سیب سمیرم پنجه در پنجه بحران/نام اصفهان روی سمیرم سنگینی می‌کند

شهرستان سمیرم در سال ۹۷ بستر حوادث مختلفی بود؛ از فرونشست زمین در ونک همچنین جهانی شدن روستا مهرگرد تا وضعیت بحرانی سد حنا و ... را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، سال گذشته شهرستان سمیرم شاهد رویدادهای مهمی در عرصه‌های مختلف عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و کشاورزی  بود، در بسته خبری ایمنا (کوتاه از شهرهای اصفهان) سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری را مرور می‌کنیم.

سیب سمیرم پنجه در پنجه بحران

احمد تیموری رییس، اداره جهاد کشاورزی سمیرم با اشاره به خشک شدن بیش از ۱۵۰۰ هکتار از باغات سیب سمیرم به علت خشکسالی های اخیر گفت: خشکسالی های اخیر موجب کاهش ۴۵ تا ۵۰ درصدی میزان تولیدات سیب در شهرستان سمیرم شد

سمیرم با بحران کمبود معلم روبه رو است

محمد نادری رییس اداره آموزش‌وپرورش سمیرم، با اشاره به کمبود ۱۱۳ نیروی آموزشی در شهرستان گفت: باتوجه به اینکه نواحی مختلف شهرستان با کمبود معلم مواجه بوده باید از انتقال معلمان به سایر مناطق جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به فعالیت مدارس عشایری و روستایی در چند پایه افزود: طرح کاهش ۹۹ نفر از معاونان شهرستان سمیرم با توجه به گستردگی این منطقه، آموزش و پرورش را با مشکل مواجه می‌کند.

نام اصفهان روی سمیرم سنگینی می کند

اصغر سلیمی،  نماینده شهرستان سمیرم با اشاره به وجود محرومیت ها در شهرستان اظهار کرد: سمیرم تاکنون "چوب نام استان اصفهان" را خورده زیرا هرچه به دنبال دریافت بودجه برای این شهرستان رفته ایم نام اصفهان بر روی آن سنگینی می کند.

کوچ زودهنگام، عشایر را به گِل نشاند

سید نور محمد موسوی رییس جمعیت هلال احمر سمیرم گفت: کوچ زود هنگام عشایر به دو منطقه ونک و پادنا آنان را با بارش های بهاره روبه‌رو کرد که در این عملیات امداد رسانی، ۱۵ خانوار درگیر در کوهستان های اطراف شهرستان نجات یافتند.

ایجاد اشتغال با حذف خام فروشی از معادن

اردشیر نوابی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سمیرم با اشاره به پتانسیل های بالای معدنی در این شهرستان اظهار کرد: پیگیری های لازم برای کاهش خام فروشی و افزایش اشتغال جوانان شهرستان و درآمدزایی بیشتر انجام شده است.

مسدود شدن بیش از ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز

شنتیا زاهدیان مدیر امور آب شهرستان سمیرم با بیان اینکه تعداد چاه‌های مجاز در این شهرستان یک‌هزار و ۲۰ حلقه است، گفت: ۷۲۴ حلقه چاه غیرمجاز از سال ۸۵ تا تاکنون شناسایی شده است.

وی با اشاره به مسدود شدن ۵۰۱ حلقه چاه غیرمجاز در پنج سال گذشته افزود: چشمه‌های جوشان این شهرستان در چهار بخش سمیرم قرار دارند که در مجموع تعداد این چشمه‌ها به بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ می‌رسد.

زمین زیر پای ونک را خالی کرد

علی امیری شهردار ونک با اشاره به فرسودگی ۶۰ درصدی ساختمان‌های این شهر تصریح کرد: استفاده از مصالح گل، سنگ و چوب در بدنه ساختمان‌ها به دلیل نداشتن توان مالی و سیستم بروکراسی اداری بانک ها جهت تامین وام‌های نوسازی مانع از نوسازی این واحدهای مسکونی می‌شود.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به انتشار اخبار مبنی بر فرونشست زمین در شهر ونک این شهرستان گفت: با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن تیم مدیریت بحران استان به این شهر اعزام و بررسی های لازم انجام گرفت و متوجه شدیم که هیچ فرونشستی رخ نداده، بلکه بارندگی‌های اخیر موجب تخریب واحدهای ساختمانی که روی کنده‌ها قرار داشتند، به وجود آمده و این تخریب ها فرو نشست نبوده اند.

رتبه سوم استانی در حوزه صنایع دستی

جعفر جعفرصالحی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: شهرستان سمیرم بعد از اصفهان و کاشان یکی از فعال‌ترین شهرستان‌ها در حوزه صنایع دستی به شمار می‌آید.

وی افزود: جذابیت و طبیعت بکر این شهرستان میل و رغبت برای ثبت ملی این منطقه به عنوان روستای ملی صنایع دستی را افزایش می‌دهد و با توجه به سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی در این روستا و فعالیت در حوزه‌های مختلف فرهنگی باید به روستای مهرگرد سمیرم نگاهی جهانی داشته باشیم.

وضعیت سد حنا بحرانی است

شنتیا زاهدیان مدیر امور آب شهرستان سمیرم با بیان اینکه وضعیت سد حنای سمیرم بحرانی است، گفت: بارش‌های اخیر تاثیر محسوسی در سطح آب سد حنای سمیرم داشته است و اکنون میزان ذخایر آبی این سد به یک میلیون و ۶۶ هزار مترمکعب می‌رسد.

روستای مهرگرد سمیرم جهانی می‌شود

ویدا توحدی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: فعالیت چشمگیر ساکنان روستای مهرگرد در حوزه صنایع دستی بسیار امیدوار کننده بوده و نشان از علاقه زیاد مردم به این حوزه است. برنامه توسعه روستای مهرگرد باید جهانی پیگیری شود و به سطح ملی آن نباید اکتفا کرد.

بازداشت سه سارق میلیاردی در سمیرم

سرهنگ سهراب قرقانی رییس پلیس شهرستان سمیرم گفت: این باند با سرقت احشام عشایر سمیرم  نا امنی و دل نگرانی برای دامداران ایجاد کرده بود که با پیگیری مداوم کاراگاهان این سارقان شناسایی و دستگیر شدند که در بازجویی های صورت گرفته متهمان به ۳۰ فقره سرقت احشام و ۳۵۰ راس دام اعتراف کردند. ارزش دام های مسروقه را بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال دانست این افراد علاوه بر سرقت دام به سرقت سه دستگاه ترانس و مقدار زیادی سیم برق نیز اعتراف کردند که ارزش تقریبی این اقلام بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است.

رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی در اولویت قرار بگیرد

اصغر سلیمی،  نماینده شهرستان سمیرم با اشاره به این موضوع که امکانات زیرساختی همچون برق، گاز و آب از جمله مواردی است که هنوز در برخی موارد برطرف نشده و نیازمند رسیدگی است تصریح کرد: با وجود اینکه سال‌های متمادی از بهره‌برداری شهرک و ناحیه صنعتی سمیرم می‌گذرد، اما هنوز محوطه‌سازی این بخش‌ها با همان وضعیت نامناسب گذشته ادامه دارد که این موضوع در نشستی با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز عنوان شده است.

آغاز عملیات اجرایی کلینیک تخصصی بیمارستان سیدالشهداء

اصغر سلیمی،  نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: کلینیک تخصصی بیمارستان سیدالشهدا(ع) شهرستان سمیرم با اعتباری اولیه سه میلیارد ریالی در چهار طبقه در یک سال به بهره‌برداری می‌رسد. این کلینیک با رعایت تمامی استانداردهای مورد نیاز در چهار طبقه ساخته خواهد شد. اعتبار کلی مورد نیاز برای انجام این پروژه بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال است.

زلزله پادنا را لرزاند

سید نور محمد موسوی رییس جمعیت هلال احمر سمیرم تصریح کرد: باوقوع زلزله ۵.۲ ریشتری صبح امروز در منطقه سی سخت استان کهکیلویه و بویر احمد تعداد ۱۵ تیم عملیاتی برای امداد رسانی  در شهرستان مستقر خواهند شد که تاکنون دو  تیم ارزیاب برای شناسایی و تخمین خسارات وارده به منطقه اعزام شده‌اند.

اعطاء بیش از ۶ میلیارد وام اقتصاد مقاومتی

سرهنگ جواد فصیحی، فرمانده سابق ناحیه مقاومت بسیج سمیرم گفت: بالغ بر شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در قالب وام های۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون ریالی به بیش از ۵۱ نفر اعطاء شده و همچنین ایجاد و راه اندازی یک واحد تولید سرکه در قالب شرکت تعاونی، شش طرح پرورش قارچ، ۱۱ طرح پرورش دام سبک و سنگین، هفت طرح پرورش زنبور عسل، دو استخر دو منظوره پرورش ماهی، سه واحد صنایع دستی و قالی بافی، یک واحد کشتارگاه پرورش کبک، چهار واحد گل محمدی و یک واحد پرورش مرغ از جمله طرح های اجرایی در سال ۹۶ است.

کد خبر 369415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.