نوع بارش‌ها دلیل افزایش نیافتن ذخیره سد زاینده‌رود است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود در حال حاضر ۱۵۳ میلیون مترمکعب و حدود ۱۱ درصد است، گفت: علت افزایش نیافتن حجم ورودی سد زاینده رود با وجود بارش‌های چشمگیر سال‌جاری در کوهرنگ، نوع بارش و سردی هوا است.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بارش‌های اخیر در کوهرنگ به صورت برف بوده است با این حال همزمان با بارش های بهاری و گرمتر شدن هوا شاهد تاثیر مثبت بارش ها و افزایش ذخیره سد زاینده رود در ماه‌های آینده خواهیم بود.

وی با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ادامه بارش ها در ماه‌های آینده  گفت: همزمان با بارش‌های بهاری و گرم‌تر شدن هوا شاهد تاثیر مثبت بارش‌ها و افزایش ذخیره سد زاینده رود در ماه‌های آینده خواهیم بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته شرایط کم بارشی و کم آبی بی سابقه ای را در طول ۵۰ سال اخیر پشت سر گذاشتیم گفت: امسال وارد یک سال آبی با بارش‌های مطلوب شده‌ایم اما نباید انتظار داشت که بارش‌های اخیر تبدیل به روان آب شده و در سد زاینده رود ذخیره شود.

وی همچنین به ظرفیت کنونی سایر سدهای استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ذخیره سد حنا شهرستان سمیرم در حال حاضر چهار میلیون مترمکعب، سد خمیران سه و نیم میلیون مترمکعب، سد خرقان شهرستان سمیرم هفت و نیم میلیون مترمکعب و سد گلپایگان نیز در حال حاضر ۱۶ میلیون مترمکعب است.

ساسانی افزود: بارش‌های اخیر در خوزستان به صورت باران بوده به همین دلیل به صورت روان آب مخازن سدها را پر می کند اما بارش ها در استان اصفهان، در شهرستان های سمیرم و گلپایگان به صورت برف بوده، بر همین اساس در ماه های فروردین و اردیبهشت با گرمتر شدن دمای هوا شاهد اثرات مطلوب بارش ها در استان خواهیم بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه بارش ها در ماه های آینده تصریح کرد: با توجه به پشتوانه بارشی، شاهد بارش های نرمال و فراتر از نرمال در فروردین ماه خواهیم بود بر همین اساس تابستان آینده مشکلی برای تامین شرب نخواهیم داشت.

پروژه بارورسازی ابرها در اصفهان انجام نشده‌است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا بارندگی‌های امسال در اصفهان به دلیل بارورسازی ابرها بوده است یا خیر، اظهار کرد: بارندگی های اصفهان ارتباطی به بارورسازی ابرها ندارد از سوی دیگر بارورسازی، در نهایت بارش ها را حدود ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

وی اعلام کرد: پروژه بارورسازی ابرها در اصفهان انجام نشده‌است اما از اینکه به یک سال آبی مطلوب وارد شدیم خوشحال هستیم.

به گزارش ایمنا، مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها آذرماه امسال از برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای اجرای پروژه باروری ابرها در ۱۰ استان کشور خبر داد و اظهار کرد: این پروژه در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان، کرمان و فارس از طریق هواپیما و مناطقی همچون خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و غربی از طریق پهپاد اجرا خواهد شد.

کد خبر 369309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.