خشم سناتورها از جلسه بی‌نتیجه درباره خاشقچی

سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات از اقدام دولت آمریکا در ارائه نکردن اطلاعات جدید در خصوص قتل «جمال خاشقچی» ابراز نارضایتی کرده و وعده دادند که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش ایمنا، مقام های وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا برای گزارش دهی در مورد قتل خاشقچی به کمیته روابط خارجی سنا رفتند، اما سناتورها اعلام کردند که اطلاعات جدیدی در خصوص قتل این روزنامه نگار منتقد آل سعود دریافت نکرده اند.

سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام درباره این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد، اظهار کرد: «اتلاف وقت بود. من بیشتر از آنها اطلاعات داشتم.» گراهام که در بسیاری از موضوعات ترامپ را همراهی کرده است، گفت که زمان اقدام فرارسیده است، اما توضیح بیشتری در این باره نداد. سناتور جمهوریخواه میت رامنی هم گفت: جلسه چندان مفیدی نبود و حتی برای تعدادی از ما ناامیدکننده بود و پیشرفتی حاصل نشد.

باب منندز از اعضای ارشد و دموکرات کمیته روابط خارجی سنا هم گفت که تحریم های جدیدی علیه عربستان اعمال می شود. وی افزود: به نظر من سنا باید وارد عمل شود، مگر اینکه قتل یک روزنامه نگار مقیم آمریکا را به خاطر روابط گسترده تر (میان ریاض و واشنگتن)، به مثابه یک اقدام قابل قبول بپذیرد. من این را قبول نمی کنم.

به گزارش آسوشیتدپرس، سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو هم گفت که چیز تازه ای در جلسه ارائه نشد. وی افزود: سنا باید تصمیم بگیرد که آیا تحریم ها جدیدی (علیه عربستان) اعمال کند یا نه.

کریس مورفی، سناتور دموکرات نیز اظهار کرد که جلسه توجیهی مقام های دولت ترامپ با سناتورها «هیچ» اطلاعات تازه ای نداشت. وی افزود از اینکه هیچ مقام اطلاعاتی به جلسه کمیته روابط خارجی سنا نیامده بود، ناراضی است.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی «عمدی» است، گفت: آنها (کاخ سفید) نمی خواهند که ما درباره اطلاعات تجسسی صحبت کنیم. افراد حاضر در جلسه اطلاعات تازه ای نداشتند و اجازه نداشتند که اطلاعات تازه ای به ما بدهند.

قرار بود دولت ترامپ ماه گذشته میلادی (فوریه) گزارشی در مورد قتل خاشقچی ارائه دهد، اما این گزارش در موعد مقرر منتشر نشد. شماری از اعضای دموکرات و جمهوریخواه سنای آمریکا از دولت ترامپ درخواست کردند اطلاعات بیشتری درباره قتل خاشقچی ارائه کند. ۱۰نفر از ۱۲ عضو جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا به ریاست جیم ریش در نامه به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا این درخواست را مطرح کردند. از سوی دیگر، همه ۱۰ عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا نیز به رهبری منندز و پاتریک لیهی نامه دیگری را امضا کرده و از پمپئو خواستند برای ارائه گزارشی توجیهی به سنا برود.

سناتورهای دموکرات درخواست کردند که پمپئو با حضور در کنگره اعلام کند آیا مقام های دولت سعودی و یا اعضای خاندان سلطنتی عربستان از جمله ولیعهد محمد بن سلمان در قتل خاشقچی دست داشته اند یا نه.

منبع: ایرنا

کد خبر 369465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.