سامانه شفافیت و شهروندمداری شهرداری اصفهان رونمایی شد

سامانه شفافیت و شهروندمداری شهرداری اصفهان با موضوع شفافیت در بخش های قوانین و مصوبات، آمار و بودجه، لیست پروژه ها، مناقصه و مزایده ها و ... در حضور شهردار اصفهان، معاونان و مدیران مناطق شهرداری رونمایی شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، محمد شریف شاهی، مشاور شهردار در امور شفافیت و مبارزه با فساد در این جلسه دو اولویت مهم شهردار اصفهان را از ابتدای ورود به شهرداری ارتقای حقوق شهروندی و شفافیت عنوان کرد و گفت: اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ارتقای استانداردهای شفافیت در شهرداری اصفهان از نخستین دستورهای شهردار اصفهان بود که پیرو این موضوع انتظار می رفت کار آسانی در پیش داشته باشیم اما زمانی که وارد میدان شدیم با مشکلات بسیاری مواجه شدیم.  

وی با اشاره به بخش‌های سامانه شفافیت و شهروندمداری شهرداری اصفهان تصریح کرد: این سامانه بر اساس استانداردهایی که نهادهای عمومی و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مشخص کرده اند، بنا گذاشته شده تا اطلاعات اصلی که براساس استانداردها بوده و مورد نیاز شهروندان است را جمع آوری کنیم، با این رویکرد که اطلاعات غیرضروری که شهروندان را دچار سردرگمی می کند در اولویت قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه از جمله استانداردهای هر سازمان و نهاد عمومی این است که قوانین و مقرراتی که بر اساس آن عمل می کند را در اختیار شهروندان قرار دهد، اظهار کرد: این اطلاعات در شهرداری پراکنده بود که جمع آوری و مستندسازی شد،‌ همچنین در قالب یک تفاهمنامه اجازه داده شد از طریق لینک مستقیم به سامانه قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری متصل شویم. 

مشاور شهردار در امور شفافیت و مبارزه با فساد با بیان اینکه خاصیت این سامانه کم خطا بودن و به روز بودن قوانین و مقررات در آن است، تصریح کرد: برخی از مصوبات و مقررات مانند برنامه های راهبردی در شهرداری وجود داشت که در اختیار شهروندان نبود، اما هم اکنون در سامانه بارگذاری شده است،‌ این برنامه ها هم ارزش سندی داشته، هم سابقه یک شهر را نشان داده و هم تحول و تغییرات یک شهر را در معرض دید عموم قرار می دهد.

وی با بیان اینکه حق مردم است که درآمدها و هزینه های شهرداری برایشان شفاف و روشن باشد، افزود: در سامانه نمایه های مختلفی طراحی شده که قرار است این نمایه ها به روز باشد و تغییرات هزینه ای و لحظه ای شهرداری را شهروندان در آن مشاهد کنند. 

شریف شاهی ادامه داد: یکی دیگر از نمایه های طراحی شده در سامانه، نمایه پروژه‌های شهرداری به تفکیک مناطق و موضوعات آنها است.

مشاور شهردار در امور شفافیت و مبارزه با فساد شهرداری اصفهان تصریح کرد: لیست اطلاعات پیمانکاران شهرداری، مبلغ هزینه‌ها، مبلغ پیمان و ... نیز در سامانه منتشر شده که مردم می توانند این اطلاعات را مشاهده کنند. 

وی اضافه کرد: از قسمت های دیگر سامانه شفافیت موضوع برگزاری همایش ها، برنامه های سازمان ها، رخدادها و مبلغ هزینه شده برای آنها است، از اهداف شفافیت فراهم آوردن برابری فرصت ها در بهره مندی از امکانات برای این شهروندان است، در این سامانه این امکان وجود دارد تا سازمان ها و مناطق برنامه های خود را برای بهره مندی شهروندان اطلاع رسانی کنند.

باید راهکارهای ارتقای ارتباط با مردم را بررسی کنیم

ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم برقراری ارتباط موثرتر و بهتر با مردم، اظهار کرد: ذی‌نفعان شهرداری گستره وسیعی از مردم به اندازه یک شهر هستند از این رو باید راهکارهای ارتقای ارتباط با مردم را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه لازم است به سمت شهر ارتباطی حرکت کنیم، گفت: شهر ارتباطی شهری است که مردم در آن در حال گفت و گو بوده و خرده فرهنگ ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. 

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان اضافه کرد: لازم است مدیران مناطق با مردم،‌ معتمدان محلات و گروه‌های مختلف از اصناف به گفت و گو نشسته و از فضاهای عمومی موجود مانند میدان ها و محلات برای برقراری ارتباط استفاده کنند، هم اکنون شهروندان با پیدایش رسانه‌های جدید دچار تعارضاتی شده‌اند که چاره آن برقراری ارتباط و گفت و گو با آنها است.

حجتی تاکید کرد: حوزه عمومی یک پدیده اجتماعی و فرهنگی است به این معنا که یک امکان را برای زندگی و ارتباط با مردم ایجاد می کند، کار ما این است که حوزه‌های عمومی را در مناطق برای برقراری ارتباط موثر و گفت و گو با مردم کشف کنیم.

وی با بیان اینکه شهر ارتباطی شهری است که نشاط اجتماعی دارد، افزود: لازم است از گفت و گو به سمت برنامه محوری حرکت کنیم و توانایی شنیدن نظرات را بالا ببریم، ‌قدرت پاسخگویی و پاسخ شنیدن را تقویت کرده و حس مشارکت را میان شهروندان افزایش دهیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان اضافه کرد: ایجاد چنین سامانه‌هایی در تحقق این اهداف بسیار مهم و ضروری است.

به گزارش ایمنا، این سامانه به آدرس http://shafafiat.isfahan.ir/ قابل دسترسی است.

کد خبر 369330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.