طرح "اصفهان۲۰۲۰" نقطه عطف اصلاح مسیر توسعه شهر اصفهان است

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح "اصفهان۲۰۲۰" تحت عنوان "اصفهان شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی" نقطه عطفی برای اصلاح مسیر توسعه شهر اصفهان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت با حضور در برنامه رادیویی صدای شهر به تشریح طرح "اصفهان ۲۰۲۰" پرداخت و اظهار کرد: مطالعات طرح ۲۰۲۰ از سه ماه پیش در راستای استفاده از ظرفیت‌های شهر اصفهان آغاز شده است.

وی افزود: در صدد راهکاری هستیم تا از ظرفیت‌های شهر به نحوی استفاده شود که مسیر توسعه این جهان‌شهر اصلاح و رو به ارتقاء شاخص‌ها پیش رود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امروز نتایج حاصل از انتخاب اشتباه گذشتگان در انتخاب مسیر توسعه که بر پایه صنعت انجام شده، تبعاتی همچون خشکی زاینده رود، آلودگی‌های مختلف زیست‌محیطی در شهر و استان و مهاجرت‌های بی‌رویه را گریبانگیر شهر و شهروندان اصفهان کرده که این مسائل باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مبنای اصلاح مسیر توسعه، استفاده از ظرفیت‌های شهر است، اظهارکرد: مهم‌ترین مزیت شهر اصفهان وجود بناهای تاریخی شهر است که هر کدام به تنهایی می‌تواند جایگزین منابع درآمدی شهر و حتی کشور به شرط مدیریت صحیح باشد.

ملت ادامه داد: به واسطه مزیت‌های شهر اصفهان، طرح "اصفهان۲۰۲۰" تحت عنوان "اصفهان شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی" پیشنهاد شد تا سال ۲۰۲۰ میلادی، سال ورود اصفهان به مسیر گردشگری و احیاء ظرفیت‌های میراثی شهر و نقطه عطفی برای اصلاح مسیر توسعه شهر اصفهان باشد.

وی با بیان اینکه امروز نتایج متناسب با ظرفیت‌های شهر اصفهان در بخش گردشگری را شاهد نیستیم، گفت: تاکنون پنجره واحد مدیریتی برای توسعه گردشگری در شهر اصفهان وجود نداشته تا بتواند تقسیم کار مشخص و نقشه راهی برای ذی نفعان انجام شود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهداف طرح اصفهان ۲۰۲۰، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت صنایع دستی یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح است چرا که از ۳۰۰ رشته صنایع دستی کشور نزدیک به ۲۰۰ صنعت در اصفهان فعال است، همچنین هنرمندان اصفهان خالق ۶۰ رشته بوده‌اند.

وی گفت: اعتقاد دارم در بخش اقتصاد، هنر و صنایع دستی هر چند برخی اقدامات انجام شده، اما منتج به نتایج مطلوب نشده است.

ملت تصریح کرد: اگر طرح "اصفهان ۲۰۲۰" موفق عمل کند اهداف آن به خوبی پیش رود، می‌تواند یکی از فرصت های طلایی برای احیاء ظرفیت های ارزشمند صنایع دستی از بُعد اقتصادی و اشتغال باشد.

وی با بیان اینکه در تهیه صفر تا صد طرح "اصفهان ۲۰۲۰" مشارکت تمام گروه‌های ذی‌نفع، فعالان حوزه گردشگری و هنر وجود داشته است، افزود: در ادامه مسیر برگزاری نشست‌هایی با تمام گروه‌های فعال حوزه گردشگری، هنر، صنایع دستی، میراث ملموس و ناملموس در دستور کار قرار گرفته است تا انتظارات تمام گروه‌ها در این طرح با یک برنامه‌ریزی منسجم و سنجش پذیر محقق شود.

صنایع دستی هدف اصلی طرح "اصفهان ۲۰۲۰"

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: صنایع دستی یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی طرح "اصفهان ۲۰۲۰" است و امیدواریم به واسطه رابطه عمیق گردشگری و صنایع دستی، آینده و افق روشنی را در این بخش شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۶۰۰ معدن، حدود هشت هزار واحد صنعتی فعال و نیمه فعال و بیش از ۱۰ هزار فعال صنفی در اصفهان مشغول فعالیت هستند، گفت: این آمار به ظاهر خوب است، اما در کنار این آمار جایگاه کسب و کار در کشور مطلوب نیست، بنابراین می‌توان گفت از نظر اقتصادی شرایط خوبی نداریم.

ملت ادامه داد: شرایط اصفهان به گونه‌ای است که عمده منابع درآمدی شهر بر دوش عوارض ساختمانی است که تراکم های مازاد بر شهر است و این درآمدهای مُسکن‌وار فضای خوبی برای آینده شهر ایجاد نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: آمار بالای افسردگی، کاهش نشاط اجتماعی مردم اصفهان، آمار بالای نزاع‌های خیابانی در شهر و شرایط بد زیست‌محیطی اصفهان در بخش آب، خاک و هوا باید ما را به سمت اندیشیدن تدبیر متفاوت برای شهر ببرد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای دنیا باعث ایجاد تحول شده است، افزود: طبق آمار، گردشگری صنعت چهارم جهان و تامین کننده ۹ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی بوده و شش درصد از صادرات جهانی متعلق به گردشگری است و ما نیز باید به سمت توسعه ابعاد مختلف گردشگری حرکت کنیم.

وی با اعلام اینکه طبق آمار سالانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی و ۲۵۰ هزار گردشگر خارجی به شهر اصفهان سفر می کنند که هر گردشگر خارجی حدود ۲.۲ روز در اصفهان ماندگاری دارد، گفت: برآورد هزینه‌کرد هر گردشگر خارجی در اصفهان ۴۰۰ دلار یعنی به نرخ روز دلار نزدیک به پنج میلیون تومان است که افزایش هر ۱۰۰۰ نفر گردشگر به معنای پنج میلیارد هزینه بیشتر در شهر است و این مهم به اقتصاد شهر کمک می‌کند.

کد خبر 369552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.