنی داشت و بعد از آن نمایندگان از روز سه شنبه- ۱۴ اسفندماه- برای سرکشی، به حوزه‌های انتخابیه خود رفتند.

چرا بین تهران و شهرستانها تبعیض قائل می شوید؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در تذکر شفاهی در جلسه علنی روز یکشنبه-۱۲ اسفندماه- مجلس با اشاره به مصوبه حقوق و دستمزد مجلس در لایحه بودجه سال آینده گفت: آنچه که مورد غفلت‌ قرار گرفت، بازنشستگان تامین اجتماعی هستند عزیزانی که با مستمری بسیار ناچیزی گذران زندگی می‌کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: چرا باید با چنین تبعیضی روبرو باشیم؟ چرا طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت پرداخت نمی‌شود؟ این عزیزان چطور با ۴۰۰ یا ۸۰۰ هزار یا یک میلیون تومان در ماه زندگی کنند؟ بقیه مردم هم در عسر و حرج زندگی می‌کنند.

دلیگانی همچنین با انتقاد از شیوه توزیع گوشت قرمز در بازار مصرف گفت: چرا ستاد تنظیم بازار دستور می‌دهد گوشت قرمز در تهران توزیع شود، اما هیچ گوشتی به شهرستان‌ها اختصاص نمی‌دهد؟

گویا می‌خواهیم برای دولت هزینه درست کنیم

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه در تذکری شفاهی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حقوق بهمن ماه بازنشستگان فولاد و عیدی آنها پراخت نشده است. مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۹۷ بودجه‌ای برای حقوق بازنشستگان صنعت فولاد مشخص کرده است، اما گویا ما می‌خواهیم برای دولت هزینه درست کنیم. چند روزی است که عزیزان بازنشسته در مقابل استانداری‌ها تجمع می‌کنند. تذکر من این است که هر چه سریع‌تر حقوق بهن ماه، اسفند ماه و عیدی این عزیزان را پرداخت کنید.

نماینده مردم فلاورجان خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: شما قول دادید که آنقدر رفاه ایجاد کنید که مردم احتیاجی به یارانه نداشته باشد. الان بیچارگانی هستند که به نان شب خود محتاج هستند. یارانه پیش کش! حداقل اجازه دهید این نان خالی که در سفره‌های مردم بود به دست مردم برسد.

موسوی لارگانی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و رییس جمهور در مورد کشاورزان استان اصفهان گفت: این کشاورزان خسارت خشکسالی شدیدی را تجربه کرده‌اند. وزارت جهاد از آنها شماره حساب گرفته، اما حاضر نشده است حتی یک ریال به آنها خسارت بدهد. این عزیزان حق خودشان را می‌خواهند.

مجلس در مورد بیانیه گام دوم رهبری حرکتی کند

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه‌ در تذکری گفت‌: مدتی است که بیانیه رهبری تحت عنوان «گام دوم» اعلام شده است و مجلس شورای اسلامی سرگرم بودجه بوده، در حالی  که انتظار می‌رود حرکت و برنامه‌ای در این جهت داشته باشد.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به وی گفت‌: من در مجلس اعلام کرده‌ام که مرکز پژوهش ها موارد لازم را مدون کند و در اختیار کمیسیون‌ها قرار دهد تا کار اجرایی درستی روی آن صورت گیرد.

هنوز قانون تصویب نشده می گویند اجرا نمی کنیم

سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان روز یکشنبه در تذکری پیرامون نامه نوبخت در مورد قابلیت اجرا نداشتن مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش حقوق‌ها گفت: روز گذشته مجلس در جریان بررسی بودجه موضوع افزایش حقوق و مزایا را تصویب کرد تا برای همگان به میزان یکسان حقوق اضافه شود. راهکار مجلس شورای اسلامی متناسب با عدالت بود تا اگر کسی ۲۰ میلیون حقوق می‌گیرد دیگر چهار میلیون به حقوقش اضافه نشود، اما هنوز بحث مجلس شورای اسلامی تمام نشده بود که دولت اعلام کرد که قانون را اجرا نمی‌کند.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر موسوی لارگانی گفت: هر کسی هر حرفی زد اینقدر روی آن حساب باز نکنید مگر می‌تواند قانون را اجرا نکند. بی‌جا کرده‌اند که چنین حرفی می‌زنند وقتی قانون تصویب می‌شود باید اجرا گردد.

حزبی کردن انتخابات مجلس مانع انتخاب مستقیم مردم می‌شود

حجت الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در اخطاری مستند به اصل ۶۲ قانون اساسی با اشاره به ماده پنج طرح اصلاح انتخابات مجلس درباره لیستی شدن انتخابات مجلس گفت: طبق این اصل مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می‌شوند تشکیل می‌شود یعنی واسطه‌ای نیاز ندارد؛ در حالی که جریان احزاب و تشکل‌ها مانع از این است که شخصیت‌های فراجناحی و مورد قبول مردم در انتخابات حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: لیستی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مغایر با اصل ۶۲ قانون اساسی است و احزاب در اینجا مانع انتخاب مستقیم مردم می‌شوند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: بر اساس آنچه که در ماده پنج طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده، مردم می‌توانند یک جا به لیست رای دهند و یا افراد را به صورت جداگانه انتخاب کنند، بنابراین در این صورت هم رای به نمایندگان مستقیم خواهد بود.

تذکر نسبت به تصویب قانون انتخابات

در جلسه علنی روز دوشنبه- ۱۳ اسفندماه- مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر در هنگام بررسی جزییات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی که ناظر بر تعیین سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: رأی گیری برای تغییر قوانین مربوط به انتخابات به دو سوم رأی نمایندگان مجلس نیاز دارد.

وی افزود: در بند ۱۴ سیاست های کلی انتخابات تاکید شده که برای تغییر قوانین مربوط به انتخابات، نیاز به دو سوم رأی نمایندگان مجلس و نه حاضران در جلسه دارد، لذا هر آنچه که ذیل این طرح در مجلس تصویب می شود، باید دو سوم رأی مجلس را کسب کند.

علی لاریجانی، رییس مجلس نیز پاسخ داد: در سیاست های کلی انتخابات عنوان شده که هر زمان قانون جامع انتخابات نوشته و تصویب شود، پس از آن تغییرات مورد نظر نیاز به دو سوم رأی دارد؛ در حالی که هنوز قانون جامع انتخابات تدوین نشده است.

هر روز یک کالا از سفره مردم حذف می‌شود

عباسعلی پوربافرانی، نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی روز دوشنبه -۱۳ اسفندماه- مجلس شورای اسلامی، در تذکری به رییس جمهور اظهار کرد:  قرار بود با تدبیر، امید را در دل مردم زنده کنید. قرار ما نابسامانی در قیمت و توزیع کالا نبود. مردم از وضعیت نابسامان توزیع کالاهای اساسی به ستوه آمده‌اند. مگر می‌شود این همه ارز از  کشور خارج شود، هزینه بدهیم اما به دلیل بی تدبیری، امید مردم خدشه‌دار شود؟ آن هم مردمی که در تمامی عرصه‌ها در صحنه حضور دارند.

وی خاطر نشان کرد: چرا باید هر روز شاهد افزایش بی رویه قیمت‌ها باشیم؟ یک روز مرغ از سفره مردم پر می‌کشد و یک روز دیگر نیز گوشت از سفره مردم خارج می‌شود و یک روز دیگر قند و شکر. هر روز یک کالا از سفره مردم حذف می‌شود. آیا وقت آن نرسیده است که نان خالی و آب آشامیدنی را از سفره مردم حذف کنید؟ رییس جمهور، دولت و مجلس شورای اسلامی فکری به حال مردمی که از این نگرانی به ستوه آمده‌اند کنید.

در رسیدگی به پرونده سکه ثامن دقت کنید

زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه در تذکری به رییس جمهور، گفت: اعتماد مردم بزرگترین ثروت است و در این راستا در رسیدگی به پرونده سکه ثامن باید نهایت دقت صورت بگیرد.

وی افزود: با وجودی که بازنشستگان فولاد در شرایط سخت خدمت کردند امروز هم دغدغه دریافت حقوق و مزایا دارند. مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد باید از محل واگذاری‌ها انجام می‌شد و سازمان خصوصی سازی باید اموال را می‌فروخت، اما کوتاهی شد. وی با اشاره به وضعیت زیست محیطی استان اصفهان و شهرستان مبارکه خواستار توجه جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و  سازمان حفاظت محیط زیست به آلایندگی‌های زیست محیطی صنایع شد.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

یکشنبه-۱۲ اسفندماه

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر، میمه، برخوار به همراه سه نفر دیگر از نمایندگان به وزیر کشور: چرا در مورد سوخت خودروهای سنگین و راهسازی از قبیل کامیون، بولدوزر و درون شهری محدودیت سلیقه اعمال می شود و باعث کاهش فعالیت آن ها شده است.

سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده کاشان، آران بیدگل به رییس جمهور: به چه دلیل پرداخت مزایا و عیدی ایثارگران و جانبازان در سال ۹۷ قطع شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پرداخت نامناسب بسته های حمایتی بسیاری از نیازمندان را از دریافت بسته ها محروم کرده و سیستم پاسخگوی اعلامی جهت رسیدگی به اعتراض اشتباه است.

دوشنبه-۱۳ اسفندماه

سید جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر به رییس جمهور: ضرورت بازنگری فوری و جدی در توزیع گوشت در کشور.

کد خبر 369561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.