بخش عمده‌ بودجه عمرانی شهر به "مترو" اختصاص یافت/ اجرای ۵۴۷ میلیارد تومان پروژه در شهر

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه ۷۰ درصد بودجه ۹۸ شهرداری اصفهان عمرانی و ۳۰ درصد جاری است، گفت: از بودجه چهار هزار و۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان در سال ۹۸ ، ۲۸۵۰ میلیارد تومان به بودجه عمرانی و مابقی به بخش جاری اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج مظفر ظهر امروز ( سه شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بودجه سال آینده شهرداری اصفهان نسبت به سال ۹۷ در مجموع ۳۷ درصد افزایش یافته است، البته در بخش عمرانی با ۴۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در سال آینده سه اولویت اجرایی در دستور کار معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان قرار دارد، تصریح کرد: قطار شهری بخش عمده‌ای از بودجه عمرانی شهرداری را به خود اختصاص می‌دهد به طوری که در سال ۹۷، ۳۷.۶ درصد بودجه عمرانی به مترو اختصاص یافته و در بودجه سال آینده این رقم به ۴۱.۳ درصد افزایش می‌یابد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: عمده بودجه قطار شهری مربوط به خط دو قطار شهری است که هفته گذشته عملیات حفاری آن آغاز شد و در حال حاضر چند ایستگاه خط دو در حال ساخت است.

وی افزود: پروژه شاخص بعدی که امسال جلسات متعددی برای آن برگزار شد و در سال ۹۷ برای آن ۵۳ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شد، حلقه حفاظتی شهر است که در سال آینده ۱۵۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

مظفر با بیان اینکه اولویت حلقه حفاظتی شهر اصفهان با شمال و مناطق ۱۴، ۱۰ و ۱۵ برای یک دوره سه ساله ۹۷، ۹۸ و ۹۹ است، گفت: قرار است تا پایان سال ۹۹ حلقه حفاظتی شهر از کیلومتر صفر جنب کارخانه قند که توافق آن در حال انجام است تا بلوار فرزانگان به اتمام برسد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در ادامه به معرفی این معاونت پرداخت و گفت: معاونت عمران شهرداری اصفهان یکی از معاونت‌هایی است که متولی انتخاب پیمانکار و نظارت بر حسن اجرای عملیات های عمرانی در سطح شهر است، بر این اساس وقتی مصوبات لازم برای اجرای طرح ها و پروژه ها دریافت شد از طریق فراخوان یا برگزاری مناقصه اقدام به انتخاب پیمانکار کرده و در طول اجرا نظارت عالیه کارگاهی توسط کارکنان عمران انجام می‌شود.

مظفر تصریح کرد: استفاده از مشاوران بخش خصوصی در اجرای پروژه های بزرگ، نقشه برداری، استفاده از فناوری های نوین و برنامه‌هایی برای اداره و نظارت دقیق تر پروژه های عمرانی از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کارکنان ستادی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان ۱۱۰ نفر هستند که در بخش های مختلف از جمله آزمایشگاه مکانیک و خاک و بخش نگه داری پروژه ها فعالیت می کنند افزود: از این تعداد ۲۴ نفر دارای مدرک فوق لیسانس در رشته های ابنیه، عمرانی، تأسیسات برقی و مکانیکی، ۶۰ نفر دارای مدرک لیسانس، ۱۶نفر فوق دبپلم هستند و علاوه بر این کارکنان برای اجرای برخی از پروژه ها از مشاوران نیز استفاده می کنیم و از شرکت ها، متخصصانی را به صورت تأمین نیرو به کار می گیریم.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به پروژه های مهم عمرانی در شهر اظهار کرد: در حوزه عمران شهری سه اولویت در دستور کار قرار گرفته که اولویت نخست پروژه قطار شهری، اولویت دوم، حلقه حفاظتی شهر و اولویت سوم آماده سازی تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی است.

پروژه تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند ۲۰ ماهه تکمیل می‌شود

مظفر با اشاره به پروژه تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه به عنوان یکی از مهم ترین تقاطع های حلقه حفاظتی شهر فروردین سال ۹۸ آغاز و ۲۰ ماهه به اتمام می رسد.

وی به مشخصات این پروژه اشاره و تصریح کرد: مساحت کل پروژه مجموعه پل های تقاطع غیرهمسطح نصف جهان به مساحت ۲۶۰ هزار مترمربع و دارای پنج پل است که یک و نیم کیلومتر از حلقه حفاظتی شهر را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: مساحت آزادسازی لازم برای اجرای این پروژه ۱۷ هکتار است که برای آزادسازی و اجرای آن ۱۰۴۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

پیشرفت ۴۱ درصدی تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید اردستانی اظهار کرد: عملیات احداث پل در این پروژه ها تاکنون  ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و خوشبختانه شش درصد از برنامه جلوتر هستیم.

مظفر افزود: پروژه بعدی اتصال تقاطع اردستانی تا بلوار فرزانگان است که تاکنون ۱۰درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه شش کیلومتر حلقه حفاظتی در منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان قرار دارد، گفت: ادامه ساخت بلوار فرزانگان تاکنون ۴۲ درصد رشد داشته و در مجموع احداث رینگ حفاظتی در منطقه ۱۴ با رشد ۱۰ درصدی مواجه است.

تردد خودروهای سنگین از چهارراه عاشق اصفهانی حذف می‌شود

وی خاطر نشان کرد: تا سه ماهه سوم سال آینده تمام ترافیک خیابان بعثت، نقشینه و چهارراه عاشق اصفهانی حذف و تردد خودروهای سنگین از طریق ادامه بلوار فرزانگان به تقاطع شهید اردستانی هدایت شده و در آنجا به استان های جنوبی و شرقی تقسیم می شود.

افتتاح سالن اصلی مرکز همایش‌ها تا پایان سال ۹۸

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به پروژه مرکز همایش ها اظهار کرد: در سال جاری ۲۱.۵ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شد و در سال آینده نیز ۱۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه خواهد شد.

مظفر با تأکید بر اینکه بخش زیادی از بدهی شهرداری در دوره های گذشته به پیمانکاران این پروژه پرداخت شده است، گفت: قرار است سالن ها، محوطه و تأسیسات مکانیکی و جنبی که بتواند بهره برداری از سالن اصلی و سه سالن جنبی را محقق سازد تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد.

اجرای ۲۴۵ پروژه عمرانی در شهر

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری کل پروژه‌های عمرانی در شهر ۲۴۵ قرارداد به مبلغ ۵۴۷ میلیارد تومان است که از جمله این پروژه‌ها، هشت پروژه خیابان سازی به مبلغ ۲۳.۲ میلیارد تومان، ۹ پروژه پیاده‌رو سازی با مبلغ چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، هفت پروژه پارک و فضای سبز با مبلغ ۴.۹ میلیارد تومان و ۳۲ پروژه شاخص بالای یک میلیارد تومان است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه در پروژه مرکز همایش‌ها ۲۰ پروژه به مبلغ ۲۰۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است، گفت: بیشترین قرارداد و هزینه پروژه‌ها در مرکز همایش‌ها انجام شده است ضمن اینکه ۱۰ پروژه در میدان امام علی (ع) در حال اجرا است.

مظفر ادامه داد: در سال جاری مجموع قراردادهای منعقد شده برای آسفالت معابر ۷۹ قرارداد به مبلغ ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۳۸۰ قرارداد به مبلغ ۲۶۹.۳ میلیارد تومان در شهر اصفهان انجام شده است، گفت: کل پروژه هایی که در مناطق ۱۵گانه تحویل موقت شده است شامل ۸۹ پروژه بزرگ و ۳۰۰ پروژه کوچک است که در مجموع ۳۸۹ قرارداد با مبلغ ۱۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان منعقد شده است.

پخش ۷۰ هزار تن آسفالت در شهر اصفهان

مظفر ادامه داد: در سال جاری۷۰ هزار تن آسفالت در شهر اصفهان انجام شده که البته این میزان نسبت به سال های گذشته به دلیل تغییر سیاست شهرداری برای جلوگیری از انجام روکش های غیرضروری و افزایش سه برابری قیمت قیر کاهش یافته است.

وی احداث پارکینگ زیرسطحی اردیبهشت را یکی دیگر از پروژه های درحال انجام عنوان کرد و گفت: این پروژه تا کنون از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.

محور میانی چهارباغ سال آینده اجرایی می شود

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به پروژه پیاده راه سازی چهارباغ گفت: در سال گذشته بخشی از پیاده راه سازی چهارباغ انجام شد و با تغییر مدیریت شهری مباحثی درخصوص محور میانی چهارباغ مطرح شد که به نوعی باعث تأخیر در اجرای پروژه شد.

مظفر افزود: در دوره جدید مدیریت شهری محور پیاده راه چهارباغ در دو بخش شرقی و غربی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شد و تا ۳۱ مرداد که زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان بود در اختیار شهروندان قرار گرفت، اما برای محور میانی فراخوان اعلام و عملیات آن را در سال آینده انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: پیاده راه سازی چهارباغ پروژه ای بود که مدیریت شهری اصفهان آن را شجاعانه انجام داد و با تکمیل محور میانی یکی از آرزوهای دیرینه مردم اصفهان محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه در محور میانی چهارباغ دو بخش فضای سبز پنج متری، یک آبنمای توری و هفت حوض اجرایی خواهد شد، گفت: در محور چهارباغ برای شب ها نورپردازی خوبی انجام خواهد شد.

پروژه های شاخص شهر

معاون عمران شهری شهردار اصفهان به پروژه های شاخص سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: احداث فرهنگسرای حصه، ساماندهی و بهسازی خیابان هفت تیر، اجرای پل هفت یدان استقلال، احداث مرکز توانمندسازی بانوان در منطقه ۱۲ ، احداث بلوار فرزانگان، فرهنگسرای عمان سامانی، ساماندهی خیابان رضوی، مجموعه ورزشی مادر و کودک در منطقه پنج، پروژه بوستان پردیس هنر در منطقه شش، تکمیل استخر نور و پروژه های مربوط به آسفالت معابر و پیاده روسازی ها از جمله این پروژه ها به شمار می رود.

"پردیس هنر" پارکی با تم فرهنگی هنری و تفریحی است

وی با اشاره به پروژه پردیس هنر اظهار کرد: پروژه پردیس هنر یکی از متفاوت ترین، بزرگترین و زیباترین بوستان های شهری اصفهان است که هفته گذشته با حضور مسئولان افتتاح شد.

مظفر تصریح کرد: برای اجرای این پروژه که در محل شهربازی قدیم اصفهان احداث شده است، شهرداری برای خارج کردن مستأجرها اقدامات سنگینی انجام داد تا اینکه موفق شد مالکیت آن را در دست بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه پردیس هنر پارکی با تم فرهنگی هنری و تفریحی است که با دیدگاهی نو و خلاقانه طراحی شده و شهرداری هزینه های زیادی را صرف اجرای آن کرده تا پارکی متفاوت را برای مردم مهیا کند.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه در بوستان پردیس هنر رواق هایی برای برگزاری کارگاه های هنری پیش بینی شده است، افزود: این پروژه دارای یک سالن آمفی تئاتر روباز با سه هزارو۵۰۰ صندلی دارد و در کنار آن امکاناتی همچون آبشار، آبنما، فرش گل و محل هایی برای ایجاد مراکز خدماتی و تجاری وجود دارد که معابر بوستان، هرکدام به نام یکی از هنرها نام گذاری شده است.

مظفر خاطرنشان کرد: با دستور شهردار اصفهان مبنی بر بازگشایی زاینده رود برای نوروز ۹۸ انتظار می رود مسافران زیادی اصفهان را مقصد گردشگری خود قرار دهند و امیدواریم مسافران از این پروژه بسیار زیبا در حاشیه زاینده رود استفاده کنند.

وی به پروژه های بهره برداری شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: از جمله این پروژه ها سه مخزن آب، محوطه سازی مرکز همایش ها، پیاده راه سازی بخش شرقی و غربی چهارباغ و ساماندهی گذرها در مناطق پنج و سه شهرداری اصفهان بوده است.

نازک کاری سالن گلستان شهدا سال آینده اجرایی می شود

معاون عمران شهری شهردار اصفهان به پروژه سالن گلستان شهدا اشاره کرد و گفت: این پروژه قرار بود با مشارکت استانداری، شهرداری اصفهان و بنیاد شهید اجرا شود که شهرداری اصفهان سهم خود را که احداث پارکینگ پروژه بود اجرایی کرد، اما تصمیمات گرفته شده مقرر شد نازک کاری دو سالن پروژه را نیز انجام دهد که این اقدام در مرحله مناقصه است و سال آینده توسط شهرداری اصفهان اجرایی می شود.

مظفر ادامه داد: در سال جاری پروژه های پارک جنگلی شهید روح الامین رفیوژ میانی شهرک ولیعصر و دور برگردان پروژه اجلاس از جمله پروژه هایی بود که در سال ۹۷ به اتمام رسید.

۱۱ ورودی شهر سامان می‌یابد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه ریزی شهرداری اصفهان برای ورودی های شهر اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱ ورودی برای شهر اصفهان تعریف شده که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برای تمام آن‌ها مطالعاتی انجام داده و طراحی آن ها انجام خواهد شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: مهم ترین ورودی شهر که به مرحله طرح رسیده مربوط به ورودی تشریفات است که توافقات لازم باید بین شهرداری اصفهان و اداره کل راه و شهرسازی انجام شود چرا که از محدوده پل شهید اردستانی به بعد داخل محدوده شهری نیست و برای هزینه کرد باید مجوزهای لازم دریافت شود.

مظفر تصریح کرد: در بخش شرق اصفهان در تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند پروژه ای تعریف شده است زیرا به نوعی این محدوده ورودی شهر محسوب می شود، البته معتقد هستیم صرفاً ساماندهی ورودی شهر نباید به ساخت المان یا نورپردازی ختم شود؛ معاونت عمرانی شهرداری هرجا برای انجام پروژه ابلاغ شود، وارد عمل می شود.

بدهی شهرداری به پیمانکاران سالن اجلاس پرداخت شد

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بدهی‌های شهرداری اصفهان گفت: بیشترین بدهی شهرداری مربوط به پروژه اجلاس بود که خوشبختانه بسیاری از آن ها پرداخت شده و در حال حاضر به پیمانکاران جزء ، بدهی سنگین نداریم.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به برنامه های پنج ساله شهرداری اصفهان گفت: اصفهان هرپنج سال یکبار برنامه تعریف شده دارد از جمله اصفهان به علاوه ۲۲ و اصفهان ۹۰ که بیشترین تحقق برنامه ها در برنامه اصفهان به علاوه ۲۲ بوده چرا که چند پروژه شاخص آن تحقق یافت.

مظفر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر توزیع پروژه ها در شهر تأکید کرد: پروژه‌ها که معمولاً از سوی مناطق ۱۵ گانه شهرداری پیشنهاد می شود با برنامه و بودجه شهرداری مطابقت داده می شود، اما در مجموع سیاست کلی شهرداری اولویت بخشی به پروژه ها است، البته تعریف عدالت در پروژه های شاخص آنچنان مد نظر نیست.

وی ادامه داد: در خصوص پروژه های منطقه ای شهر تا حدودی از عدالت دور هستیم زیرا مناطق ناچار هستند پروژه های خود را متناسب با بودجه تعریف کنند از این رو به عنوان مثال بودجه عمرانی منطقه شش با بودجه منطقه دو بسیار متفاوت است و همین موضوع در تعریف پروژه ها تأثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه حلقه حفاظتی شهر از منطقه ۱۴ که محروم ترین منطقه شهر به شمار می رود آغاز شده البته بودجه آن را از مناطق پنج و شش شهرداری اصفهان تخصیص داده ایم.

سخت‌ترین مرحله یک پروژه، آزادسازی است

مظفر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نارضایتی عده ای از شهروندان در فرایند انجام آزادسازی ها برای اجرای پروژه ها در شهر گفت: در انجام آزادسازی پروژه ها مبنا بر توافق است و اگر این اقدام به صورت توافق انجام نشد مراحل قانونی و حقوقی طی می شود؛ شاید برخی ناراضی باشند، اما شهروندان اطمینان داشته باشند که آزادسازی ها در مسیر پیشرفت و توسعه شهر بوده است.

وی تأکید کرد: سخت ترین مراحل انجام یک پروژه بخش آزادسازی آن است چرا که باید این اقدام با جلب رضایت شهروندان انجام شود، البته مالکان باید قیمت واقعی زمین را قبول داشته باشند هرچند در این مسیر همیشه عده ای ناراضی هستند.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان گفت: این پروژه به صورت مشارکت توسط شهرداری اصفهان و شرکت نمایشگاه ها در حال ساخت است که شهرداری اصفهان ۶۵ درصد سهم آن را به خود اختصاص داده و مابقی سهم مربوط به اتاق بازرگانی و دیگر بخش ها است.

بهره برداری از فاز نخست پروژه نمایشگاه نیمه اول سال آینده

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای ساخت پروژه شرکت نمایشگاه تاکنون بیشترین هزینه را پرداخت کرده است، گفت: فاز اول پروژه نمایشگاه اصفهان یک سالن ۱۵ هزارمترمربعی است که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

مظفر ادامه داد: فاز نخست این پروژه شامل سالن اصلی ساختمان پیشتیبانی و محوطه اطراف است که نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.

کد خبر 369496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.