امنیت اروپایی ها مرهون تلاش های ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت‌های اروپایی و سرویس‌های امنیتی آنها حتماً بخوبی می‌دانند امنیتی که امروز در اروپا وجود دارد، مرهون تلاش‌های ایران بوده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از دفتر دیپلماسی و ارتباطات رسانه ای وزارت امورخارجه، «بهرام قاسمی» تصریح کرد: ما شاهد بودیم که گروه‌های تروریستی و تکفیری در خیابان‌های پاریس و دیگر پایتخت‌های اروپایی چه حوادثی را رقم زده و موجب ناامنی و خشونت شدند. مبارزه ایران با تروریسم در منطقه جدی بوده؛ به طوری که امروز شاهدیم در سوریه تقریباً تا حد بسیاری اراضی سوریه و عراق از لوث وجود تروریست‌ها پاک شده است؛ اما معتقدیم به‌رغم ضعیف شدن آنها، تروریسم هنوز وجود دارد و به یک عزم جدی و اجماع جهانی برای نابودی آن نیاز است.

وی افزود: کشورهای اروپایی باید به این نکته توجه کنند که تسری خشونت در اروپا توسط گروه‌های تروریستی، در واقع به سابقه عملکرد خود آنان باز می‌گردد. تروریست‌ها در همین منطقه توسط کانون‌های مشخصی پرورش یافتند، تولید و تسلیح شدند و به کمک ابزار مالی که در اختیارشان قرار گرفت باعث ایجاد وحشت و دهشت در اروپا شدند.

سیاست دوگانه اروپا در قبال تروریسم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مقابله با اقدامات گروه‌های تروریستی تأکید کرد: این موضوع در روند کار وزارت امور خارجه، جدید نیست و همیشه پیگیری شده است؛ اما متأسفانه شاهد رفتار دوگانه مقام‌ها یا کشورهای اروپایی هستیم که به‌ رغم شعارها و سخن‌های زیبایی که ایراد می‌کنند، در مقابل تروریسم سیاستی دوگانه اتخاذ کرده‌اند. کشورهای اروپایی در عمل در راستای منافع خودشان استانداردهایی تعریف می‌کنند که ناشی از این تعریف با برخی از گروه‌های تروریستی نه ‌تنها برخورد جدی نداشته، بلکه آنها را مورد توجه خود نیز قرار می‌دهند. همین نوع رفتار دوگانه کشورهای اروپایی سبب شده است که اعتماد بسیاری از مردم در جهان نسبت به کشورها و سیاستمداران اروپایی کاسته شود. از همین رو است که برخی معتقدند سیاستمداران اروپایی صرفاً به خاطر منافع خودشان از هر ابزاری استفاده می‌کنند. استفاده ابزاری اروپاییان از تروریسم، موضوع جدیدی نیست و آنها تروریست‌ها را به دو شاخه خوب و بد تقسیم می‌کنند.

تروریسم در هر شکلی ناپسند است

قاسمی تصریح کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران تروریسم در هر شکل، به هر صورت و در هر نقطه از جهان محکوم است و آن را پدیده تروریستی و شوم می‌دانیم. ما معتقدیم که نباید از هیچ‌گونه استاندارد چندگانه در زمینه تروریسم که یک بلیه شوم است، استفاده کرده و از آن دسته و گروهی که در راستای منافع ما باشد، دفاع کنیم. مبارزه با تروریسم سیاست همیشگی ایران بوده است. شما شاهد هستید که ایران در زمینه مبارزه با تروریسم در عراق، سوریه و حتی در دیگر مناطق، خارج از هرگونه استاندارد و تعریف مشخصی ورود پیدا می‌کند و اگر اقدامات و تلاش‌های ایران در سالیان گذشته نبود، امروز امنیت در اروپا نیز برقرار نمی‌شد.

وی در مورد اتهامات اثبات‌ نشده علیه ایران در حوزه حملات سایبری احتمالی به نمایندگان مجلس استرالیا توسط برخی تحلیلگران حوزه سایبری اظهار کرد: روابط ایران با استرالیا روابط خوبی بوده و دو طرف علاقه‌مند به استمرار این رابطه هستند. گمانه‌زنی درباره حملات سایبری علیه کشورهای دیگر توسط ایران را باید از جنس جنگ روانی دانست. برخی با طرح چنین اتهاماتی سعی می‌کنند افکار عمومی را در جهان و منطقه علیه ایران، تحریک و حساس کنند. کسانی که چنین اتهام‌های بی‌پایه و اساسی را مطرح می‌کنند، در تلاش هستند با دروغ‌بافی و گفتار غلط به ایران‌هراسی در دنیا دامن بزنند. سخنانی از این ‌دست را که ایران، منشاء حملات سایبری است، گزافه‌گویی و سخن نابجایی است. باید اضافه کنم که اصولاً ما در این حوزه فعالیتی نداشته و به‌ طور کلی دلیلی هم برای این کار وجود ندارد.

قاسمی گفت: ما اصولاً به هیچ ابزاری برای مقابله با تروریسم نیاز نداریم. توقع اولیه‌مان از کشورهای اروپایی که ادعای تکامل، فرهنگ و پختگی دارند، این است که اراده لازم را باید در مقابله با این گروه‌ها داشته باشند. کشورهای اروپایی به‌طور کلی به ابزاری برای مقابله با گروه‌های تروریستی نیاز ندارند؛ چراکه اطلاعات کافی را درباره ماهیت، اقدامات و تبادلات مالی آنها دارند و اگر اراده کافی داشته باشند، برخورد با آنها صورت می‌پذیرد. برخورد نکردن اروپاییان با گروه‌های تروریستی را باید به ‌حساب همان استانداردهای دوگانه و استفاده ابزاری از تروریسم گذاشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: اروپاییان همیشه این سیاست را در قبال تروریسم داشته و به ‌عنوان نمونه می‌توان سوریه را مثال زد. اروپایی‌ها در سوریه ابتدا از تروریست‌ها علیه دولت قانونی بشار اسد حمایت کردند، اما با گذشت زمان متوجه اشتباهات خود شدند. عملکرد اروپاییان در قبال تروریسم باعث شده است بسیاری از اعضای گروه‌های تروریستی همچون داعش از شهروندان این کشورها باشند. جدی برخورد نکردن با تروریسم موجب شده است افرادی که در اروپا بزرگ شده، تحصیل کرده‌اند و کار می‌کنند به عضویت گروه‌های تروریستی دربیایند. آن‌طور هم که به نظر می‌رسد تروریست‌هایی که از سوریه و عراق به اروپا بازگشته‌اند با برخورد جدی روبه رو نشده‌اند.

رنج بولتون از بیماری ضد ایرانی

وی در مورد خبر رسانه‌های استرالیایی از سفر قریب‌الوقوع جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به کامبرا برای اجماع ‌سازی علیه ایران، گفت: اجماع ‌سازی علیه ایران برای بولتون یک کار عادی است. وی در حال دوره‌گردی در جهان است و تلاش می‌کند خصومت در قبال ایران را از سایر کشورها گدایی کند.

بولتون با ارائه اطلاعات نادرست، ایجاد تصویر غلط، ارائه صحبت‌های تحریک‌آمیز و حتی با پرداخت هزینه برای خریدن برخی منابع در راستای ایران‌هراسی در برخی کشورهای ضعیف‌تر، تلاش می‌کند یک فضای منفی در قبال جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.

قاسمی افزود: تصور ما این است که وی واقعاً از یک بیماری ضد ایرانی رنج می‌برد. مشاور امنیت ملی آمریکا به‌ غلط فکر می‌کند که ایران در کمین وی یا آمریکا است. بولتون نمی‌خواهد نقش ایران را به ‌عنوان کشوری که همیشه سازنده بوده، بپذیرد و همیشه در مقابل ایران کینه و دشمنی خاصی دارد. کینه و دشمنی بولتون از حد معمول یک سیاستمدار فراتر رفته و به نظر می‌رسد الزاماً به‌ نوعی بیماری مهلک تبدیل شده است که به معالجه اساسی نیاز دارد.

کد خبر 369366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.