بازی با سلامت شهروندان به زور رنگ‌های مصنوعی

افزایش روز افزون قیمت آجیل در بازار باعث شده تا سودجویان فعال در این عرصه به زور رنگ‌های مصنوعی، به محصولات بی کیفیت و درجه چندم خود جلا دهند و با سلامت شهروندان بازی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خرید فله‌ای آجیل، سنتی است که بسیاری از مردم ایران به آن  اعتقاد دارند و کمتر کسانی تمایل به خرید آجیل‌های بسته بندی شده دارند، البته نباید فراموش کنیم که قیمت بالاتر آجیل بسته بندی شده نیز از عوامل نداشتن تمایل برای خرید این نوع آجیل است.

همچنین باید توجه داشت که شرایط نگهداری، نحوه تهیه و فرآوری، میزان و نوع رنگ به‌کار رفته و بسیاری از عوامل دیگر در سلامت آجیل نقش تعیین‌کننده‌ای دارند؛ سم ناشی از قارچ "آفلاتوکسین" تهدید کننده آجیل و خشکبار است چرا که این مواد غذایی استعداد آلوده شدن به این سم را دارند.

البته همه واحدهای صنعتی مجاز با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی و ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ملزم به اندازه‌گیری آفلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصول تولیدی قابل ردیابی نیستند و مصرف بالای آجیل در ایام نوروز با توجه به کیفیت نامناسب اغلب این محصولات، مشکلات گوارشی زیادی را برای شهروندان به ویژه در دو هفته نخست سال ایجاد می‌کند.

سمی که با مزه کردن قابل تشخیص نیست

حمیدرضا نصر اصفهانی، کارشناس بهداشت موادغذایی در خصوص لزوم توجه شهروندان به سلامت آجیل شب عید به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "مایکوتوکسین‌ها" سمومی هستند که قارچ یا کپک عامل اصلی تولید آنها در مواد غذایی است، مشاهده این قارچ‌ها در مواد غذایی به ویژه آجیل و خشکبار در ایام نوروز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مردم باید در خرید آجیل و خشکبار شب عید با هوشمندی و آگاهی کامل عمل کنند، ادامه می‌دهد: "آفلاتوکسین" یکی از مهم‌ترین قارچ‌های گروه مذکور است که به وسیله رطوبت ایجاد می‌شود و عامل اصلی برای ایجاد بیماری سرطان در افراد محسوب می‌شود.

این کارشناس بهداشت موادغذایی خاطر نشان می‌کند: نگهداری نادرست از آجیل و خشکبار و انبار کردن غیر استاندارد این نوع از محصولات موجب مرطوب شدن این محصولات و رشد قارچ در آن‌ها می‌شود. پسته از اقلامی است که بیش از سایر محصولات به این  قارچ آلوده می‌شود.

 وی اضافه می‌کند: سم "آفلاتوکسین" مربوط به آجیل و خشکبار، سرطانزا است و به مرور زمان موجب بروز ضایعات وخیم در کبد شده و در دراز مدت بیماری های مختلفی را به وجود می‌آورد.

نصر اصفهانی تصریح می‌کند: سم "آفلاتوکسین" با چشم یا حتی مزه کردن قابل تشخیص نیست و وجود آن در محصولات مختلف تنها از طریق آزمایش در آزمایشگاه‌های پیشرفته قابل اثبات است.

انبار کردن آجیل؛ رسم بازار ایران

محمدرضا ابراهیمی، دارنده یکی از واحدهای صنفی فروش آجیل در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: انبار کردن محصولات مختلف مورد نیاز مردم در اوضاع و احوال فعلی بازار ایران امری عادی و پر منفعت است؛ آجیل و خشکبار نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از افراد با انبار کردن محصولاتی همچون آجیل و خشکبار قصد دارند تا منفعت زیادی در این بازار کسب کنند و شرایط نگهداری نیز برای آنها اهمیت خاصی ندارد زیرا هدف، تنها منفعت مالی و رشد اقتصادی است، این در حالی است که نظارت در بازار و آزمایش محصولات می تواند موجب جلوگیری از فروش آجیل های نامرغوب شود.

بیماری‌های دهان و دندان ناشی از آفلاتوکسین

بیماری‌های دهان و دندان نیز از دیگر عواقب استفاده از آجیل‌های آلوده به سم "آفلاتوکسین" است، جمشید قناعتی، متخصص بهداشت دهان و دندان و کارشناس بهداشت مواد غذایی در این باره به خبرنگار ایمنا ‌می‌گوید: یکی از مضرات وجود ویروس "آفلاتوکسین" در انواع آجیل و خشکبار، سفت کردن این محصولات است و موجب می‌شود تا فشار بیشتری به فک و دندان در حال خوردن آنها بیاید.

وی ادامه می‌دهد: آلوده شدن دهان به این ویروس موجب ایجاد عفونت‌های لثه و خرابی دندان‌ها می شود که بیشتر از طریق انواع پسته وارد دهان شده و دندان‌ها را آلوده می‌کند.

گزارش از: سپهر زارع – خبرنگار ایمنا

کد خبر 369393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.