به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در چهاردهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه سلامت سفر، حفظ جان و مال مردم همواره وظیفه اصلی نیروی انتظامی در کشور به شمار میرود، گفت: قطعا این اقدام در زمره اعمال صالح بوده و همه ما باید شاکر خداوند باشیم که از این جنس خدمات روزی ما شده است.
اسلامی در ادامه طراحی، اجرا و نگهداری زیرساختهای حمل و نقل را مهمترین اقدام و تکلیف فعلی در این حوزه دانست و گفت: عدم توجه به مسائلی چون اقتضای جامعه و محیط در طراحی، رعایت مشخصات فنی در اجرا، الزامات نگهداری و بهرهبرداری هرکدام به صورت بالقوه میتواند حامل حوادثی باشد که نه تنها متاثر از ساختار مسیر، شرایط و وضعیت راههاست بلکه از رفتار غیرقابل پیشبینی راننده نیز میتواند تأثیر بگیرد.
وزیر راه وشهرسازی با تأکید براینکه قطعا موارد مذکور باید با رعایت آخرین الزامات استاندارد، طراحی و اجرا شود گفت: در این دوره از فعالیت وزارت راه و شهرسازی ضمن آنکه به این گونه مسائل اهمیت ویژهای داده شده، ممیزی و کنترل مضاعفی برای طرحها را در دستور کار قرار دادهایم که با رویکرد جدید میتواند نقطه کانونی در کنترل زیرساختهایی باشد که با ضوابط موجود انطباق ندارد.
وی ادامه داد: در بحث اجرا نیاز به هیئت نظارتی داریم که امور ممیزی و کنترل را در سطوح عالی انجام دهد تا آنچه در مسیر بین کارفرما، مشاور و پیمانکار اجرا میشود توسط یک هیئت نظارت نهایی شده و مورد بررسی قرار گیرد.
اسلامی تصریح کرد: درحال حاضر مهمترین اقدامی که در تشخیص وضعی کیفی راهها و روکش آسفالت در کشور انجام میشود، مانیتورینگ و عکسبرداری از تمامی مسیرهای اصلی و فرعی است و وزارتخانه براساس خروجی این سیستم، تصمیمگیری لازم در بهسازی و اصلاح روکش راههای اولویتدار را انجام میدهد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه وجود یک سیستم مهندسی یکپارچه جهت پایش عملکرد و وضعیت راهها در کشور ضرورت دارد، گفت: هوشمندسازی این فرآیند برای ناوگان حمل و نقلی و همچینن جادهها امری ضروری، مکمل و استراتژیک به شمار میرود که تلاش داریم این مهم با تعامل پلیس و استفاده از سرمایه بخش خصوصی هرچه سریعتر محقق شود.
اسلامی اضافه کرد: وزارت راه وشهرسازی متعهد شده تا سال آینده دو هزار پایش تصویری را در دستور کار خود قرار دهد که امیدواریم با قول مساعدت سازمان برنامه و بودجه بتوانیم با پوشش قویتری در تصویربرداری از جادهها، این امر را عملی کنیم؛ امری که قطعا در صورت اجرا میتواند در اعمال قانون، کنترل رفتار رانندگان و بازدارندگی از بروز بیقانونی مؤثر باشد.
وزیر راه وشهرسازی ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی دیگر از اولویتهای وزارتخانه در این حوزه دانست و گفت: بدون شک هرچه انضباط و اعمال مقررات بیشتری در بخش ناوگان داشته باشیم میتوانیم شاهد آثار بهتری در این حوزه باشیم؛ چراکه نحوه عملکرد حمل و نقل عمومی الگوی خوبی برای سایر رانندگان است و قطعا این اقدام انضباط در عبور و مرور را دو چندان میکند.
وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی و باری چه در حومه و چه در شهر پرمخاطرهترین ناوگان حمل و نقل سنگین بوده و ایجاد کننده بیشترین حوادث است، گفت: در این حوزه نیز تفاهمنامههایی را با وزارت نفت به امضا رساندیم زیرا مهمترین کاری که در بخش هوشمندسازی برای ما دارای اهمیت است اعمال برنامه در مدیریت سفرهاست که در این دوره به شدت مورد توجه ما قرار دارد.
اسلامی ادامه داد: خوشبختانه امروز ظرفیت و میزان استفاده از جاده به صورت برخط بررسی میشود، طبق اطلاعات موجود بسیاری از جادهها بیشتر از ظرفیت مجازشان در حال بهرهبرداری هستند، این امر آدرس مشخصی برای ما محسوب میشود تا نسبت به ایجاد ظرفیتی موازی و جایگزین اقدام کنیم.
به گفته وزیر ما میتوانیم با توجه به این اطلاعات از طریق یک مدل نرمافزاری و با تعامل پلیس راهور در مدیریت سفر به اندیشه و ارائه برنامههای متفاوتی پرداخته و به نتایج مثبتی دست یابیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین مانیتورینگ انجام شده در سطح راههای کشور نیز اظهار کرد: درحال حاضر طبق این گزارش آخرین وضعیت نقاط بحرانی شناسایی و همه اعلام شده تا دستور کار جدید اجرایی برای برنامهریزیهای مقطعی و بلند مدت آنها صورت بگیرد.
عضوکابینه دولت دوازدهم با تأکید بر ضرورت ایجاد قابلیت استراحت و مجتمعهای خدماتی بینراهی در جادهها عنوان کرد: این اقدام باید برای فراهم آوردن فضای سرویس مسافر با کمک سرمایهگذاری بخش خصوصی در جادهها ایجاد شود چراکه نه تنها در جلوگیری از شتابزدگی رانندگان و عرضه محصولات شهروندان بومی هر منطقه تأثیر گذار است، بلکه میتواند برای ما نیز درحوزه شبکه سازی و برندسازی در ارائه خدمات کارآمد در چندین نوع و سطح سرویس برای جذب سرمایهگذار مؤثر باشد.
اسلامی درباره بحث هوشمندسازی و پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهها نیز تصریح کرد: بنابر تصمیمات اتخاذ شده تصمیم داریم طی یک سال پیشرو دو۲ آزادراه تهران – ساوه و قزوین–رشت را به سیستم پرداخت الکترونیک عوارض مجهز کرده و پس از بررسی بازخورد آن، این سیستم را به تمامی آزادراههای کشور تسری دهیم.
وی با اشاره به وجود ۳۳۰۰ نقاط حادثهخیز نیز در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اختصاص میزان محدودی از منابع، بخشی از عملیات رفع این نقاط انجام و بخشی دیگر در حال اجرا است که تلاش داریم تا پایان سال ۹۹ تمامی این نواحی را به طور اساسی ساماندهی کنیم.
وی اقداماتی نظیر اصلاح مسیر، ایجاد باند دوم، تقاطع غیرهمسطح، ساماندهی حریم راه و ایجاد لاین کندرو را نمونهای از فعالیتهای مربوط به بخش رفع نقاط حادثهخیز اعلام کرد و افزود: در این مسیر قصد داریم بسیار قویتر از سنوات گذشته عمل کرده و از چندین مدل سرمایهگذاری نیز بهره ببریم.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در سال ۹۷ حدود ۷۰۰ کیلومتر باند دوم احداث شد که از این میزان ۲۰۰ کیلومتر تا کنون به بهرهبرداری رسیده است، تلاش داریم ۵۰۰ کیلومتر باقیمانده را طی اقدامی ضربتی در نصب علائم، خطکشی و انجام عملیات آمادهسازی به کمک پلیس راه هرچه سریعتر زیر بار ترافیک ببریم.
وی با تأکید براینکه بدون شک بهرهبرداری از این ۵۰۰ کیلومتر نقش مؤثری در افزایش ایمنی محورها و در مقابل کاهش تلفات و تصادفات جادهای دارد، گفت: موضوع دیگری که با نیروهای پلیس در این روزها بررسی کردیم ایمنی محورها در نوروز سال ۹۸ بود تا بتوانیم با حضور گستردهتر و آشکارسازی علائم خصوصا در مسیرهای فرعی آمار حوادث را کاهش دهیم.
اسلامی با اشاره به ساخت حدود ۱۳۰۰ کیلومتر راه روستای در سال جاری در کشور اظهار کرد: بهسازی راههای فرعی باعث افزایش راندمان سرعت میشود، از آنجا که سیستم کنترل سرعت در این محورها وجود ندارد، خود این امر باعث بروز حوادث میشود و در این مسیر نیاز به کمک بیشتری از سوی پلیس داریم تا با مشارکت راهداری، همیار پلیس و پلیس راه این حوادث را به حداقل برسانیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: قطعا استفاده از شرکتهای مورد اعتماد برای راهاندازی سامانههای نظارتی برای ما در اولویت قرار دارد تا بتوانیم از این طریق منابع غیردولتی و سرمایهگذاری بخش خصوصی ضمن مشخص کردن نرخ بازدهی پروژهها، برنامه را پیش ببریم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که شخصا پیگیر آن بوده و هستم ساماندهی جایگاه پلیس راه در جادهها است که باید در شأن پلیس و نشاندهنده اقتدار آن باشد.
نظر شما