رئیسی می آید/ نمایندگان تکراری می روند

ابراهیم رییسی بر صندلی قاضی‌القضات، پایان ژنرال های بهارستان، تراز مالی مثبت بانک های ادغامی و گسترش اعتیاد زنان از مهمترین عناوین خبری امروز دوشنبه- ۱۳ اسفند ماه- روزنامه های کشور است.

به‌ گزارش ‌ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس طرح پیشنهادی حسین امیری خامکانی، نماینده مردم زرند  و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در الحاق بندی به ماده ۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند. بر اساس این بند کاندیداتوری افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس شورای اسلامی هستند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی ممنوع شد و این افراد پس از یک دوره استراحت مجددا می‌توانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را  به مصوبات روز گذشته بهارستان نشینان اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«نمایندگی مجلس؛ فقط سه دوره» آرمان امروز در ادامه افزود:چهره‌های دیروز نمایندگان مجلس جالب بود؛ اعضای جبهه پایداری اخم بر چهره داشتند و اصلاح‌طلبان و اعتدالیون آرام بودند. ماجرا از این قرار بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کاندیداتوری افرادی که ۳ دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع شود. تصویب این قانون به معنای خداحافظی نمایندگان قدیمی با ساختمان هرمی شکل بهارستان است و در نتیجه چهره‌های مجلس یازدهم متفاوت با مجالس قبلی خواهد شد که البته این تغییرات در کنار محاسنی که دارد معایبی هم خواهد داشت. به عنوان نمونه علی لاریجانی از چهره‌های شاخص مجلس است که نقش مهمی در ایجاد توازن در میان نمایندگان را بر عهده دارد و اجازه نمی‌دهد مواضع سیاسی یک گروه بر مصوبات مجلس تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر با ورود نمایندگان جدید به مجلس ایده‌های جدید در پارلمان مطرح خواهد شد و انگیزه خوبی برای رفع نواقص و کاستی‌ها وجود خواهد داشت.

روزنامه خراسان ضمن پوشش سخنان رییس بانک مرکزی در صفحه نخست خود به بررسی وضعیت مالی ۵ بانک ادغامی در سپه  پرداخت و در تیتر یک خود  نوشت:«تراز مالی مثبت بانک های ادغامی » خراسان در ادامه افزود: رییس کل بانک مرکزی از اجرایی شدن ادغام پنج بانک و موسسه مالی نظامی در بانک سپه تا چهار ماه آینده خبر داد. در این حال، بررسی آخرین صورت های مالی این بانک ها نشان می دهد که برخلاف برخی تشکیک ها در فضای مجازی مبنی بر بدهکار بودن، بدهی این موسسات بانکی به بانک مرکزی صفر بوده و طبق آخرین صورت های مالی منتشر شده، همه به غیر از یک بانک، سودده هستند.

روزنامه جوان صفحه نخست امروز خود را به سخنان دیروز  نتینیاهو در نشست هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی اختصاص داد و در تیر یک خود نوشت:«پوتین به نتانیاهو: ایران در سوریه می‌ماند، ما هم می‌مانیم» نتانیاهو گفته است: «ما بر سر مکانیسم همکاری امنیتی ارتش روسیه با ارتش اسرائیل توافق کردیم. پرزیدنت پوتین و من همچنین بر سر یک هدف مشترک توافق کردیم، یعنی عقب‌نشینی نیروهای خارجی که بعد از وقوع جنگ داخلی سوریه به این کشور آمده بودند. ما در مورد یک تیم مشترک برای رسیدن به این هدف با همدیگر و بر سر عناصر دیگر توافق کردیم.» همزمان با این سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وبگاه صهیونیستی جروزالم‌پست مدعی شد که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل می‌گویند ارتش سوریه اجازه داده فرماندهان ایرانی و لبنانی در مرز جولان حضور داشته باشند و این خطری جدی برای اسرائیل محسوب می‌شود. جروزالم پست همچنین مدعی شده ایران یک یگان رزمی با عنوان Division ۵ متشکل از فرماندهان ایران، اعضای حزب‌الله، حشدالشعبی عراق و شیعیان افغانستان در منطقه جزریل در منطقه جولان تشکیل داده که همه تحرکات اسرائیل در این مناطق را تحت نظر دارند. نیروهای ایرانی و شیعه به رهبری ژنرال قاسم سلیمانی همه مناطق مشرف به جولان را از دست تروریست‌ها خارج کرده و اکنون خود جای آن‌ها را گرفته‌اند.

روزنامه ابتکار در گزارشی سوابق رییس جدید قوه قضائیه را بررسی کرد در تیتر یک خود نوشت:«ابراهیم رییسی بر صندلی قاضی‌القضات »ابتکار در ادامه مدعی شد: پس از وفات آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله آملی لاریجانی با حکم رهبر انقلاب اسلامی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان شد. در همین حال باتوجه به پایان یافتن دوران مسئولیت آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تغییر رئیس قوه و جایگزینی سید ابراهیم رئیسی قوت گرفت که روز گذشته معاون اول قوه قضائیه به این گمانه‌زنی‌ها مهر تایید زد. حضور آملی لاریجانی در مسند ریاست قوه قضائیه به طور رسمی مرداد ماه سال ۱۳۹۸ به پایان می‌رسد، اما ممکن است باتوجه به احکام جدیدی که دریافت کرده، پیش از به پایان رسیدن دوره ریاست خود این جایگاه را ترک کند.

با ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه، می‌توان گفت درواقع این اولین باری است که در تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی، کسی بر مسند دستگاه قضا می‌نشیند که پیش از این سابقه حضور در دستگاه را داشته است. ابراهیم رییسی ششمین قاضی القضات جمهوری اسلامی در عمر چهل ساله آن است. تولیت آستان قدس رضوی و داماد احمد علم‌الهدی، درواقع بیشترین سابقه کاری در دستگاه قضایی را دارد. دادستانی تهران، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه ازجمله مسئولیت‌های رئیسی در این دستگاه در سه دهه اخیر بوده است. او هم‌اکنون علاوه بر تولیت آستان قدس رضوی، دادستان کل ویژه روحانیت و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است.

روزنامه کیهان با انتقاد از مبحث بازگشت کوپن بین مردم صفحه نخست خود را به این مبحث اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«وعده‌های برجام به کوپن رسید /چند راهکار برای رونق اقتصادی»کیهان در ادامه افزود: ناتوانی دولت در مدیریت منابع ارزی و کنترل قیمت‌ها باعث شد این پیشنهاد مطرح شود که با بازگشت کوپن شاید بتوان جلوی این سوء استفاده‌ها را گرفت. به عبارت دیگر وقتی دولت ارز ارزان به کالاهای اساسی اختصاص داد، اما قیمت آن کالاها در سطح ارز بازار آزاد افزایش یافت، این پیشنهاد به وجود آمد که اگر نظام کوپنی احیا شود می‌توان از سوء استفاده‌ها در نظام توزیع جلوگیری کرد.
در این زمینه برخی انتقاد کردند که این برنامه، مختص شرایط جنگی است و به نوعی این مطلب را القا می‌کند که الان هم در آن شرایط هستیم، در حالی که وضعیت بازارهای مختلف و تولیدات کشور بگونه‌ای است که مسئولین بارها از کافی بودن عرضه محصولات برای تامین نیازها خبر داده‌اند.
در پاسخ به این انتقاد مجید شاکری از کارشناسان اقتصادی گفته است: تصور آن که تضمین حداقلی از سبد غذایی برای اقشار نیازمند صرفا مختص شرایط جنگی است به وضوح غلط است. از سال ۱۹۶۴ تامین حداقل‌های غذایی در آمریکا به صورت ثابت و بی‌وقفه بر بستر قانونی جدید در حال اجراست و کارت‌های اعتباری مربوط به این برنامه(EBT)  به صورت فراگیر از سال ۲۰۰۴ در آمریکا مورد استفاده است بدون این که این کشور درگیر شرایط جنگی باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد  در صفحه نخست امروز خود را به هشدار  پنج صاحب‌نظر درباره نقطه کور در سیاست‌گذاری به دولت اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«رمز تحریک عرضه مسکن» دنیای اقتصاد در ادامه افزود: گروهی از صاحب‌نظران بخش مسکن در واکنش به رجوع دوباره سیاست‌گذار به «سرکوب تقاضای مصرفی»، درباره تبعات حذف نقش خانه‌اولی‌ها در رونق‌بخشی به بازار مسکن هشدار دادند. اخیرا برخی مسولان با طرح دغدغه مرتبط با کمبود عرضه مسکن،‌ سیاست تجمیع منابع و اعتبارات این بخش صرفا برای افزایش عرضه را در دستور کار قرار داده‌اند و به صراحت از کنار گذاشتن طرح تعدیل سقف تسهیلات خرید مسکن سخن گفته‌اند. بررسی صاحب‌نظران اقتصادی نشان می‌دهد تصور اینکه «افزایش قدرت خرید تقاضای مصرفی» تاثیر مستقیم بر «روند رشد قیمت» دارد باعث غفلت از نقش موثر «سه عامل بیرونی بازار» شده است. در این بررسی، رمز صحیح تحریک عرضه، «به رسمیت شناخته شدن نیاز اعتباری تقاضای مصرفی به‌خصوص خانه‌اولی‌ها» در گام اول و همچنین «هدایت تسهیلات کارآمد و در استطاعت (پس از تعدیل سقف وام‌ها متناسب با تورم ملکی) به بازار دوم معاملات» در گام دوم عنوان شده است. تسهیلات می‌تواند به بازار پیش‌خرید هدایت شود تا افزایش عرضه و تامین مالی تقاضای مصرفی را توامان تضمین کند. اما کم‌توجهی به بازار تسهیلات رهنی، سازنده‌ها را در حلقه آخر پروسه ساخت‌وساز - مرحله فروش - با خلأ تقاضای موثر و رکود معاملات خرید روبه‌رو می‌کند که پیامد بعدی آن، رکود ساختمانی است.


روزنامه صدای اصلاحات نیز صفحه نخست امروز خود را به  مصوبه ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره مجلسی ها اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت: «پایان ژنرال های بهارستان» صدای اصلاحات در ادامه افزود: این مصوبه در انتظار تایید شورای نگهبان  است  و هنوز به قطعیت نرسیده، اما با کنار گذاشته شدن علی لاریجانی امید اصلاح طلبان نیز تا حدودی نا امید خواهد شد؛ چرا که نمی توان لاریجانی  را یکی از چهره های اصولگرا  دانست. لاریجانی از اوایل دولت حسن روحانی از یاوران  دولت بوده و آن را همراهی  کرده است. رئیس مجلس  بارها در معرض حمله تندروها قرار گرفت و حتی نقش به سزایی در جریان برجام داشت و این مصوبه می تواند  خطر بزرگی برای او و اصلاحات باشد. تمام این شرایط  دست به دست به دست هم داده اند تا راه برای اصلاح طلبان سخت  شده  و رقابت ها هم به یگدیگر نزدیک شوند.

  روزنامه  همدلی در گزارش یک امروز خود به اعتیاد  زنان پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«اعتیاد زنانه‌تر از دیروز» این روزنامه در ادامه افزود:صرف مواد مخدر از دیرباز عملی مردانه محسوب می‌شد و ‌تریاک نیز به‌عنوان ماده مخدر سنتی در جمع‌های مردانه یکه‌تازی می‌کرد، اما امروزه با ورود مخدرهای جدید، هم‌تریاک تا حدودی از گردونه مصرف خارج شده است و هم برخی از زنان پا در رکاب مردان گذاشته و وارد این عرصه شده‌اند. در این میان مخدرهای جدید در سال‌های اخیر گوی رقابت را از مخدرهای سنتی ربوده است و بعد از جولان دادن در بین مصرف‌کنندگان مرد، اکنون به جمع‌های زنانه ورود پیدا کرده است و روز به روز دامنه مصرف‌اش در بین این قشر گسترده‌تر می‌شود

روزنامه مردم سالاری  صفحه نخست امروز خود را به سخنان روز گذشته امیر دریابان «علی شمخانی» در حاشیه همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس که در کتابخانه ملی برگزار شد اختصاص داد و به نقل از وی در تیتر یک خود نوشت:«تا وقتی سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم» شمخانی در جمع خبرنگاران درخصوص توان موشکی ایران اظهار کرد: ما در ارتباط با برد، قدرت تخریب، دقت و سرعت آماده سازی به عنوان چهار محور مهم توانمندی موشکی براساس مصالح، منافع و تهدیدات کشور تصمیم می‌گیریم و این روند قابل مذاکره نیست. وی تاکید کرد: تاریخ شهادت می‌دهد که عوامل خواهان بی‌ثباتی در منطقه همواره ناکام بوده‌اند. دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین درمورد نفوذ عوامل تروریستی به خاک ایران گفت: دولت پاکستان موظف است با محافظت از مرزهایش از ورود تروریست‌ها به خاک ایران جلوگیری کند.

روزنامه ایران نیز صفحه نخست امروز خود را به سخنان وزیر کشور در نشست خبری خود اختصاص داد در تیتر یک خود نوشت:«نشاط اجتماعی در دستور کار دولت» عبدالرضا رحمانی فضلی از مردم خواست تا اگر انتقاد یا توصیه‌ای در زمینه نشاط اجتماعی دارند، به دبیرخانه شورای اجتماعی ارائه کنند. این کارگروه قرار است با انجام اقدامات و برنامه‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود، نشاط اجتماعی و شادکامی را در جامعه افزایش دهد.

سؤال این است نشاط اجتماعی در جامعه ایران هم‌اکنون درچه سطحی قرار دارد؟ جواب این سؤال را عباس قائد رحمت، معاون سازمان امور اجتماعی کشور می‌دهد: «آمارها و گزارش‌ها متأسفانه نشان می‌دهد که سطح نشاط اجتماعی در کشور پائین است. بنابراین باید با همه شیوه‌ها و روش‌ها، دستگاه‌ها، سمن‌ها و جریان‌های داوطلبی مشارکت کنند تا بتوانند سطح نشاط اجتماعی را در آستانه نوروز و تمام طول سال بالا ببرند.» کارشناسان معتقدند که جامعه ایران اگرچه زیر بار نوسانات اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته، اما آنقدرها که تبلیغ می‌شود، کم نشاط نیست.

کد خبر 369367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.