حال و هوای پایانه‌های مسافربری در روزهای پایانی سال

تعطیلات نوروزی بهترین زمان برای سفر است؛ در میان تمام وسایل نقلیه بسیاری ترجیح می‌دهند با اتوبوس سفری خاطره انگیز را تجربه کنند زیرا از یک طرف هزینه کمتری می‌پردازند و از سویی از سیر و سیاحت در جاده هم لذت می‌برند و ترافیک جاده‌ها هم کمتر می‌شود.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه پایانه‌های مسافربری نخستین محلی است که هر گردشگر در ابتدای ورود به شهر مشاهده می‌کند؛ هر ساله پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان برای استقبال از مسافران نوروزی تدابیر ویژه‌ای در نظر می‌گیرد تا گردشگران نصف جهان، سفری خاطره انگیز را از همان بدو ورود به شهر آغاز کنند.

خانه‌تکانی، زیباسازی بر گرفته از هویت اصفهان، افزایش ساعات خدمات‌رسانی، تجهیز و بروز رسانی خدمات از جمله اقداماتی است که در پایانه‌های پنج‌گانه مسافربری شهر اصفهان در دستور کار قرار دارد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تمهیدات انجام شده برای نوروز ۹۸ در پایانه‌های شهر اصفهان و خدمت رسانی به مسافران نوروزی، گفت و گویی را با «عباس محبوبی» مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه امکانات ویژه‌ای برای نوروز ۹۸ در پایانه‌های مسافربری شهر پیش‌بینی شده است؟

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در ایام نوروز بیش از ۹۰ هزار مسافر از طریق پایانه‌های اصفهان جابه جا می‌شوند از این رو برنامه‌های ویژه‌ای از ۲۵ اسفندماه امسال تا ۱۵ فروردین ماه ۹۸ برای پایانه‌های شهر در نظر گرفته شده است؛ یکی از مهمترین برنامه تغییر ساعات کار پایانه‌ها است به طوری که ساعت خدمات رسانی به مسافران در پایانه‌های اصفهان از ساعت چهار بامداد تا دو بامداد خواهد بود.

خانه‌تکانی پایانه‌ها نیز از یک هفته پیش آغاز شده؛ رنگ‌آمیزی جداول، آماده سازی صندلیهای انتظار برای مسافران، گلکاری‌ها و نورپردازی فضای پایانه‌ها و اقدامات دیگر در حال انجام است تا نوروز پیش رو با آمادگی کامل به استقبال مسافرانی که اصفهان را مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند برویم.

همچنین برای برقراری امنیت، با پلیس هماهنگی خوبی شده و تعامل لازم با اورژانس اجتماعی در پایانه‌ها انجام شده است؛ نوروز سال گذشته امکان استفاده از وای فای برای مسافران در پایانه کاوه ایجاد شد و در نوروز ۹۸ نیز با هماهنگی شرکت مخابرات این امکان علاوه بر پایانه کاوه در پایانه صفه برای مسافران فراهم خواهد شد؛ برای ارتقای بهداشت محیط، ایمنی پایانه‌ها و مسایل بهداشتی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

دو هتل در دو پایانه شهر با ظرفیت حدود ۱۵۰ تخت وجود دارد که یکی در پایانه مسافربری کاوه با ۸۵ تخت و دیگری هتل همام در پایانه مسافربری صفه با ۶۰ تخت آماده پذیرایی از مسافران است؛ همچنین اتاق مادر و کودک در پایانه کاوه احداث شده و در اختیار مسافران قرار گرفته است؛ مسافرانی که در این پایانه ورود یا خروج دارند، چنانچه فرزندانشان نیاز به استراحت، شیردهی یا تعویض پوشک داشته باشند می توانند از اتاق مادر و کودک استفاده کنند، در این اتاق حتی خدمات مشاوره رایگان به مادران پیش بینی شده تا در صورت نیاز مسافران به آنها ارائه شود.

اولویت‌های سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان برای سال آینده چیست؟

از ۹ سال پیش قرار بود ژنراتور پایانه کاوه آماده شود، این ژنراتور که بیش از ۹۰ درصد برق پایانه را تامین می‌کند، امسال مورد بهره برداری قرار گرفت؛ در پایانه صفه سه پروژه را در دستور کار داریم که تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، نخستین پروژه اتاق مادر و کودک است، که نمونه آن در پایانه کاوه احداث شده است.

در طبقه همکف پایانه صفه رستوران به روز مهیا شده و به زودی کلنگ‌ احداث پمپ گازوییل را در پایانه صفه بر زمین خواهیم زد تا در آینده علاوه بر تامین نیاز اتوبوس‌های برون شهری، گازوییل مورد نیاز بخش خصوصی اتوبوسرانی را نیز تامین کنیم.

پایانه‌های مسافربری شهر اصفهان ظرفیت جابه جایی چه تعداد مسافر را دارد؟

در شهر اصفهان پنج پایانه مسافربری وجود دارد که چهار مورد برون شهری و یک مورد آن درون شهری است؛ در پایانه‌های پنج گانه شهر اصفهان روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار مسافر جابه جا می‌شوند که این عدد در ایام نوروز به تعداد۹۰ هزار نفر نیز می‌رسد.

در پایانه مسافربری کاوه حدود ۴۵۰ دستگاه اتوبوس هم‌چنین پایانه صفه حدود ۱۵۰ و پایانه زاینده رود ۵۰ و پایانه جی حدود ۳۰ اتوبوس روزانه مسافران را جابه جا می‌کند.

برای پایانه صمدیه که یک پایانه درون استانی است، طرح توسعه پیش‌بینی شده تا سال آینده برون استانی شود، از این رو در آینده تعدادی از شرکت‌های فعال در پایانه‌های کاوه و زاینده رود به پایانه صمدیه انتقال داده خواهد شد.

این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد؟

در حال حاضر مباحث مربوط به تملک زمین پایانه صمدیه در حال انجام است و تا پایان شهریورماه ۹۸ طرح توسعه این پایانه را کلنگ‌زنی خواهیم کرد تا با مشارکت بخش خصوصی پایانه‌ای نوین بسازیم.

در حال حاضر حجم مسافر در پایانه زاینده رود زیاد، اما فضای این پایانه کم است و به همین دلیل قصد داریم بخشی از شرکت‌های این پایانه را به پایانه صمدیه انتقال دهیم.

پایانه کاوه ترافیک سنگینی در محدوده سه راه ملک شهر به وجود آورده، آیا تدبیری در این باره اندیشیده شده است؟

در سه راه ملک شهر ۸۰ دفتر بار به صورت غیرقانونی وجود داشت، از این رو امسال برای نخستین بار پس از ۲۰ سال اتوماسیون بار را در پایانه کاوه راه‌اندازی و سوله‌ای را به وسعت ۵۰۰ مترمربع در اختیار افرادی که در دفاتر بار سه راه ملک شهر فعالیت داشته و ترافیک ایجاد می‌کردند، قرار دادیم؛ البته سوله ۵۰۰ متری دیگری به موازات سوله قبلی در پایانه کاوه در حال ساخت است تا یکی از سوله‌ها برای کالاهای ورودی و دیگری برای خروجی کالاها در نظر گرفته ‌شود. با راه‌اندازی سوله اول اتوماسیون بار پایانه کاوه، ۳۰ درصد ترافیک سه‌راه ملک شهر کاهش یافته است.

زمانی پایانه‌هایی همچون کاوه در فضایی خارج از شهر قرار داشته، اما با توسعه شهرها، در حال حاضر این مکان‌ها در هسته شهر قرار گرفته است، آیا برای جایه جایی پایانهها برنامه‌ای دارید؟

امسال خط یک قطارشهری اصفهان اتصال دو پایانه کاوه و صفه را برقرار کرده که با استقبال شهروندان رو به رو شده و بیشتر شهروندان از اینکه پایانه‌ها داخل شهر قرار داشته باشد، ابراز رضایتمندی می‌کنند.

البته برای کاهش ترافیک پایانه کاوه، در صدد خرید زمین در شمال شهر اصفهان هستیم تا خدمات اتوبوس‌ها از جمله باس‌واش، تعویض روغن و دپوی اتوبوس‌ها به شمال اصفهان انتقال داده شود، اما پایانه کاوه جابه جا نخواهد شد.

 برای جابه جایی پایانه زاینده رود قرار بود طرحی اجرا شود، آیا هنوز اجرای این طرح مد نظر است؟

با اجرای طرح توسعه پایانه صمدیه تا دو سال آینده بخشی از بار ترافیکی پایانه زاینده رود به صمدیه انتقال می‌یابد، اما برای بلند مدت شهرداری اصفهان زمینی را رو به روی زندان دستگرد به وسعت ۶۵ هزار متر در نظر گرفته که در حال حاضر  ۱۴ هزار متر آن در اختیار بی. آر. تی شرکت واحد اتوبوسرانی است تا در سه سال آینده با رفع مشکلات مالکیتی و حقوقی زمین، با بخش خصوصی وارد مشارکت شده و پایانه‌ای در این محل احداث شود.

برخی اتوبوس‌ها، خارج از محدوده پایانه‌ها اقدام به سوار کردن مسافر می‌کنند، آیا با این اقدام غیرقانونی برخوردی صورت می‌گیرد؟

در این راستا تعاملاتی با پلیس راهور انجام شده که طی آن مقرر شد دوربین‌هایی به پایه‌های پل هوایی عابر پیاده مقابل پایانه کاوه نصب و اتوبوس‌هایی که بیش از پنج دقیقه توقف داشته باشند، اعمال قانون شوند.

فعالیت جارچی‌ها در برخی پایانهها باعث سلب آسایش و آرامش مسافران شده است، در این باره چاره‌اندیشی شده است؟

بله، در این راستا تعاملی با اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان داشته‌ایم تا از سامانه "سناسفر" زمان سفرها اعلام شود و فعالیت جارچی‌ها به حداقل برسد؛ البته شهروندان در صورت مشاهده جارچی‌ها می توانند مراتب را اطلاع دهند تا برخورد قانونی توسط اداره راهداری انجام شود.

همچنین از طریق شماره ۱۳۷ شهرداری اصفهان و شماره تلفن‌های ۸۲- ۳۴۳۹۹۹۸۰ سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات شهروندان است.

گویا بعضی پایانه‌ها خدماتی مثل معاینه فنی را به خودروهای سواری نیز ارائه می‌کنند؟

البته همینطور است، به عنوان مثال مرکز معاینه فنی خوردو جی در اصفهان بسیار مورد توجه است و تا کنون سرویس دهی خوبی به شهروندان داشته به طوری که از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن ماه معاینه فنی ۳۶ هزار خودرو سواری در این مرکز انجام شده است. در پایانه مسافربری جی رانندگان در کمتر از یک ساعت می‌توانند برگه معاینه فنی خودرو را دریافت کنند.

کد خبر 369448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.