کمبود خواب‌ را آخر هفته‌ها جبران نکنید

بسیاری از افراد زمانی که در طول هفته خواب کافی و مناسب ندارند، خود را با این فکر آرامش می‌دهند که با خواب آخر هفته، کمبود خواب خود را جبران می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خوابیدن در تعطیلات آخر هفته، آسیب‌های مزمن کمبود خواب در طول روزهای هفته را جبران نمی‌کند و نباید به آن امیدوار بود. محرومیت از خواب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شامل اختلالات خواب می‌شود، اما ریشه این محرومیت‌ها می‌تواند ناشی از استرس‌های روزانه، تعهدات کاری زیاد و یا زندگی بدون آرامش باشد. اما آنچه واضح است، ارتباطی قوی میان خواب کم شبانه و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیکی نظیر چاقی، دیابت و مشکلات قلبی عروقی وجود دارد.

بسیاری از ما امیدوار هستیم چنانچه به طور منظم دچار کمبود خواب شبانه شویم، می‌توانیم آن را با خوابیدن در آخر هفته‌ها جبران کنیم. اما بررسی‌های جدید محققان دانشگاه "کلرادو بولدر" آمریکا خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. آن‌ها برای پی بردن به این موضع که آیا خواب آخر هفته تاثیر مخرب محرومیت‌های خواب مزمن را از بین می‌برد یا خیر، ۳۶ فرد سالم را مورد ارزیابی قرار دادند و آن‌ها را به طور تصادفی به سه گروه تقسیم کردند.

گروه نخست افرادی بودند که در روزهای هفته و آخر هفته‌ها پنج ساعت در شب می‌خوابیدند. گروه دوم، افرادی که روزهای هفته پنج ساعت خواب شبانه داشتند، اما خواب آخر هفته آن‌ها محدودیتی نداشت و گروه سوم افرادی که دو شبانه روز در هفته به مدت پنج ساعت می‌خوابیدند. نتیجه بررسی‌های محققان نشان داد شرکت کنندگانی که در طول هفته، خواب خود را محدود می‌کردند، به خوردن تنقلات و غذاهای مختصر پس از صرف شام روی می‌آوردند و در نتیجه دچار افزایش وزن شدند.

همچنین یافته‌های جدید نشان داد میزان حسایت به انسولین در افرادی که خواب شبانه خود را محدود می‌کردند حدود ۱۳ درصد کاهش یافت و خوابیدن در تعطیلات آخر هفته نیز شرایط بهتری را برای افراد فراهم نمی کند. جالب است بدانید که حساسیت بالا نسبت به انسولین نشانه سلامت افراد و حساسیت پایین به این هورمون که از آن با عنوان مقاومت نسبت به انسولین یاد می‌شود از نشانه‌های بیماری دیابت است.

دیگر نتایج تحقیقات جدید اینکه حساسیت انسولین در کبد و ماهیچه‌های افرادی که می‌خواستند آخر هفته‌ها کم‌خوابی خود را جبران کنند، شرایط بدتری داشت و خوابیدن در تعطیلات آخر هفته، اثرات متابولیکی کمبود خواب افراد را در طول هفته جبران نمی‌کند.

کد خبر 369450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.