نشانه‌های ابتلا به سنگ کلیه را بشناسید

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: افراد دارای بیماری‌های روده‌ای و کسانی که مدام در معرض سرما و گرما قرار دارند و اشخاص مبتلا به بیماری دیابت در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

 مهدی ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بیماری‌های کلیوی و بروز سنگ کلیه، دفع پروتیین، نارسایی کامل کلیه و علایم هشدار آن اظهار کرد: سنگ‌های مجاری ادراری از نظر محلی که قرار می‌گیرند دو دسته هستند، سنگ‌هایی که داخل کلیه هستند و سنگ‌هایی که از کلیه حرکت می‌کنند و در مسیر راه کلیه و یا حالب  قرار می‌گیرند.

 وی افزود: عموم مردم جامعه همان سنگی که از کلیه حرکت کرده و در مسیر حالب قرار گرفته و معمولا با درد بسیار شدیدی همراه است را با عنوان سنگ کلیه می شناسند.

متخصص اورولوژی اضافه کرد: بخش دوم سنگ‌ها در داخل کلیه هستند، این سنگ‌ها علامت خاصی ندارند و فقط ممکن است که بیمار احساس ناراحتی بنماید و درد مبهمی در پهلوها احساس کند و همین درد مبهم در پهلوها به دلیل نداشتن علامت خاصی می‌تواند زنگ خطری برای بروز سنگ‌های داخل کلیه باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه سنگ‌های داخل کلیه هیچ علامت خاصی ندارند، توصیه می‌شود که حتما کسانی که در معرض خطر تشکیل این سنگ‌ها هستند به صورت سالانه تحت سونوگرافی و تصویربرداری قرار گیرند.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری اظهار کرد: معمولا کسانی که سابقه قبلی سنگ کلیه داشتند و اشخاصی که سابقه خانوادگی سنگ کلیه دارند، در معرض خطر این نوع بیماری هستند. همچنین کسانی که دچار مشکلات روده‌ای مثل اسهال‌های مزمن هستند، افرادی که با گرما سر و کار دارند و اشخاص دیابتی بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

وی با بیان اینکه درد کلیه باید جدی گرفته شود اضافه کرد: ممکن است وجود سنگ‌های کوچکی که در مسیر کلیه قرار می‌گیرند در دراز مدت باعث از بین رفتن یک کلیه کاملا سالم شوند.

ملت با اشاره به اینکه سنگ‌های داخل کلیه هیچ علایمی ندارند و از سویی همین سنگ‌هایی که در مسیر حالب قرار می گیرند ممکن است که دردشان بعد از یک یا دو روز فروکش کند اظهار کرد: می‌طلبد که بیماران به خصوص اشخاصی که سابقه قبلی سنگ کلیه و سابقه خانوادگی برای این بیماری دارند همه دردهای پهلو را جدی بگیرند به دلیل اینکه در بین این گروه از افراد شانس ایجاد سنگ کلیه بیشتر است.

وی با تاکید به دفع پروتیین در بیماران کلیوی تصریح کرد: در حالت عادی پروتئینی که داخل خون است نباید وارد ادرار شود، اما روزانه دفع پروتئین تا ۱۵۰ میلی گرم ایرادی ندارد و طبیعی است.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری ادامه داد: اما اگر پروتیین داخل خون بیشتر از این اندازه وارد ادرار شود نشانه آسیب کلیه است که در بعضی مواقع میتواند همراه با نارسایی کلیه باشد و گاهی اوقات هم کارکرد کلیه خوب بوده اما بخش مربوط به جذب پروتیین مشکل دارد.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری گفت: به مردم توصیه می‌کنیم که حتما سالانه حداقل یکبار سونوگرافی و یکبار آزمایش ادرار و اوره و کراتین را جهت بررسی وضعیت سلامت کلیه‌هایشان انجام دهند.

کد خبر 369472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.