هیچ بند ذخیره‌ آب در حوضه آبریز زاینده‌رود وجود ندارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه احداث بندهای ذخیره‌ آبخیزداری خلاف قانون است، گفت: اگر واقعاً بندهای ایجاد شده مانع ورود آب به سد زاینده رود می‌شود و توسعه باغات در بالادست اتفاق می‌افتد، باید برای اصلاح و یا حذف آن‌ها پیگیری‌های حقوقی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین شاملی پیش از ظهر امروز،دوشنبه _۱۳ اسفند _ در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد با بیان اینکه در خصوص بندهای آبخیزداری در حوضه آبریز زاینده رود باید اطلاعاتی ارائه و برای رفع ابهامات شفاف سازی شود، اظهار کرد: حوضه آبریز زاینده رود  ۴۳۵ هزار هکتار وسعت دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن در استان اصفهان و ۱۴۵ هزار هکتار در استان چهارمحال و بختیاری است، بر این اساس در سطح ۲۹۰ هزار هکتاری استان اصفهان هیچ طرح بزرگ آبخیزداری اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری موجود برای کنترل سیلاب و جلوگیری از ورود رسوبات به سد زاینده رود است، افزود: هیچ گونه توسعه باغات در استان اصفهان صورت نگرفته است، اما کشاورزان اصفهان به بندهای این حوضه آبریز در استان چهار محال و بختیاری و توسعه باغات در بالادست معترض هستند که البته تصمیم گیری در خصوص بندها و باغات استان مجاور در شرح وظایف منابع طبیعی اصفهان نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: در جلسه‌ای که با صنف کشاورزان استان اصفهان برگزار شد، پیشنهاد ما به بازدید مشترک به همراه مدیران استانی و خبرنگاران از بندهای بالادست رودخانه در حوضه زاینده رود استان اصفهان و بررسی تعداد و حجم ذخیره آبی این بندها بود؛ اگر واقعاً بندهای ایجاد شده مانع ورود آب به سد زاینده‌رود می‌شود و توسعه باغات در بالادست اتفاق می‌افتد باید برای اصلاح و یا حذف آنها پیگیری‌های حقوقی انجام شود.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما در اختیار صنف کشاورزان قرار داده‌ایم، هیچ گونه بند ذخیره‌ای بزرگ در حوضه زاینده‌رود وجود ندارد

شاملی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوضه آبریز زاینده‌رود طرح آبخیزداری تعریف نشده است و در سال جاری تنها پنج پروژه در شهرستان خوروبیابانک برای کنترل روان آب و تأمین آب شرب اجرایی شد.

وی گفت: محدوده کوچکی از حوضه آبریز زاینده رود که در بالادست استان است دچار چالش‌های سیاسی شده اما نباید کل طرح‌های آبخیزداری در استان را به خاطر حوضه زاینده رود زیر سؤال برد، در تمام استان‌های کشور به دنبال اجرای طرح‌های آبخیزداری هستند، زیرا آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ پوشش گیاهی مؤثر است.

ایجاد ۶۰۰ بند آبخیزداری در حوضه زاینده‌رود امکان پذیر نیست

شاملی با بیان اینکه وجود  بیش از  ۶۰۰ بند آبخیزداری در بالادست استان اصفهان صحت ندارد، اظهار کرد: طی ۲۰ سال گذشته در سطح ۱۰ میلیون هکتار اراضی استان اصفهان  تنها ۱۷۰ بند ایجاد شده است و وجود ۶۰۰ بند آبخیزداری در وسعت ۱۴۵ هزار هکتاری امکان پذیر نیست، با این حال ممکن است اعداد و ارقام عنوان شده در سایر حوضه‌های چهارمحال و بختیاری باشد.

 وی با تاکید بر اینکه راه حل برای رفع ابهام و شفاف سازی در خصوص آمار و ارقام بندهای آبخیزداری حوضه زاینده رود، بازدید رسانه‌ها، صنف کشاورزان و مدیران استانی است، گفت: با همکاران استان چهارمحال و بختیاری در این باره رایزنی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری ذخیره و استحصال آب نیست اگر چنین اتفاقی افتاده باشد باید با حکم قضایی اصلاح شده تا حقی از کسی ضایع نشود

۱۰ بند آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

شاملی با بیان اینکه بنابر گفته مسئولان منابع طبیعی استان چهار محال و بختیاری در این استان فقط ۱۰ بند آبخیزداری وجود دارد، افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان که متولی رودخانه است باید مسیر را مدیریت کرده و جوابگو باشد.

وی تصریح کرد: باید در خصوص مسئله ذخیره سد زاینده رود موارد مختلفی از جمله خشکسالی‌های اخیر و برداشت‌های بالادست نیز از سوی مشاور سازمان آب منطقه‌ای اصفهان بررسی شود تا در خصوص ابهامات شفاف سازی صورت گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در استان اصفهان مشکلی در خصوص بندهای آبخیزداری وجود ندارد اما در خصوص مسائل بالادست و رفع ابهامات اعلام آمادگی می‌کنیم، زیرا بند ذخیره‌ای در آبخیزداری معنا ندارد.

کد خبر 369402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • سراج IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    1 0
    بیست ساله زاینده رود را خشکاندند و بجای جبران سنگ اندازی کردند حالا هم چهارمحال و بختیاری ظلم و غصب بزرگی در حق اصفهان میکند هیچ کس هم جلودارش نیست.