"درختکاری" به توسعه پایدار محیط زیست کمک می‌کند

یک کارشناس طراحی شهری گفت: با توجه به توسعه افقی شهر و از بین بردن اکوسیستم محیط طبیعی بر ما لازم است حداقل یک درخت برای جبران این همه خسارت به نسل آینده بکاریم.

فرزاد مومنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اساسی‌ترین موضوع در قرن بیستم و یکم توجه ویژه به محیط زیست و پایداری زیستی است؛ در این میان سنت "درختکاری" گامی مهم در ایجاد و پرورش تفکر حفاظت از محیط زیست در شهروندان بوده، زیرا درخت دارای استحکام و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر پوشش‌های گیاهی است و همچنین می‌تواند موجب از بین رفتن آلودگی هوا و جلوگیری از فرسایش خاک شود.

وی اضافه کرد: درختان به نوعی بر زیبایی شهر می‌افزایند، با توجه به نزدیک شدن به فصل بهار و اقدام به درختکاری توسط مدیریت شهری شاهد تشویق شهروندان و توجه و احترام گذاشتن به محیط زیست اطرافشان خواهیم بود.

این کارشناس طراحی شهری با تاکید بر اینکه در راستای مدیریت سنت حسنه درختکاری و افزایش بهره وری از این رویکرد، شهرداری باید نسبت به آموزش حفظ و کاشت درخت بپردازد، خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها باید در خصوص گونه‌شناسی درخت و اقلیم متناسب با آب و خاک در مکان‌های عمومی باشد؛ همچنین می‌توان با راه اندازی سایت اینترنتی به شهروندانی که نه تنها نسبت به کاشت درخت اقدام می‌کنند، بلکه به حفظ و نگهداری درختان سال‌های گذشته اقدام کرده‌اند، بسته تشویقی ارائه کرد.

مومنی اظهار کرد: از اصلی‌ترین اهداف در مورد کاشت درخت از منظر علمی کمک به توسعه پایدار زیستی است؛ با چنین رویکردی به حفظ منابع زیستی برای آیندگان کمک می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع از دید اسلام گفت: پیامبر اسلام نیز بر کاشت و نگهداری درخت تاکید داشته‌اند و همواره این عمل را تشویق کرده‌اند، حضرت علی (ع ) نیز کاشت درخت را جز شش اقدامی که پس از مرگ نیز برکات آن نصیب شخص متوفی می شود، معرفی کرده اند.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه افقی شهر و از بین بردن اکوسیستم محیط طبیعی، بر ما لازم است حداقل یک درخت برای جبران این همه خسارت به نسل آینده بکاریم.

کد خبر 369490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.