اصلاح قانون انتخابات، تجسس کمتر در احوال نمایندگان

اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی، وضعیت شکننده دولت ترامپ، سقوط بالگرد امدادی، انتقاد از مظلوم جلوه دادن دولت روحانی و پایان ریاست آملی لاریجانی بر قوه قضائیه مهمترین عناوین روزنامه های امروز سه شنبه-۱۴ اسفندماه است.

به گزارش ایمنا، اعلام جرم علیه دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که تا همین چند روز پیش یک احتمال تئوریک بود، حالا و به‌طور ناگهانی بیش از آنچه تصور شود، محتمل و جدی شده است، زیرا دموکرات‌ها دیروز (دوشنبه) قصد داشتند تحقیقات خود درباره احتمال «سوء‌استفاده رئیس جمهوری از قدرت» را کلید بزنند. تحقیقاتی که می‌تواند به راحتی به اتفاق‌های جدی‌تری علیه رییس جمهوری تبدیل شود. این در شرایطی است که تقاضاها برای جمع‌آوری اطلاعات از دولت ترامپ، خانواده‌اش و حتی امپراطوری املاک و مستغلات ترامپ افزایش یافته است.

روزنامه ایران صفحه نخست خود را  به اعتراضات علیه ترامپ و استیضاح او اختصاص داد و با انتشار عکس دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در تیتر یک خود نوشت: «اعلام جرم علیه ترامپ».روزنامه ایران در ادامه افزود: این چالش‌های حقوقی و قضایی جدی در حالی گریبان رئیس جمهوری آمریکا را گرفته است که در مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواه نیز اوضاع اصلاً بر وفق مرادش نیست و اصلاً بعید نیست که مجلس سنا به لغو وضعیت اضطراری ملی ترامپ رأی مثبت دهد و جلوی اقدامات آن را بگیرد. مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای گذشته به لغو وضعیت اضطراری ملی رأی مثبت داد و سه سناتور جمهوریخواه نیز پیشاپیش اعلام کرده بودند که در مجلس سنا هم علیه این تصمیم ترامپ رأی خواهند داد و حالا سناتور رند پل جمهوریخواه چهارمین نفری است که در مخالفت با رئیس جمهوری با دموکرات‌ها هم عقیده شده و احتمال لغو یک تصمیم غیرقانونی را بیشتر کرده است.

روزنامه آرمان در صفحه نخست خود از القای مظلومیت به روسای جمهور روایت می‌کند و در تیتر یک خود نوشته است: «انتقاد از «روحانی مظلوم است» آرمان امروز در ادامه افزود:«روحانی مظلوم است»، این جمله‌ای است که بارها از سوی افراد مختلف بیان شده است و نکته قابل تامل آنجاست که این واژه مظلومیت شامل حال تمام روسای جمهور به‌ویژه از سال ۷۶ به بعد شده است. چنانکه برخی حامیان آن دولت‌ها با ذکر موضوعاتی از جمله همکاری نکردن نهادهای مختلف برای پیشبرد کار دولت، هجمه به رئیس‌جمهور و... فضایی را در اذهان ترسیم می‌کردند که گویی هیچ تقصیر و اشکالی در عملکرد روسای جمهور نبوده و تنها باید به تحسین و تقدیر از آنها پرداخت. مخالفان در تمام دولت‌ها حضور داشتند و اینگونه نیست که تنها مخالفان حسن روحانی برای تضعیف آن دولت اقدام به برپایی تجمع و انتشار شایعات دروغ کنند.

مصوبات اخیر انتخاباتی نمایندگان مجلس در بهارستان به صفحه نخست روزنامه ابتکار رسید و در تیتر یک خود نوشت: «تجسس» کمتر در احوال کاندیداهای مجلس» این روزنامه در ادامه افزود: نمایندگان ملت روز گذشته موادی از اصلاح قانون انتخابات مجلس را در دستور کار خود قرار دادند و یکی از عمده ترین مصوباتی که روز دوشنبه به تصویب وکلای ملت رسید، پیشنهاد علی مطهری، نایب رئیس مجلس درباره محدود کردن مراجع ذی‏‌صلاح بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس بود که با رای خوبی به تصویب نمایندگان رسید.

روز گذشته همچنین نمایندگان در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، به ریاست علی لاریجانی بررسی جزئیات این طرح را در دستور کار خود قرار دادند. از آنجایی که به دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه جامع انتخابات، مجلس وارد عمل شد و طرح قانون انتخابات را که شامل استانی شدن انتخابات است را در دستور کار خود قرار دادند که کلیات آن به تصویب وکلای ملت رسید.

روزنامه جمهوری اسلامی صفحه نخست خود را به اولین نشست کانون بانک‌های ایرانی در اروپا - فرانکفورت حول محور اینستکس اختصاص  داد و در تیتر یک خود نوشت: «فعالان بانکی اعلام کردند: نپذیرفتن FATF منافع ملی را با مشکل مواجه می کند» روزنامه جمهوری اسلامی  در ادامه به اظهار نظرهای برخی افراد در این جلسه پرداخت: نایب رییس کانون بانک‌های ایرانی در اروپا - فرانکفورت با بیان اینکه هر موضوعی برای اجرایی شدن زمان می‌خواهد اظهار کرد: شرکتی شبیه اینستکس در ایران نیز خواهیم داشت و به نظر من نکته مثبت این است که ایران موفق شد که اروپا را از دست ندهد.

مالکی با اشاره به نظر اکثریت مخالفان پیوستن به FATF گفت: دوستان فکر می‌کنند که اگر ما FATF را نپذیریم بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، اما این مشکل بانکی یک عمقی دارد و در نهایت کشور با مشکل مواجه خواهد شد، چراکه ما نمی‌توانیم دارو، کالاهای اساسی و سایر موارد ضروری را وارد کنیم و کل کشور با مشکل مواجه می‌شود.

رئیس‌جمهوری روسیه دیروز (دوشنبه) فرمانی را مبنی بر تعلیق عضویت کشورش در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) به امضا رساند. روزنامه مردم سالاری در صفحه  نخست  امروز خود  با انشار کاریکاتوری از پوتین به بررسی این خبر پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «تعلیق عضویت روسیه در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای»  مردم سالاری افزود: روسیه رسماً عضویت در این پیمان امضا شده در دوران جنگ سرد را تعلیق کرده و این تصمیم خود را به اطلاع آمریکا نیز رسانده است. کرملین اعلام کرده است، در صورتی که آمریکا موارد پیشین نقض مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را مرتفع سازد، این پیمان قابل احیا خواهد بود، اما در غیر این صورت، این پیمان دیگر موضوعیتی نخواهد داشت. رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر گفته بود: شرکای آمریکایی ما اعلام کردند که مشارکت در این معاهده را تعلیق کرده‌اند. پاسخ روسیه نیز اقدامی مشابه خواهد بود و ما نیز این معاهده را تعلیق می‌کنیم.

روزنامه همدلی پیرامون مبحث استانی شدن انتخاب نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو با دکتر «محسن اورکی»، کارشناس علوم سیاسی  نشست و در تیتر یک خود نوشت :«اولویت منافع ملی؛ وظیفه اصلی نمایندگان ملت» اورکی در ادامه ضمن اشاره به پایان نامه تحصیلی دوره دکترای خود با عنوان «نقش استانی شدن انتخابات مجلس در کارآمدی مجلس شورای اسلامی» گفت: «به نظر من، این کار باعث می‌شود هر نماینده‌ای که برنامه یا ایده برای پیشرفت استانی نداشته باشد، نمی‌تواند مقبولیت عمومی داشته باشد، بنابراین نمی‌تواند دور بعد وارد مجلس شود».

او در پایان گفت: « براساس تحقیقات انجام شده، در اغلب قوانین کشورها نماینده در برابر حوزه انتخابیه خود مســئول است و حتی برخی محققان «وظیفه نمایندگی» را بر سایر وظایف ارجحیت داده‌اند. این در حالی است که هدف اصلی برگزاری انتخابات، تحقق اصل حاکمیت ملی از طریق اصل نمایندگی است».

روزنامه کیهان در صفحه نخست  امروز خود به سخنان مققام معظم رهبری در  چندین ماه گذشته اشاره کرد و در انتقاد به  سازو کار اروپا در تیتر یک خود نوشت:«هشدار هشت ماه قبل رهبر انقلاب درباره فرجام گره زدن اقتصاد به وعده‌های اروپا» کیهان در ادامه دولت را مورد تهاجم  قرار داد و افزود:حال دولت و وزارت خارجه باید بگویند در این دوره هشت ماهه پس از پیش‌بینی و هشدار دقیق رهبر انقلاب چه کرده اند؟! چرا با پشت هم اندازی اروپا درباره جبران خروج ترامپ از برجام (از اردیبهشت تا به آبان ماه) کنار آمدند؟! چرا تعهدات اصلی اروپا برای برداشتن تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی، طی چند مرحله، به وعده مبادله نفت در مقابل غذا و دارو، و سپس مبادله غذا و دارو صرفا در ازای نفت فروخته شده به کشورهای غیراروپایی فرو کاسته شد؟ این روند بدهکار شدن در موقعیتی که باید طلبکار برجام باشیم، ثابت می‌کند که روند عقیم دیپلماسی و مدیریت منحصر به برجام، منقضی شده و قابل تداوم نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به مقایسه شاخص مدیران خرید پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«علامت بهبود تولید در بهمن» شاخص مدیران خرید در بهمن‌ماه با رشد ۲۱ درصدی نسبت به دی‌ماه به رقم ۶۳/ ۴۷ رسید. در این شاخص وضعیت رونق و رکود بخش‌های مختلف اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی با پرسیدن سوالات معیار از مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش یک بنگاه اقتصادی بزرگ را بر عهده دارند، استخراج و محاسبه می‌شود. اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه شاخص مدیران خرید در پنج مولفه اصلی شامل «مقدار تولید محصولات»، «سفارش‌های جدید از مشتریان»، «سرعت تحویل از سوی تامین‌کنندگان»، «موجودی کالا» و «میزان استخدام نیروی کار» و هفت مولفه فرعی شامل «قیمت خرید مواد اولیه»، «موجودی انبار»، «صادرات کالا»، «قیمت تولیدات»، «مصرف سوخت»، «میزان فروش» و «انتظارات تولید» جمع‌آوری می‌َشود. نتایج محاسبه این شاخص از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در بهمن‌ماه از بهبود تولید بنگاه‌ها خبر می‌دهد. ارزیابی‌ها حاکی است که رونق تولید در برخی گروه‌های صنعتی شامل «محصولات فلزی»، «چوب، کاغذ و مبلمان»، «محصولات لاستیک و پلاستیک»، «پوشاک و چرم» و «محصولات شیمیایی» بیشترین تاثیر را در بهبود عدد شاخص مدیران خرید در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه داشته‌اند. تغییرات مقدار تولید محصولات و میزان سفارش‌های جدید نیز مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عدد شاخص مدیران خرید بهمن‌ماه است.

روزنامه جوان صفحه نخست و عکس یک امروز خود را به آخرین جلسه  صادق لاریجانی در جمع مسئولان عالی قضایی اختصاص داد و به نقل از رییس قوه قضاییه در تیتر نوشت: «۱۰ سال برای استقلال و اقتدار دستگاه قضا جنگیدم» رئیس قوه قضائیه با تقدیر از تلاش‌های بدنه قوه قضائیه به عنوان سربازان خط مقدم خدمت به مردم در سراسر کشور خاطرنشان کرد: بی‌تردید کاستی‌هایی نیز وجود دارد و برخی تأخیرها در رسیدگی به چشم می‌خورد، اما عملکرد قوه قضائیه در سطح کلان، قابل قبول بوده است. آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد: اینجانب طی ۱۰ سال گذشته برای دفاع از استقلال و اقتدار دستگاه قضایی به معنای دقیق کلمه جنگیدم. عده‌ای که فکر می‌کردند باید مقابل اقتدار دستگاه قضایی بایستند، کارهای عجیب و غریبی کردند و افتخار می‌کنم که امروز، قوه قضائیه استقلال و اقتدار خود را بیش از پیش به دست آورده و تابع هیچ کسی نیست.

پرواز بالگرد امداد برای کمک به یک مادر باردار در یکی از مناطق صعب العبور نزدیک شهرکرد ناتمام ماند  و متاسفانه این بالگرد قبل از این که به مقصد برسد دچار سانحه شد و  تمامی پنج سرنشین آن که رفته بودند تا زمینه ساز چشم گشودن کودکی به جهان شوند، خود چشم از جهان فروبستند. روزنامه خراسان عکس یک و صفحه نخست امروز خود را به این حادثه تلخ اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «ایثارِجان برای زندگی» خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: یکی از بالگردهای اورژانس که در ساعت ۱۱:۱۹ روز گذشته برای خدمات‌رسانی به مادری باردار به پرواز درآمده بود، متاسفانه دقایقی بعد از پرواز و قبل از این که به مقصد برسد، در دامنه کوه و روستایی در ۳۰ کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری دچار حادثه شد و سقوط کرد.

کد خبر 369476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.